Har precis tappat min senaste och 4:e bryggd, en hefeweizen, på ca 11 l på flaskor.
Mitt problem denna gång var en i min mening något dålig utjäsning med följande parametrar:
OG = 1.050 (siktade väl på 1.052)
Ett paket 11,5 g Safbrew WP-06 tillsattes i 11,8 l ca 21-gradig välomskakad vört.
5 dagar i 18-19 °C (rummets temperatur) Det började bubbla efter mindre än 24 h.
6 dagar i 20-21 °C (rummets temperatur)
FG = 1.020, vilket jag förstått är lite väl högt för WB-06
Efter 9-10 dagars jäsning var det helt stilla i vattenlåset så jag antog att jäsningen avstannat.
Vad kan mitt höga FG bero på? Hade jag kunnat få jäsningen att fortsätta t.ex. genom att skaka om jäskärlet efter 9-10 dagar?
4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
Jag har inte provat den jästen ännu men den är ju lågflockulerande så jag tvivlar på att det hjälpt att skaka den. Jag har bara varit med om att det hjälpt när det gäller högflockulerande jäst. Eller rättare sagt, jag har bara varit med om att jäsningen avstannat när jag använt riktigt högflockulerande jäst. Tror snarare att det kan bero på för hög mäsktemperatur. Vad hade du för temp och har du en kalibrerad termometer.
Re: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
Mäskade vid ca 66 °C.
Har två termometrar. En stektermometer från Classe och en sprittermometer. De brukar vara ganska överens.
Har två termometrar. En stektermometer från Classe och en sprittermometer. De brukar vara ganska överens.
Re: 4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
Har nu provsmakat min hefe efter en veckas kolsyrejäsning. Den blev väl helt ok även om den blev väldigt lätt. Smaken går mot citrus snarare än banan/nejlika.
Ska testa med att öka maltmängden något nästa gång samtidigt som jag kanske borde pH-justera också. Minns att jag hade vissa svårigheter att avläsa pH-stickan men kanske den låg lite i överkant.
Är tacksam för andra tips eller teorier om mitt höga FG...
Ska testa med att öka maltmängden något nästa gång samtidigt som jag kanske borde pH-justera också. Minns att jag hade vissa svårigheter att avläsa pH-stickan men kanske den låg lite i överkant.
Är tacksam för andra tips eller teorier om mitt höga FG...
