Sökningen fann 17 träffar
- fredag 2019-11-29 18:47
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Lock vid kok
- Svar: 11
- Visningar: 7706
Re: Lock vid kok
Tackar!!
- fredag 2019-11-29 17:47
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Lock vid kok
- Svar: 11
- Visningar: 7706
Lock vid kok
Hej!
Man skall ju inte ha lock på vid koket. Men hur är det vid själva värmeökningstiden från ca 70 till 100 grader. Kan/bör man ha lock på under den tiden? Hade ju förkortat tiden för att få kok ganska mycket.
Man skall ju inte ha lock på vid koket. Men hur är det vid själva värmeökningstiden från ca 70 till 100 grader. Kan/bör man ha lock på under den tiden? Hade ju förkortat tiden för att få kok ganska mycket.
- torsdag 2019-10-17 20:09
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Hjälp med malt
- Svar: 10
- Visningar: 7428
Re: Hjälp med malt
Receptet följder nedan:
I think I got the following recipe from BYO magazine in 2008. I haven't brewed it but I tasted a friend's clone and scored it 43 per BJCP guidelines at the time.
One thing I do know is that they definitely use whole hop cones, not pellets. Don't know about boil time.
Also ...
I think I got the following recipe from BYO magazine in 2008. I haven't brewed it but I tasted a friend's clone and scored it 43 per BJCP guidelines at the time.
One thing I do know is that they definitely use whole hop cones, not pellets. Don't know about boil time.
Also ...
- torsdag 2019-10-17 18:28
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Hjälp med malt
- Svar: 10
- Visningar: 7428
Re: Hjälp med malt
Japp, de är de två jag brukar handla hos. Hittar dock inte Crystal 60 hos någon av dem. Vad kännetecknar Crystal 60 om man skall välja något annat?
- torsdag 2019-10-17 12:34
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Hjälp med malt
- Svar: 10
- Visningar: 7428
Hjälp med malt
Hej!
Tänkte brygga efter ett recept som säger följande malt:
11.5 lb Pale Malt (2-Row)
1 lb Crystal 60
Vet någon vart jag kan köpa detta? Behöver det färdigkrossat då jag saknar kvarn. Om de inte finns kan man ersätta med något lämpligt?
Tänkte brygga efter ett recept som säger följande malt:
11.5 lb Pale Malt (2-Row)
1 lb Crystal 60
Vet någon vart jag kan köpa detta? Behöver det färdigkrossat då jag saknar kvarn. Om de inte finns kan man ersätta med något lämpligt?
- söndag 2019-06-30 13:28
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Bra recepet på suröl
- Svar: 3
- Visningar: 2673
Re: Bra recepet på suröl
Något som jag kan smaksätta med typ persika/mango. Syrning mha proviva har jag förstått kan vara bra, eller?
- lördag 2019-06-29 19:28
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Bra recepet på suröl
- Svar: 3
- Visningar: 2673
Bra recepet på suröl
Är det någon dom har ett bra recept på suröl att dela med sig?
- onsdag 2019-05-29 21:04
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Partyfat
- Svar: 144
- Visningar: 168170
Re: Partyfat
Har ni bra tips på hur ni kolsyrar partyfaten? Trycker i 2,5 bar. Ta bort tuben, skaka och sen låta vila, sen repetera? Hur länge brukar man få hålla på så?
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
- måndag 2019-05-06 23:48
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Bottensats från koket i jäshinken?
- Svar: 6
- Visningar: 4446
Re: Bottensats från koket i jäshinken?
Brukar hälla upp vätskan i en kokad saftsil och klämma ur med desinficerade handskar på. Blir en liter extra i hinken till priset av lite större risk för infektion antar jag. Har gått fint hittills. Finns det någon anledning att sila bort det innan du för över det till jäshink?
Skickat från min SM ...
Skickat från min SM ...
- söndag 2019-05-05 23:02
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Bottensats från koket i jäshinken?
- Svar: 6
- Visningar: 4446
Bottensats från koket i jäshinken?
Hej!
Det sista som blir kvar i kastrullen efter koket. En blandning av vätska och upplösta humlepellets. Brukar ni låta det följa med till jäshinken?
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Det sista som blir kvar i kastrullen efter koket. En blandning av vätska och upplösta humlepellets. Brukar ni låta det följa med till jäshinken?
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
- lördag 2019-03-02 18:00
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Koppling gas/fat/portabel regulator
- Svar: 2
- Visningar: 2455
Koppling gas/fat/portabel regulator
Hej!
Hur går man från en sån här koppling till vanlig armerad slang? Någon adapter? Vad skall jag googla efter?
Vilsen i jungeln av olika kopplingar...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hur går man från en sån här koppling till vanlig armerad slang? Någon adapter? Vad skall jag googla efter?
Vilsen i jungeln av olika kopplingar...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
- torsdag 2019-02-14 09:06
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Utrustning för nybryggare
- Svar: 21
- Visningar: 14454
Re: Utrustning för nybryggare
Hur gör man med recept för biab. Vad börjar man med och hur vet man hur man skall modifiera recept som inte är för biab?
Biab påverkar väl endast mäskningen. Är det rimligt att mäska sedan mäta og och om effektiviteten varit för låg så kokar man bort vätska tills man når rätt og. Sen får det bli ...
Biab påverkar väl endast mäskningen. Är det rimligt att mäska sedan mäta og och om effektiviteten varit för låg så kokar man bort vätska tills man når rätt og. Sen får det bli ...
- tisdag 2019-02-05 18:05
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Hur fungerar partyfat?
- Svar: 14
- Visningar: 9898
Re: Hur fungerar partyfat?
Tack Jakan, Djonk och pilsnerbryggaren. :)
Fantastiskt forum för mig som nybörjare, känns som det finns otroligt mycket kunskap här och alla verkar vänliga och mycket hjälpsamma. Jag har varit i kontakt med Snale som har en smidig lösning med mc-ventil samt Pilsnerkokaren som har sin lösning. Hade ...
Fantastiskt forum för mig som nybörjare, känns som det finns otroligt mycket kunskap här och alla verkar vänliga och mycket hjälpsamma. Jag har varit i kontakt med Snale som har en smidig lösning med mc-ventil samt Pilsnerkokaren som har sin lösning. Hade ...
- måndag 2019-02-04 19:41
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Hur fungerar partyfat?
- Svar: 14
- Visningar: 9898
Re: Hur fungerar partyfat?
Den verkar intressant. Har du en sådan jakan?
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
- måndag 2019-02-04 15:56
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Hur fungerar partyfat?
- Svar: 14
- Visningar: 9898
Re: Hur fungerar partyfat?
Tack för alla svar!
Är det problem att förvara faten liggandes?
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Är det problem att förvara faten liggandes?
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk