Partyfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

kallethekid
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 2017-10-08 22:09

Re: Partyfat

Inlägg av kallethekid »

tack för svaren vänner!
Puttski
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 2018-09-04 11:36

Re: Partyfat

Inlägg av Puttski »

Tjena.

Vad är maxtryck för ett partyfat?
Någon som provat att smälla ett fat?
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Inlägg: 1038
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Partyfat

Inlägg av martinb »

Eftersom säkerhetsventilerna till partyfat löser ut vid ca 2.5 bar så borde det tämligen ligga därefter.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Partyfat

Inlägg av Djonk »

Har läst 5 bar någonstans, men skulle inte våga gå över säkerhetsventilens 2.5 :wink:
yxzan
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2014-12-09 19:50

Re: Partyfat

Inlägg av yxzan »

Någon som vet hur många gånger kan man återanvända partyfaten? Eller rekommenderas är det 3 gånger och sen så är det bara att kasta dem.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1481
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Det som begränsar hållbarheten är väl hur hårt man diskar dom. Faten är plastade invändigt och plåten är inte rostfri, så får man en repa i plasten kommer fatet att börja rosta. Kanske inget som påverkar ölen men det kan nog bli rätt ofräscht med tiden.
Hembryggd123
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: torsdag 2015-12-24 11:32

Re: Partyfat

Inlägg av Hembryggd123 »

Har ni bra tips på hur ni kolsyrar partyfaten? Trycker i 2,5 bar. Ta bort tuben, skaka och sen låta vila, sen repetera? Hur länge brukar man få hålla på så?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Partyfat

Inlägg av Djonk »

Eller så väljer du tryck utifrån temperatur och önskad kolsyrehalt och låter den stå en vecka, så slipper du skaka. Se t.ex. http://www.humle.se/library/kolsyretabell.html
Vill du kolsyra flera fat samtidigt och inte har lust att köpa en gasfördelare kan https://shop.humle.se/utrustning/koppli ... 6-mm-plast duga.

Mitt mest använda partyfat har fyllts 5 gånger, lite missfärgning inuti men ser inte slitet ut i övrigt. Däremot är det lätt att de börjar rosta runt öppningen för gummiproppen, fast det är inget som kommer i kontakt med ölet man dricker.

(tycker att det fungerar bra med sockerlag också, så länge man inte ska ta med sig faten ut håller bottensatsen sig undan 8) )
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1481
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inlägg av Pilsnerkokaren »

En liten uppdatering.
Jag har slutat tillverka och sälja kopplingar till partyfat.
Kan lugnt säga att det varit en liten produkt med slumrande tillvaro och nu har lagret av kopplingar varit slut ett tag.
Vill någon bygga tappen själv så har jag en "ritning" på hur den är byggd, skicka bara ett PM så delar jag gärna med mig av den.
PatricF
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2018-01-25 11:36

Re: Partyfat

Inlägg av PatricF »

Pilsnerkokaren skrev:En liten uppdatering.
Jag har slutat tillverka och sälja kopplingar till partyfat.
Kan lugnt säga att det varit en liten produkt med slumrande tillvaro och nu har lagret av kopplingar varit slut ett tag.
Vill någon bygga tappen själv så har jag en "ritning" på hur den är byggd, skicka bara ett PM så delar jag gärna med mig av den.
Vad tråkigt , funderade senast igår på att beställa en till tapp samt ett antal snabbkopplingar med rör bit så jag kan ha fler fat ståendes klara.
Får hitta någon ny lösning till att kunna använda partyfat eller komma på ett bra sätt att fylla med gas, släppa trycket och byta till "vanliga pluggen" vid förvaring
Skriv svar