Partyfat
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
kallethekid
- Delmäskare

- Inlägg: 12
- Blev medlem: söndag 2017-10-08 22:09
Re: Partyfat
tack för svaren vänner!
Re: Partyfat
Tjena.
Vad är maxtryck för ett partyfat?
Någon som provat att smälla ett fat?
Vad är maxtryck för ett partyfat?
Någon som provat att smälla ett fat?
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Partyfat
Eftersom säkerhetsventilerna till partyfat löser ut vid ca 2.5 bar så borde det tämligen ligga därefter.
Re: Partyfat
Har läst 5 bar någonstans, men skulle inte våga gå över säkerhetsventilens 2.5 
Re: Partyfat
Någon som vet hur många gånger kan man återanvända partyfaten? Eller rekommenderas är det 3 gånger och sen så är det bara att kasta dem.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Inlägg: 1481
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59
Re: Partyfat
Det som begränsar hållbarheten är väl hur hårt man diskar dom. Faten är plastade invändigt och plåten är inte rostfri, så får man en repa i plasten kommer fatet att börja rosta. Kanske inget som påverkar ölen men det kan nog bli rätt ofräscht med tiden.
-
Hembryggd123
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 22
- Blev medlem: torsdag 2015-12-24 11:32
Re: Partyfat
Har ni bra tips på hur ni kolsyrar partyfaten? Trycker i 2,5 bar. Ta bort tuben, skaka och sen låta vila, sen repetera? Hur länge brukar man få hålla på så?
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Re: Partyfat
Eller så väljer du tryck utifrån temperatur och önskad kolsyrehalt och låter den stå en vecka, så slipper du skaka. Se t.ex. http://www.humle.se/library/kolsyretabell.html
Vill du kolsyra flera fat samtidigt och inte har lust att köpa en gasfördelare kan https://shop.humle.se/utrustning/koppli ... 6-mm-plast duga.
Mitt mest använda partyfat har fyllts 5 gånger, lite missfärgning inuti men ser inte slitet ut i övrigt. Däremot är det lätt att de börjar rosta runt öppningen för gummiproppen, fast det är inget som kommer i kontakt med ölet man dricker.
(tycker att det fungerar bra med sockerlag också, så länge man inte ska ta med sig faten ut håller bottensatsen sig undan
)
Vill du kolsyra flera fat samtidigt och inte har lust att köpa en gasfördelare kan https://shop.humle.se/utrustning/koppli ... 6-mm-plast duga.
Mitt mest använda partyfat har fyllts 5 gånger, lite missfärgning inuti men ser inte slitet ut i övrigt. Däremot är det lätt att de börjar rosta runt öppningen för gummiproppen, fast det är inget som kommer i kontakt med ölet man dricker.
(tycker att det fungerar bra med sockerlag också, så länge man inte ska ta med sig faten ut håller bottensatsen sig undan
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

- Inlägg: 1481
- Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59
Re: Partyfat
En liten uppdatering.
Jag har slutat tillverka och sälja kopplingar till partyfat.
Kan lugnt säga att det varit en liten produkt med slumrande tillvaro och nu har lagret av kopplingar varit slut ett tag.
Vill någon bygga tappen själv så har jag en "ritning" på hur den är byggd, skicka bara ett PM så delar jag gärna med mig av den.
Jag har slutat tillverka och sälja kopplingar till partyfat.
Kan lugnt säga att det varit en liten produkt med slumrande tillvaro och nu har lagret av kopplingar varit slut ett tag.
Vill någon bygga tappen själv så har jag en "ritning" på hur den är byggd, skicka bara ett PM så delar jag gärna med mig av den.
Re: Partyfat
Vad tråkigt , funderade senast igår på att beställa en till tapp samt ett antal snabbkopplingar med rör bit så jag kan ha fler fat ståendes klara.Pilsnerkokaren skrev:En liten uppdatering.
Jag har slutat tillverka och sälja kopplingar till partyfat.
Kan lugnt säga att det varit en liten produkt med slumrande tillvaro och nu har lagret av kopplingar varit slut ett tag.
Vill någon bygga tappen själv så har jag en "ritning" på hur den är byggd, skicka bara ett PM så delar jag gärna med mig av den.
Får hitta någon ny lösning till att kunna använda partyfat eller komma på ett bra sätt att fylla med gas, släppa trycket och byta till "vanliga pluggen" vid förvaring