Sökningen fann 17 träffar

av Hembryggd123
fredag 2019-11-29 18:47
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Lock vid kok
Svar: 11
Visningar: 7706

Re: Lock vid kok

Tackar!!
av Hembryggd123
fredag 2019-11-29 17:47
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Lock vid kok
Svar: 11
Visningar: 7706

Lock vid kok

Hej!

Man skall ju inte ha lock på vid koket. Men hur är det vid själva värmeökningstiden från ca 70 till 100 grader. Kan/bör man ha lock på under den tiden? Hade ju förkortat tiden för att få kok ganska mycket.
av Hembryggd123
torsdag 2019-10-17 20:09
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Hjälp med malt
Svar: 10
Visningar: 7428

Re: Hjälp med malt

Receptet följder nedan:

I think I got the following recipe from BYO magazine in 2008. I haven't brewed it but I tasted a friend's clone and scored it 43 per BJCP guidelines at the time.

One thing I do know is that they definitely use whole hop cones, not pellets. Don't know about boil time.

Also ...
av Hembryggd123
torsdag 2019-10-17 18:28
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Hjälp med malt
Svar: 10
Visningar: 7428

Re: Hjälp med malt

Japp, de är de två jag brukar handla hos. Hittar dock inte Crystal 60 hos någon av dem. Vad kännetecknar Crystal 60 om man skall välja något annat?
av Hembryggd123
torsdag 2019-10-17 12:34
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Hjälp med malt
Svar: 10
Visningar: 7428

Hjälp med malt

Hej!

Tänkte brygga efter ett recept som säger följande malt:
11.5 lb Pale Malt (2-Row)
1 lb Crystal 60

Vet någon vart jag kan köpa detta? Behöver det färdigkrossat då jag saknar kvarn. Om de inte finns kan man ersätta med något lämpligt?
av Hembryggd123
söndag 2019-06-30 13:28
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Bra recepet på suröl
Svar: 3
Visningar: 2673

Re: Bra recepet på suröl

Något som jag kan smaksätta med typ persika/mango. Syrning mha proviva har jag förstått kan vara bra, eller?
av Hembryggd123
lördag 2019-06-29 19:28
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: Bra recepet på suröl
Svar: 3
Visningar: 2673

Bra recepet på suröl

Är det någon dom har ett bra recept på suröl att dela med sig?
av Hembryggd123
onsdag 2019-05-29 21:04
Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
Tråd: Partyfat
Svar: 144
Visningar: 168170

Re: Partyfat

Har ni bra tips på hur ni kolsyrar partyfaten? Trycker i 2,5 bar. Ta bort tuben, skaka och sen låta vila, sen repetera? Hur länge brukar man få hålla på så?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
av Hembryggd123
måndag 2019-05-06 23:48
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Bottensats från koket i jäshinken?
Svar: 6
Visningar: 4446

Re: Bottensats från koket i jäshinken?

Brukar hälla upp vätskan i en kokad saftsil och klämma ur med desinficerade handskar på. Blir en liter extra i hinken till priset av lite större risk för infektion antar jag. Har gått fint hittills. Finns det någon anledning att sila bort det innan du för över det till jäshink?

Skickat från min SM ...
av Hembryggd123
söndag 2019-05-05 23:02
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Bottensats från koket i jäshinken?
Svar: 6
Visningar: 4446

Bottensats från koket i jäshinken?

Hej!

Det sista som blir kvar i kastrullen efter koket. En blandning av vätska och upplösta humlepellets. Brukar ni låta det följa med till jäshinken?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
av Hembryggd123
lördag 2019-03-02 18:00
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Koppling gas/fat/portabel regulator
Svar: 2
Visningar: 2455

Koppling gas/fat/portabel regulator

Hej!

Hur går man från en sån här koppling till vanlig armerad slang? Någon adapter? Vad skall jag googla efter?

Vilsen i jungeln av olika kopplingar... ;)Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
av Hembryggd123
torsdag 2019-02-14 09:06
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Utrustning för nybryggare
Svar: 21
Visningar: 14454

Re: Utrustning för nybryggare

Hur gör man med recept för biab. Vad börjar man med och hur vet man hur man skall modifiera recept som inte är för biab?

Biab påverkar väl endast mäskningen. Är det rimligt att mäska sedan mäta og och om effektiviteten varit för låg så kokar man bort vätska tills man når rätt og. Sen får det bli ...
av Hembryggd123
tisdag 2019-02-05 18:05
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Hur fungerar partyfat?
Svar: 14
Visningar: 9898

Re: Hur fungerar partyfat?

Tack Jakan, Djonk och pilsnerbryggaren. :)

Fantastiskt forum för mig som nybörjare, känns som det finns otroligt mycket kunskap här och alla verkar vänliga och mycket hjälpsamma. Jag har varit i kontakt med Snale som har en smidig lösning med mc-ventil samt Pilsnerkokaren som har sin lösning. Hade ...
av Hembryggd123
måndag 2019-02-04 19:41
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Hur fungerar partyfat?
Svar: 14
Visningar: 9898

Re: Hur fungerar partyfat?

Den verkar intressant. Har du en sådan jakan?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
av Hembryggd123
måndag 2019-02-04 15:56
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Hur fungerar partyfat?
Svar: 14
Visningar: 9898

Re: Hur fungerar partyfat?

Tack för alla svar!

Är det problem att förvara faten liggandes?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk