Brygga gott öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Dagon
Delmäskare
Delmäskare

Brygga gott öl

Inlägg av Dagon »

Hej,
jag är en total nybörjare vad gäller att brygga öl (men inte att dricka), och har under en tid varit sugen på att sätta mitt eget öl hemma.

Mot slutet av sommaren gjorde jag slag i saken och köpte mig en ölsats (Lager) från Coopers. Har nyligen smakat på resultat, men blev tyvärr väldigt besviken. Det var blaskigt och hade dessutom en otrevlig sur eftersmak. Jag tyckte nog att jag följde de medföljande intruktionerna noggrant och försökte hålla allt rent som kom i kontakt med ölet.

Vad har ni för erfarenhet av denna ölsats? Blir den alltid blaskig och sur (eller är månne brygden infekterad)? Kommer smaken att mogna efter hand, dvs blir den mindre blaskig och kommer den sura eftersmaken att dämpas?

Jag är redan lite sugen på att försöka igen för att se om jag gjort något snett som kan rättas till. Har ni tips på hur jag kan få till ölet så att det åtminstone blir drickbart? ;-)

Om jag sen vill gå vidare till "riktig" bryggning, vad skulle vara ett lämpligt stapplande första steg? Känner någon till en bra kurs som går i Stockholmsområdet nu under hösten/vintern?

Tack för ordet.
För Kung och Fostervatten
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Brygga gott öl

Inlägg av UlfB »

Hej

Jag är också helt ny och har för nån vecka sen startat en tråd om satsbryggning (som rekommenderas för förstagrångsbryggare)
Tråden är aktiv och jag ställer regelbundet alla möjliga och omöjliga frågor, läs igenom den och ställ frågor du med, jag har fått mycket respons. Genom att läsa igenom tråden får du med alla säkerhet svar på många frågor

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... 776#p18863

//ulf
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt: