Sökningen fann 29 träffar

av Bastuöl
måndag 2017-10-09 14:32
Kategori: BIAB
Tråd: Lakning med biab
Svar: 19
Visningar: 45046

Re: Lakning med biab

Jag brukar använda BIAB med lakning för att uppnå högra effektivitet, men kan hålla med om att det är aningen mycket jobb och att grejen med BIAB är att det ska vara enkelt och billigt. Dock har jag bytt till BIAB utan lakning framför allt för att jag har problem med att räkna på det. Är det någon ...
av Bastuöl
måndag 2017-09-18 21:33
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Vad händer med min utjäsning?
Svar: 5
Visningar: 4948

Re: Vad händer med min utjäsning?

Flasktappningsdag idag och båda satserna hade lydigt jäst ut till 1,011. Mycket riktigt så är min jäshink inte helt tät, men den verkar ju funka ändå.

Hade även tänkt torrhumla, men det glömde jag i all vardagsbrådska.
av Bastuöl
lördag 2017-09-09 11:17
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Vad händer med min utjäsning?
Svar: 5
Visningar: 4948

Re: Vad händer med min utjäsning?

Jo, får väl helt enkelt ta ett prov efter två veckor på jäsning och se om allt är som det borde.

Har faktiskt inte jäst i ifrågavarande 10 l jäshink tidigare, bara använt för torrhumling och kryddning av delsatser.
av Bastuöl
fredag 2017-09-08 08:48
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Vad händer med min utjäsning?
Svar: 5
Visningar: 4948

Vad händer med min utjäsning?

Hade bryggdag i söndags och gjorde en sats där jag efter mäskning (BIAB) delade upp satsen i två kastruller för kok för att testa SMASH med två olika sorters humle (pale malt+simcoe vs pale malt+mosaic). Körde annars min vanliga process sen 10+ lyckade bryggningar och allt verkade gå bra så långt ...
av Bastuöl
måndag 2016-12-12 10:30
Kategori: Recepthjälp
Tråd: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?
Svar: 4
Visningar: 9305

Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Jag körde till slut torkad ingefära, pomerans och stjärnanis i lite whisky ett dygn och sen i jäshinken två dygn innan tappning. Flasktappade ca halva satsen innan kryddning också så nu hur har jag både kryddad och okryddad variant av min dunkelweizen. Om kryddningen blev för kraftig kan jag späda ...
av Bastuöl
onsdag 2016-11-30 20:54
Kategori: Recepthjälp
Tråd: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?
Svar: 4
Visningar: 9305

Re: En dunkelweizen med saffran och kanel till Jul?

Blev det nåt av din julöl?

Jag siktar också på en julvariant av en dunkelweizen. Grundreceptet är följande:
38,3 % Pilsner
50 % Wheat
5,0 % Crystal
4,0 % Chocolate
2,7 % Dark caramel

Humlad med Saaz + nåt jag hittade i svärföräldrarnas trädgård.

OG landade på 1,056. Jäser nu tredje veckan med M20 ...
av Bastuöl
fredag 2016-04-15 09:50
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Svar: 10
Visningar: 6203

Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?

Inhandlade en ny hydrometer som mätte mitt kranvatten till 1.001 vid 21 °C. Är det värt att försöka justera den till 1.000 med lite extra vikt tro, eller riskerar jag istället att rubba resten av skalan?

Hur kan en hydrometer "gå sönder" kan man ju fråga sig. Inga synliga fel vad jag kan märka och ...
av Bastuöl
tisdag 2016-04-12 21:32
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Svar: 10
Visningar: 6203

Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?

Enligt bruksanvisningen är skalan gjord för 20 °C.
av Bastuöl
måndag 2016-04-11 20:58
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Svar: 10
Visningar: 6203

Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?

Sänkte ner min hydrometer i kranvatten som jag låtit stå i rumstemperatur och läste av 1.014. Har gjort samma "kalibrering" för några månader sen och då var den spot on 1.000.
av Bastuöl
söndag 2016-04-10 17:04
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Svar: 10
Visningar: 6203

Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?

Har även tidigare anat att min hydrometer inte sköter sitt jobb. Testade dra upp och ner den några gånger och då landade den på 1.016. Låter det mera rimligt? Jag borde nog se mig om efter en ny...

"1-2 steg från jäsbara sockerarter"

Vad innebär 1-2 steg i det här sammanhanget?
av Bastuöl
söndag 2016-04-10 11:32
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Svar: 10
Visningar: 6203

Brygga med björksav - hur ska jag tänka?

Har skördat ett antal liter björksav de senaste dagarna. Min tanke var att använda denna som substitut för en del av mitt bryggvatten då jag ska göra en saison.

Behöver jag justera min maltnota i.o.m. detta? Jag tog ett prov på björksaven och mätte 1.030 med min hydrometer, så den verkar ju ...
av Bastuöl
lördag 2016-03-19 17:55
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
Svar: 3
Visningar: 2627

Re: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen

Har nu provsmakat min hefe efter en veckas kolsyrejäsning. Den blev väl helt ok även om den blev väldigt lätt. Smaken går mot citrus snarare än banan/nejlika.

Ska testa med att öka maltmängden något nästa gång samtidigt som jag kanske borde pH-justera också. Minns att jag hade vissa svårigheter att ...
av Bastuöl
måndag 2016-03-14 23:13
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
Svar: 3
Visningar: 2627

Re: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen

Mäskade vid ca 66 °C.

Har två termometrar. En stektermometer från Classe och en sprittermometer. De brukar vara ganska överens.
av Bastuöl
måndag 2016-03-14 20:56
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
Svar: 3
Visningar: 2627

4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen

Har precis tappat min senaste och 4:e bryggd, en hefeweizen, på ca 11 l på flaskor.

Mitt problem denna gång var en i min mening något dålig utjäsning med följande parametrar:

OG = 1.050 (siktade väl på 1.052)
Ett paket 11,5 g Safbrew WP-06 tillsattes i 11,8 l ca 21-gradig välomskakad vört.
5 dagar ...
av Bastuöl
måndag 2016-02-08 21:53
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: BIAB, Black IPA - rond två
Svar: 3
Visningar: 2233

Re: BIAB, Black IPA - rond två

Jag försökte mäte volym innan och efter kok genom att mäta avståndet från vätskans yta till kastrullen övre kant. Enligt beräkningarna skulle jag ha haft 12,2 l innan resp. 9,1 l efter kok, vilket låter orimligt både med tanke på ursprunglig vattenmängd och mängden i jäskärlet. Kanske jag kollade ...