Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Har skördat ett antal liter björksav de senaste dagarna. Min tanke var att använda denna som substitut för en del av mitt bryggvatten då jag ska göra en saison.
Behöver jag justera min maltnota i.o.m. detta? Jag tog ett prov på björksaven och mätte 1.030 med min hydrometer, så den verkar ju innehålla en del socker, eller?. Förhållande björksav-vatten kommer att ligga nånstans mellan 1:2 och 1:1.
Nåt annat jag bör ha extra koll på, t.e.x pH?
Har inte slagit fast mitt saison-recept ännu heller, men jag siktar på åtminstone pilsner- (65-80%) och vetemalt (20%). Funderade även på att ha i små delar havreflingor och crystal-malt. Några tips där?
Behöver jag justera min maltnota i.o.m. detta? Jag tog ett prov på björksaven och mätte 1.030 med min hydrometer, så den verkar ju innehålla en del socker, eller?. Förhållande björksav-vatten kommer att ligga nånstans mellan 1:2 och 1:1.
Nåt annat jag bör ha extra koll på, t.e.x pH?
Har inte slagit fast mitt saison-recept ännu heller, men jag siktar på åtminstone pilsner- (65-80%) och vetemalt (20%). Funderade även på att ha i små delar havreflingor och crystal-malt. Några tips där?
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
1,030 är garanterat en felmätning. Möjligen att du har 1-2 steg från jäsbara sockerarter. Du kan hantera saven som vanligt vatten. Förvänta dig inte att du kommer känna någon smak av saven i ölen.
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Har även tidigare anat att min hydrometer inte sköter sitt jobb. Testade dra upp och ner den några gånger och då landade den på 1.016. Låter det mera rimligt? Jag borde nog se mig om efter en ny...
"1-2 steg från jäsbara sockerarter"
Vad innebär 1-2 steg i det här sammanhanget?
"1-2 steg från jäsbara sockerarter"
Vad innebär 1-2 steg i det här sammanhanget?
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
1,001 - 1,002. Möjligen att saven kan ligga på 1,005 med övriga lösta mineraler och organiska föreningar. Du behöver en ny vikt att mäta med.
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Sänkte ner min hydrometer i kranvatten som jag låtit stå i rumstemperatur och läste av 1.014. Har gjort samma "kalibrering" för några månader sen och då var den spot on 1.000.
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Vilken temp är hydrometern kalibrerad i? Man behöver kompensera för tempratur ifall du inte ligger på den temp som hydrometern kalibrerades vid.
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Den ska knappast visa 14 punkter fel vilket fall.urkelme skrev:Vilken temp är hydrometern kalibrerad i? Man behöver kompensera för tempratur ifall du inte ligger på den temp som hydrometern kalibrerades vid.
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Enligt bruksanvisningen är skalan gjord för 20 °C.
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Inhandlade en ny hydrometer som mätte mitt kranvatten till 1.001 vid 21 °C. Är det värt att försöka justera den till 1.000 med lite extra vikt tro, eller riskerar jag istället att rubba resten av skalan?
Hur kan en hydrometer "gå sönder" kan man ju fråga sig. Inga synliga fel vad jag kan märka och rätt säker är jag på att den visade korrekt från början. Det är en plastmodell av märket Zeal.
Hur kan en hydrometer "gå sönder" kan man ju fråga sig. Inga synliga fel vad jag kan märka och rätt säker är jag på att den visade korrekt från början. Det är en plastmodell av märket Zeal.
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
Jag drar lite tejp på mina. Visar alltid lite för mycket tycker jag..
Re: Brygga med björksav - hur ska jag tänka?
När du säger att den är i plast blir min spontana tanke att du spolat den i för varmt vatten eller kört ner den i varm vört och att den då deformeras och ändrat volym. Plast har ju en tendens att göra det ibland.