Hej!
Det sista som blir kvar i kastrullen efter koket. En blandning av vätska och upplösta humlepellets. Brukar ni låta det följa med till jäshinken?
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Bottensats från koket i jäshinken?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Hembryggd123
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 22
- Blev medlem: torsdag 2015-12-24 11:32
Re: Bottensats från koket i jäshinken?
Helst inte, men det är inget jag gråter blod för om det kommer med. Jag gråter heller inte för den vört som går förlorat i böset.
Re: Bottensats från koket i jäshinken?
Brukar hälla upp vätskan i en kokad saftsil och klämma ur med desinficerade handskar på. Blir en liter extra i hinken till priset av lite större risk för infektion antar jag. Har gått fint hittills.
-
Hembryggd123
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 22
- Blev medlem: torsdag 2015-12-24 11:32
Re: Bottensats från koket i jäshinken?
Finns det någon anledning att sila bort det innan du för över det till jäshink?Djonk skrev:Brukar hälla upp vätskan i en kokad saftsil och klämma ur med desinficerade handskar på. Blir en liter extra i hinken till priset av lite större risk för infektion antar jag. Har gått fint hittills.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Re: Bottensats från koket i jäshinken?
Jag sparar jästkakan och föredrar att få med så lite humle som möjligt, men vill man kan man låta allt följa med. Bottensatsen ska ha en positiv inverkan på jäsningen men kanske negativ vad gäller hållbarheten.
Dagens bryggning av en välhumlad IPA resulterade i 17L istället för 15 tack vare saftsilen
räcker ganska långt att bara röra i silen med en slev om man föredrar.
Dagens bryggning av en välhumlad IPA resulterade i 17L istället för 15 tack vare saftsilen
-
Lövenhagen
- Torrhumlare

- Inlägg: 66
- Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34
Re: Bottensats från koket i jäshinken?
Inte upplevt någon skillnad på smaken ifall det åkt med lite i jäshinken.
Det jag gör är att jag sätter en finmaskig sil ovanför saftsilen. Silen samlar upp det största partiklarna och är lätt att rengöra genom att slå ur allting i vasken hink, påse eller vad som helst (var försiktig med hygienen bara), medans saftsilen samlar upp det finare partiklarna.
Så fort någon av dessa två börjar att bli fulla går det att krama ur några extra droppar
En "ren" jästkaka underlättar dessutom om man önskar återanvända jästen
Det jag gör är att jag sätter en finmaskig sil ovanför saftsilen. Silen samlar upp det största partiklarna och är lätt att rengöra genom att slå ur allting i vasken hink, påse eller vad som helst (var försiktig med hygienen bara), medans saftsilen samlar upp det finare partiklarna.
Så fort någon av dessa två börjar att bli fulla går det att krama ur några extra droppar
En "ren" jästkaka underlättar dessutom om man önskar återanvända jästen
Re: Bottensats från koket i jäshinken?
Jag har slutat med alla typer av silar och filter när jag brygger ALE.
Det är bara ett himla kladd, stopp, och mera trassel med att göra rent om du frågar mig.
Min erfarenhet är att Ale blir precis lika bra oavsett - Dessutom är det ju jättetrendigt med disiga IPA/APA/NEIPA.
Jag kör även helt utan Protafloc och liknande när jag brygger Ale.
Och mina Amerikanska pale ale är av rätt hög klass om du frågar mig
(Dessutom så stannar ju de större maltpartiklarna i botten av jäshinken när du flyttar till fat eller flaska)
Vill man ha en kristallklar lager är det en annan femma, där är inte jag expert heller. Lindh kan detta..
Men då minimerar iaf jag antalet partiklar i hela kedjan.
Och ser till att få en bra maltbädd som filtrerar partiklar när jag recirkulerar under mäskningen.
Humle kan då även läggas i en humlebehållare av något slag.
Det är bara ett himla kladd, stopp, och mera trassel med att göra rent om du frågar mig.
Min erfarenhet är att Ale blir precis lika bra oavsett - Dessutom är det ju jättetrendigt med disiga IPA/APA/NEIPA.
Jag kör även helt utan Protafloc och liknande när jag brygger Ale.
Och mina Amerikanska pale ale är av rätt hög klass om du frågar mig
(Dessutom så stannar ju de större maltpartiklarna i botten av jäshinken när du flyttar till fat eller flaska)
Vill man ha en kristallklar lager är det en annan femma, där är inte jag expert heller. Lindh kan detta..
Men då minimerar iaf jag antalet partiklar i hela kedjan.
Och ser till att få en bra maltbädd som filtrerar partiklar när jag recirkulerar under mäskningen.
Humle kan då även läggas i en humlebehållare av något slag.