Sökningen fann 29 träffar
- måndag 2017-10-09 14:32
- Kategori: BIAB
- Tråd: Lakning med biab
- Svar: 19
- Visningar: 45046
Re: Lakning med biab
Jag brukar använda BIAB med lakning för att uppnå högra effektivitet, men kan hålla med om att det är aningen mycket jobb och att grejen med BIAB är att det ska vara enkelt och billigt. Dock har jag bytt till BIAB utan lakning framför allt för att jag har problem med att räkna på det. Är det någon ...
- måndag 2017-09-18 21:33
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Vad händer med min utjäsning?
- Svar: 5
- Visningar: 4948
Re: Vad händer med min utjäsning?
Flasktappningsdag idag och båda satserna hade lydigt jäst ut till 1,011. Mycket riktigt så är min jäshink inte helt tät, men den verkar ju funka ändå.
Hade även tänkt torrhumla, men det glömde jag i all vardagsbrådska.
Hade även tänkt torrhumla, men det glömde jag i all vardagsbrådska.
- lördag 2017-09-09 11:17
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Vad händer med min utjäsning?
- Svar: 5
- Visningar: 4948
Re: Vad händer med min utjäsning?
Jo, får väl helt enkelt ta ett prov efter två veckor på jäsning och se om allt är som det borde.
Har faktiskt inte jäst i ifrågavarande 10 l jäshink tidigare, bara använt för torrhumling och kryddning av delsatser.
Har faktiskt inte jäst i ifrågavarande 10 l jäshink tidigare, bara använt för torrhumling och kryddning av delsatser.
- fredag 2017-09-08 08:48
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Vad händer med min utjäsning?
- Svar: 5
- Visningar: 4948
Vad händer med min utjäsning?
Hade bryggdag i söndags och gjorde en sats där jag efter mäskning (BIAB) delade upp satsen i två kastruller för kok för att testa SMASH med två olika sorters humle (pale malt+simcoe vs pale malt+mosaic). Körde annars min vanliga process sen 10+ lyckade bryggningar och allt verkade gå bra så långt ...
- måndag 2016-12-12 10:30
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?
- Svar: 4
- Visningar: 9305
Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?
Jag körde till slut torkad ingefära, pomerans och stjärnanis i lite whisky ett dygn och sen i jäshinken två dygn innan tappning. Flasktappade ca halva satsen innan kryddning också så nu hur har jag både kryddad och okryddad variant av min dunkelweizen. Om kryddningen blev för kraftig kan jag späda ...
- onsdag 2016-11-30 20:54
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?
- Svar: 4
- Visningar: 9305
Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?
Blev det nåt av din julöl?
Jag siktar också på en julvariant av en dunkelweizen. Grundreceptet är följande:
38,3 % Pilsner
50 % Wheat
5,0 % Crystal
4,0 % Chocolate
2,7 % Dark caramel
Humlad med Saaz + nåt jag hittade i svärföräldrarnas trädgård.
OG landade på 1,056. Jäser nu tredje veckan med M20 ...
Jag siktar också på en julvariant av en dunkelweizen. Grundreceptet är följande:
38,3 % Pilsner
50 % Wheat
5,0 % Crystal
4,0 % Chocolate
2,7 % Dark caramel
Humlad med Saaz + nåt jag hittade i svärföräldrarnas trädgård.
OG landade på 1,056. Jäser nu tredje veckan med M20 ...
- fredag 2016-04-15 09:50
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
- Svar: 10
- Visningar: 6203
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Inhandlade en ny hydrometer som mätte mitt kranvatten till 1.001 vid 21 °C. Är det värt att försöka justera den till 1.000 med lite extra vikt tro, eller riskerar jag istället att rubba resten av skalan?
Hur kan en hydrometer "gå sönder" kan man ju fråga sig. Inga synliga fel vad jag kan märka och ...
Hur kan en hydrometer "gå sönder" kan man ju fråga sig. Inga synliga fel vad jag kan märka och ...
- tisdag 2016-04-12 21:32
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
- Svar: 10
- Visningar: 6203
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Enligt bruksanvisningen är skalan gjord för 20 °C.
- måndag 2016-04-11 20:58
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
- Svar: 10
- Visningar: 6203
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Sänkte ner min hydrometer i kranvatten som jag låtit stå i rumstemperatur och läste av 1.014. Har gjort samma "kalibrering" för några månader sen och då var den spot on 1.000.
- söndag 2016-04-10 17:04
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
- Svar: 10
- Visningar: 6203
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Har även tidigare anat att min hydrometer inte sköter sitt jobb. Testade dra upp och ner den några gånger och då landade den på 1.016. Låter det mera rimligt? Jag borde nog se mig om efter en ny...
"1-2 steg från jäsbara sockerarter"
Vad innebär 1-2 steg i det här sammanhanget?
"1-2 steg från jäsbara sockerarter"
Vad innebär 1-2 steg i det här sammanhanget?
- söndag 2016-04-10 11:32
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
- Svar: 10
- Visningar: 6203
Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Har skördat ett antal liter björksav de senaste dagarna. Min tanke var att använda denna som substitut för en del av mitt bryggvatten då jag ska göra en saison.
Behöver jag justera min maltnota i.o.m. detta? Jag tog ett prov på björksaven och mätte 1.030 med min hydrometer, så den verkar ju ...
Behöver jag justera min maltnota i.o.m. detta? Jag tog ett prov på björksaven och mätte 1.030 med min hydrometer, så den verkar ju ...
- lördag 2016-03-19 17:55
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
- Svar: 3
- Visningar: 2627
Re: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
Har nu provsmakat min hefe efter en veckas kolsyrejäsning. Den blev väl helt ok även om den blev väldigt lätt. Smaken går mot citrus snarare än banan/nejlika.
Ska testa med att öka maltmängden något nästa gång samtidigt som jag kanske borde pH-justera också. Minns att jag hade vissa svårigheter att ...
Ska testa med att öka maltmängden något nästa gång samtidigt som jag kanske borde pH-justera också. Minns att jag hade vissa svårigheter att ...
- måndag 2016-03-14 23:13
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
- Svar: 3
- Visningar: 2627
Re: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
Mäskade vid ca 66 °C.
Har två termometrar. En stektermometer från Classe och en sprittermometer. De brukar vara ganska överens.
Har två termometrar. En stektermometer från Classe och en sprittermometer. De brukar vara ganska överens.
- måndag 2016-03-14 20:56
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
- Svar: 3
- Visningar: 2627
4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
Har precis tappat min senaste och 4:e bryggd, en hefeweizen, på ca 11 l på flaskor.
Mitt problem denna gång var en i min mening något dålig utjäsning med följande parametrar:
OG = 1.050 (siktade väl på 1.052)
Ett paket 11,5 g Safbrew WP-06 tillsattes i 11,8 l ca 21-gradig välomskakad vört.
5 dagar ...
Mitt problem denna gång var en i min mening något dålig utjäsning med följande parametrar:
OG = 1.050 (siktade väl på 1.052)
Ett paket 11,5 g Safbrew WP-06 tillsattes i 11,8 l ca 21-gradig välomskakad vört.
5 dagar ...
- måndag 2016-02-08 21:53
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: BIAB, Black IPA - rond två
- Svar: 3
- Visningar: 2233
Re: BIAB, Black IPA - rond två
Jag försökte mäte volym innan och efter kok genom att mäta avståndet från vätskans yta till kastrullen övre kant. Enligt beräkningarna skulle jag ha haft 12,2 l innan resp. 9,1 l efter kok, vilket låter orimligt både med tanke på ursprunglig vattenmängd och mängden i jäskärlet. Kanske jag kollade ...