Oxidering vid första bryggning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
pihlblad
Satsbryggare
Satsbryggare

Oxidering vid första bryggning?

Inlägg av pihlblad »

Hej!

Vi är några grabbar som pratat och läst om ölbryggning under några års tid, men först nu under hösten kommit igång på riktigt. Tycker jag har plöjt så mycket teori det bara går för att verkligen förstå processen, men praktik är ju inte alltid detsamma :) Vi kanske inte började med det allra enklaste, men förhoppningsvis lär vi oss något utav det :)

Vår första bryggning var en pilsner, ganska basic med 100% pilsnermalt och beska runt 34 IBU. Northern brewer som bittergiva och Saaz för smak och arom.
Vi använde en 29 liters Bielmeier och mäskade i en BIAB påse med 23 liter vatten och drygt 5 kg malt. Vi stegmäskade i Bielmeiern: 40*c i 15 min, 50*c i 15 min, 62*c i 45 min och 72*c i 30 min och slutligen utmäskning i 75*c 25 min och lakning i 78*c.
Vi lakade via kranen ner till jäshink med ytterligare ca 10 liter vatten innan vi med hävert återförde till en rengord Bielmeier för kokning.
Koket rullade i 90 min och vi var noga med att skumma av skum hela tiden. Vi tillsatte MM-klar de sista tio minutrarna och kylde sedan efter koket med kylspiral i kopparrör i ca 20 minuter innan tappade av ölet som då höll ca 20 grader ner till jäshink via en saftsil som vi några gånger fick skölja bort gegg ur. 21 liter blev det i hinken. OG 1,049 som receptet.
Slutligen pitchades WLP800 som fått 1,5 liter förkultur gjorde 3 dygn innan. Bubblet i hinken började efter ca 4 timmar och då flyttades och jäshinken till sval plats som sen höll mellan 10 och 12 grader under två veckors tid. Efter två veckor tappade vi över till en ny jäshink och efter det stod den lite kallare runt cirka 10 grader innan den flyttades in 2 dygn i cirka 18-19 grader för en tänkt diacetylrast.
Efter en natt i cirka 4 grader innan det blev dags för mätning/tappning. FG 1,012 som receptet. Vid provsmak tyckte jag mig känna en lite unken doft, lite urin blandat/gammal disktrasa, men smaken rätt ok. Tänkte att det kanske ger sig om den får stå lite. Tappade några på flaska med lite sockerlag 5g/liter och resten på partyfat och kolsyrade dessa artificiellt med bilventil i gummipackning.
Lät stå efter tappning en vecka innan vi provade den första flaskan. OK kolsyra, fint skum och ganska klar, dock fanns den unkna doften där och var lite urin, lite söt, lite gammal. Inte god helt enkelt. Testade då ett fat och det led av samma sak. dock med bättre kolsyra. När jag tänker efter noga så tror jag att den här bismak/doften fanns redan när jag skulle tappa över till sekundärjäsning, tog ett smakprov då också men tänkte nog att det mest inte var färdigt.

Slog direkt i boken Homebrewers Companion och fastnade lite på oxidering i felsökningen. Känner dock ingen kartong men beskrivningen "rotten pineapple" känns nära till hands. Ölet är odrickbart om man inte är totalt alkoliserad, alkolholen finns där åtsminstone. Ölet är totalt bara 4-5veckor, men om det skulle vara oxidation så blir det knappast bättre med tiden.

Nu till frågan, var kan det ha gått fel?
- Kan det handla om hot side areation? Rört för mycket vid mäskningen? Hur mycket gör det på kort tid?
- Påverkar det så mycket, så snabbt?
- Skvalpat för mycket vid omtappning från primär->sekundär?
- Eller har vi fått en infektion på något sätt? Tycker vi var nitiska med descinficeringen meddelst iodophor eller klorin på vissa delar samt nogrann eftersköljning med varmt vatten.

Har efter det bryggt en typ California Common som jag i söndags tappade på flaskor/fat, men här känner jag inte någon tendens till bismak/lukt. Skillnaden vid bryggningen där var:
- Slang vid lakning från Bielmeiern ner i jäshink, första bryggningen rann längs kanten på jäshinken.
- Endast primärjäsning
- Kolsyrefyller flaskor, fat och jäshinkar, hävert innan tappning

Kan det göra hela skillnaden eller har vi missat något? All hjälp i hur vi säkrar för framtiden är uppskattat!

Tusen tack på förhand!

/Micke, Calle och Andreas
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Oxidering vid första bryggning?

Inlägg av ScrotzaN »

Det första jag kommer att tänka är att du kan ha tappat om för tidigt. Diacetylrast fungerar bara medans du har jästen kvar. Med andra i primärjäsningshinken. Tappar du om ölen så hjälper det föga att höja temperaturen till 20 grader om det inte finns jäst som kan suga upp diacetylen.

Bortsett från det verkar ni ha haft en ganska bra process. Jag är extremt petig med oxidation o brukar fylla alla kärl jag flyttar till med kolsyra så att ölet teoretiskt sett aldrig kommer i kontakt med syre/luft.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
letsdrinkbeer
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av letsdrinkbeer »

Hej
Jag märkte att du inte lagrade ölen för så länge. En pils öl bör har minst en 2 vecka, bäst en månad eller mer stående vid 0-4 grader innan den flaskas.
Mycket sulfur produceras vid lagerjäsning som försvinner under lagrings tiden. Det är kanske sulfur som du smaka?
Det också bäst när man håll på med lageröl om vörten kyls ner till jäsnings temperatur (12 grader eller så) efter kokning istället av 20 grader. Då undviker man bäst Diacetyl.
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Om jag förstår rätt kände ni lukten i samband med flaskningen?
Skulle påstå att det inte är helt ovanligt vid lagerbryggning att det luktar lite underligt i den fasen, Sulfur som nämns ovan kan ha den egenskapen.
Reagerade också på att ni sköljde ur bärsilen, Gjorde ni det med kokande vatten? Steriliserade ni den igen innan ni återanvände den?

Namnet Lager påminner om vad som krävs för ölsorten, Lagring. Har ni tappat på flaska och efter ni kolsyrejäst är det lämpligt att Lagra flaskorna så nära 0 grader ni kan komma under en längre tid. Provsmaka en flaska var annan eller var 3:dje vecka eller något, så kommer ni vara med på en resa hos ett öl som visar många ansikten. Riktigt intressant är det.
Vid avsmakningen ta gärna en flaska till kylen och låt den bli kylskåpssval innan ni öppnar den.
Tålamod krävs en stor portion av vid Lagerbryggning.

Att det är hot side areation är föga troligt om ni inte stått och hällt vörten mellan jäskärl massor av gånger, och då menar jag hällt... ;) (och vörten varit kokvarm)
HSA är inget större bekymmer för hembryggare, det krävs en del för att det skall märkas. Använder liknande metod som ni och har aldrig haft det.
HSA smyger väl sig in i smaken om det överhuvudtaget förekommer också om jag inte minns fel
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Ni/Du verkar väldigt pålästa och har gett er på en Lager med mäskschema som första?
Som jag ser har ni gjort allt rätt, med undantag för redan nämnd sköljning av silen.
Men kan det vara så att det kokat under BIAB-påsen och ni mätt temperaturen i mäsken(i påsen).
Dvs att ni inte recirkulerat vörten under påsen när ni stegmäskat?

/F
pihlblad
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av pihlblad »

Hej, tack för alla svar!

Vi har kanske varit för ivriga och borde låtit ölen stå längre. Vi sparar det som är kvar och ser om den blir bättre med tiden! Nästa gång det bli lager får den stå längre innan tappning :D

Silen sköljde vi med kranvatten, kan det gett problem tror ni? Av vilken typ?

Ale Bundy: Vi försökte röra under mäskningen, men vad skulle hända om vi inte cirkulerat tillräckligt?

/M
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av LagerKing »

Det största problemet som kan uppstå vid sköljningen är en infektion.

Personligen så hade jag glömt lagern ca 3 månader och sedan skulle jag tippa att ni har ett bra öl utan "konstig" lukt.
pihlblad
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av pihlblad »

Hej!

Kan meddela att vi provade en flaska av pilsnern i början av februari och då var den betydligt bättre, i princip drickbar :) Vi sparar nog de sista faten till påsk, då borde den ordnat upp sig! Ska bli spännande att prova.

/Pihlblad
Skriv svar