Lock vid kok

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Hembryggd123
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: torsdag 2015-12-24 11:32

Lock vid kok

Inlägg av Hembryggd123 »

Hej!

Man skall ju inte ha lock på vid koket. Men hur är det vid själva värmeökningstiden från ca 70 till 100 grader. Kan/bör man ha lock på under den tiden? Hade ju förkortat tiden för att få kok ganska mycket.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Lock vid kok

Inlägg av Djonk »

Går bra att ha lock på, se upp så att det inte kokar över när du närmar dig kokpunkten bara.
Hembryggd123
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: torsdag 2015-12-24 11:32

Re: Lock vid kok

Inlägg av Hembryggd123 »

Tackar!!
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Lock vid kok

Inlägg av Hövdingen »

Kör du längre kok går det även bra att ha lock på. Då minskar du också mängden bortkok. Så länge du kör de sista 45-60 minutrarna utan lock är det lugnt.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lock vid kok

Inlägg av ekstedt »

Hövdingen skrev:Kör du längre kok går det även bra att ha lock på. Då minskar du också mängden bortkok. Så länge du kör de sista 45-60 minutrarna utan lock är det lugnt.
Skulle gissa att det räcker med ännu kortare tid, DMS är ganska volatilt om man nu har mycket pilsnermalt i notan.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lock vid kok

Inlägg av skyking »

Hövdingen skrev:Kör du längre kok går det även bra att ha lock på. Då minskar du också mängden bortkok. Så länge du kör de sista 45-60 minutrarna utan lock är det lugnt.
Har du kollat att det verkligen är så att du får mer bortkok utan lock?

Det här med lockets vara eller inte vara är lite tveksamt ifall det är så entydigt vad som är bäst. Det kan ju vara så att man utan lock inte kan få ett ordentligt kok och då är frågan ifall rekommendationen att köra utan lock är så himla lyckat.

En kompromiss kan vara att köra med lock på glänt, själv brukar jag lägga något köksredskap mellan så det blir lite på glänt.
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 52
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Lock vid kok

Inlägg av hembryggt »

Jag får betydligt mer bortkok med locket på glänt än med utan lock. Utan lock blir det inte något ordentligt kok, och det kokar därmed bort väldigt lite.

/Erik
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Lock vid kok

Inlägg av Djonk »

Någon som känner till någon nackdel med att späda vörten? Annars ser jag bara bortkok som något positivt, enkelt sätt att få upp styrkan om man känner för det.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lock vid kok

Inlägg av skyking »

Djonk skrev:Någon som känner till någon nackdel med att späda vörten? Annars ser jag bara bortkok som något positivt, enkelt sätt att få upp styrkan om man känner för det.
En nackdel är ju att det går åt en hel del energi för bortkoket. Vid ett bortkok på 15% så kommer hälften av energin gå åt för bortkoket, redan vid 11% bortkok kommer hälften av energin ha lagts på vatten som kokat bort (inklusive att värma upp det). Detta om man bortser från övrigt värmeläckage.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 341
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Lock vid kok

Inlägg av Perwaste »

Djonk, hur menar du nu? Ev nackdel att späda vörten efter att ha kokat bort för mycket, eller för att i övrigt justera ned og till lite lägre värde?

Enligt mig går det alldeles utmärkt att späda ut efter kok. Det finns säkert någon gräns någonstans, men några få liter fungerar bra för att justera og.

Sen är det väl en bra sak att i förväg ha kokat och kylt det vattnet innan man tippar i det.
//Perwaste
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Lock vid kok

Inlägg av Djonk »

Ja jag tänkte mest på ölets kvalitet. Visst går det mer energi och ångan i sig kan vara ett problem i ett dåligt ventilerat utrymme. När det kommer till spädningen kan man vinna lite på att använda kallvatten också ja.

En sak jag har funderat över är hur det påverkar vattenprofilen, antar att det blir mer mineraler än vad man beräknat om man justerat 20L till exakt vad man vill åt, kokar bort 5L och häller i 5L obehandlat vatten.. kanske beror på vad man har för vatten om det gör någon märkbar skillnad.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lock vid kok

Inlägg av skyking »

Djonk skrev:Ja jag tänkte mest på ölets kvalitet. Visst går det mer energi och ångan i sig kan vara ett problem i ett dåligt ventilerat utrymme. När det kommer till spädningen kan man vinna lite på att använda kallvatten också ja.

En sak jag har funderat över är hur det påverkar vattenprofilen, antar att det blir mer mineraler än vad man beräknat om man justerat 20L till exakt vad man vill åt, kokar bort 5L och häller i 5L obehandlat vatten.. kanske beror på vad man har för vatten om det gör någon märkbar skillnad.
Jo, men å andra sidan så påverkar vattenprofilen redan i mäskningen så det är inte så enkelt.

Sen har jag en känsla av att det råder en överdriven tilltro till siffror man tror man har. Det är frågan om de 10% det rör sig om gör så stor skillnad i vattenprofilen och att det är så viktigt att man har precis 50ppm kloridjoner, vilken katastrof händer om man har 45ppm eller 55ppm?
Skriv svar