Vi är några grabbar som pratat och läst om ölbryggning under några års tid, men först nu under hösten kommit igång på riktigt. Tycker jag har plöjt så mycket teori det bara går för att verkligen förstå processen, men praktik är ju inte alltid detsamma
Vår första bryggning var en pilsner, ganska basic med 100% pilsnermalt och beska runt 34 IBU. Northern brewer som bittergiva och Saaz för smak och arom.
Vi använde en 29 liters Bielmeier och mäskade i en BIAB påse med 23 liter vatten och drygt 5 kg malt. Vi stegmäskade i Bielmeiern: 40*c i 15 min, 50*c i 15 min, 62*c i 45 min och 72*c i 30 min och slutligen utmäskning i 75*c 25 min och lakning i 78*c.
Vi lakade via kranen ner till jäshink med ytterligare ca 10 liter vatten innan vi med hävert återförde till en rengord Bielmeier för kokning.
Koket rullade i 90 min och vi var noga med att skumma av skum hela tiden. Vi tillsatte MM-klar de sista tio minutrarna och kylde sedan efter koket med kylspiral i kopparrör i ca 20 minuter innan tappade av ölet som då höll ca 20 grader ner till jäshink via en saftsil som vi några gånger fick skölja bort gegg ur. 21 liter blev det i hinken. OG 1,049 som receptet.
Slutligen pitchades WLP800 som fått 1,5 liter förkultur gjorde 3 dygn innan. Bubblet i hinken började efter ca 4 timmar och då flyttades och jäshinken till sval plats som sen höll mellan 10 och 12 grader under två veckors tid. Efter två veckor tappade vi över till en ny jäshink och efter det stod den lite kallare runt cirka 10 grader innan den flyttades in 2 dygn i cirka 18-19 grader för en tänkt diacetylrast.
Efter en natt i cirka 4 grader innan det blev dags för mätning/tappning. FG 1,012 som receptet. Vid provsmak tyckte jag mig känna en lite unken doft, lite urin blandat/gammal disktrasa, men smaken rätt ok. Tänkte att det kanske ger sig om den får stå lite. Tappade några på flaska med lite sockerlag 5g/liter och resten på partyfat och kolsyrade dessa artificiellt med bilventil i gummipackning.
Lät stå efter tappning en vecka innan vi provade den första flaskan. OK kolsyra, fint skum och ganska klar, dock fanns den unkna doften där och var lite urin, lite söt, lite gammal. Inte god helt enkelt. Testade då ett fat och det led av samma sak. dock med bättre kolsyra. När jag tänker efter noga så tror jag att den här bismak/doften fanns redan när jag skulle tappa över till sekundärjäsning, tog ett smakprov då också men tänkte nog att det mest inte var färdigt.
Slog direkt i boken Homebrewers Companion och fastnade lite på oxidering i felsökningen. Känner dock ingen kartong men beskrivningen "rotten pineapple" känns nära till hands. Ölet är odrickbart om man inte är totalt alkoliserad, alkolholen finns där åtsminstone. Ölet är totalt bara 4-5veckor, men om det skulle vara oxidation så blir det knappast bättre med tiden.
Nu till frågan, var kan det ha gått fel?
- Kan det handla om hot side areation? Rört för mycket vid mäskningen? Hur mycket gör det på kort tid?
- Påverkar det så mycket, så snabbt?
- Skvalpat för mycket vid omtappning från primär->sekundär?
- Eller har vi fått en infektion på något sätt? Tycker vi var nitiska med descinficeringen meddelst iodophor eller klorin på vissa delar samt nogrann eftersköljning med varmt vatten.
Har efter det bryggt en typ California Common som jag i söndags tappade på flaskor/fat, men här känner jag inte någon tendens till bismak/lukt. Skillnaden vid bryggningen där var:
- Slang vid lakning från Bielmeiern ner i jäshink, första bryggningen rann längs kanten på jäshinken.
- Endast primärjäsning
- Kolsyrefyller flaskor, fat och jäshinkar, hävert innan tappning
Kan det göra hela skillnaden eller har vi missat något? All hjälp i hur vi säkrar för framtiden är uppskattat!
Tusen tack på förhand!
/Micke, Calle och Andreas