Brygga gott öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Dagon
Delmäskare
Delmäskare

Brygga gott öl

Inlägg av Dagon »

Hej,
jag är en total nybörjare vad gäller att brygga öl (men inte att dricka), och har under en tid varit sugen på att sätta mitt eget öl hemma.

Mot slutet av sommaren gjorde jag slag i saken och köpte mig en ölsats (Lager) från Coopers. Har nyligen smakat på resultat, men blev tyvärr väldigt besviken. Det var blaskigt och hade dessutom en otrevlig sur eftersmak. Jag tyckte nog att jag följde de medföljande intruktionerna noggrant och försökte hålla allt rent som kom i kontakt med ölet.

Vad har ni för erfarenhet av denna ölsats? Blir den alltid blaskig och sur (eller är månne brygden infekterad)? Kommer smaken att mogna efter hand, dvs blir den mindre blaskig och kommer den sura eftersmaken att dämpas?

Jag är redan lite sugen på att försöka igen för att se om jag gjort något snett som kan rättas till. Har ni tips på hur jag kan få till ölet så att det åtminstone blir drickbart? ;-)

Om jag sen vill gå vidare till "riktig" bryggning, vad skulle vara ett lämpligt stapplande första steg? Känner någon till en bra kurs som går i Stockholmsområdet nu under hösten/vintern?

Tack för ordet.
För Kung och Fostervatten
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Brygga gott öl

Inlägg av UlfB »

Hej

Jag är också helt ny och har för nån vecka sen startat en tråd om satsbryggning (som rekommenderas för förstagrångsbryggare)
Tråden är aktiv och jag ställer regelbundet alla möjliga och omöjliga frågor, läs igenom den och ställ frågor du med, jag har fått mycket respons. Genom att läsa igenom tråden får du med alla säkerhet svar på många frågor

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... 776#p18863

//ulf
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Då jag hade bryggt ett antal öl (45 tror jag) med helmalt ville jag testa hur bra jag kunde göra en öl från Coopers och köpte deras stout.

Följde beskrivningarna mer eller mindre precis som de var och alla ingredienser som följde med, pytsade i socker mm, ingen extra humle, använde jästen som följde med etc.

Däremot så avvek jag från det hela och kokade mitt extraktsirap med lite vatten för att vara säker på att allt blev sanerat.
Dessutom såg jag noga till att inte syresätta varm vört, att all utrustning efter kok var sanerade, att kyla så fort som möjligt mm.
Därefter noga syresätta innan jäsning och även ta hand om ölen under och efter jäsning på så bra sätt jag kunde.

Brygden blev "helt ok" och jag har träffat på en del som till och med tyckte den var riktigt god.
Däremot hade den en skum bismak som några kamrater identifierade som "den där skumma smaken som coopers alltid smakade då man var ung och mindre kunnig" och de blev mäkta förvånade då jag meddelade att de hade mycket riktigt helt rätt, även jag hade gjort mig en ölsats.

Bryggkurser brukar väl hållas av shbf i bla Stockholmsområdet "hyggligt ofta", kolla i tidnignen Hembryggaren, har för mig det brukar stå kontaktinformation där i början någonstans.
Dagon
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dagon »

UlfB: Tack för länken till din tråd. Mycket intressant...och förvirrande. Verkar vara en hel vetenskap det där med bryggning. Men man får väl jobba lite för att få till sitt rinnande guld. :)
Ska bli intressant att se resultatet av dina ansträngningar. När planerar du att sätta igång bryggandet?

Janne Tack för info. "Extraktsirap", är det något du använde istället för socker? Jag köpte en påse bryggsocker från Coopers som jag använde i vörten. Syresättning = paddla vörten?
Vad gäller Coopers-bismaken. Det kanske är den där sura eftersmaken jag skrev om.

Ang utbildning: Har undersökt saken och planerar på att gå bryggarkursen hos Monks café i Stockholm. För tillfället är jag helt torsk på veteöl och denna verkar ju då helt kanon: "1 november - Syd-Tysk Weissbier". Här är länk till bryggeriet ifall fler är intresserade:
http://www.monkscafe.se/bryggeri/index.html
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Janne gnoff Berglund skrev:
Bryggkurser brukar väl hållas av shbf i bla Stockholmsområdet "hyggligt ofta", kolla i tidnignen Hembryggaren, har för mig det brukar stå kontaktinformation där i början någonstans.
Eller så klickar du på "Bryggarkurser" uppe till vänster på hemsidan eller här: http://www.shbf.se/index.php/bryggarkurser.html
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Dagon
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dagon »

Hej Jonas, jag hittade länken men dessvärre ser det ut att vara fullbokat på höstens kurser i Sthlm.
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av UlfB »

Jag har en del research kvar. Jag har börjat beställa utrustning jag behöver, jäshinkar, kranar, hydromneter etc etc
Jag har ännu inte bestämt mig på vad jag ska tappa på ännu, känns lite överkurs att tappa på corneliusfat så det blir troligen nån form av flaska

Jag skulle tippa på att jag börjar brygga om ca 2 till 3 veckor. Jag vill vara ordentligt påläst och göra så lite misstag som möjligt :-)
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Dagon skrev:Janne Tack för info. "Extraktsirap", är det något du använde istället för socker? Jag köpte en påse bryggsocker från Coopers som jag använde i vörten. Syresättning = paddla vörten?
Vad gäller Coopers-bismaken. Det kanske är den där sura eftersmaken jag skrev om.
"Extraksirap" är mitt hemmabyggda namn på den kletiga massan som kommer ur coopers stora konservburk.
Har för mig ett det i instruktionen stod att man bara skuel tillsätta detta till kallt vatten och sedan börja jäsa, men jag kokade alltså upp detta i lite vatten.
Som extra socker körde jag med vanligt vitt strösocker.

Syresättning = röra om rejält då den tidigare kokade vörten har svalnat. Man rör alltså om med någonting sanerat, inte trä utan kanske en rostfri arteafkt som man rengjort med klorin och vatten e.dyl.

Cooperssmaken var inte sur, mer någon skum lakritston och något som generellt kändes "off".
Om det smakar surt och du inte har en stor mängd jäst i det du smakar skulle jag gissa på att du inte varit tillräckligt noga med rengöringen.

Mätte du OG och FG med hydrometer?
Dagon
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dagon »

"Extraksirap" är mitt hemmabyggda namn på den kletiga massan som kommer ur coopers stora konservburk.
Har för mig ett det i instruktionen stod att man bara skuel tillsätta detta till kallt vatten och sedan börja jäsa, men jag kokade alltså upp detta i lite vatten.
Som extra socker körde jag med vanligt vitt strösocker.
- Ahh. Ja jag gjorde enligt instruktion dvs hällde i "sirapen" i jäsburken, kokade upp två liter vatten, tillsatte 1kg socker och blandade alltsammans en stund. Sen hällde jag på kallt kranvatten tills jag hade ca 23 liter vört. Temperaturen var då ca 26C i jäsburken.
Cooperssmaken var inte sur, mer någon skum lakritston och något som generellt kändes "off".
Om det smakar surt och du inte har en stor mängd jäst i det du smakar skulle jag gissa på att du inte varit tillräckligt noga med rengöringen.
- OK. Ja, kanske missade nåt i rengöringen (men jag lät allt ligga i klorin i ca 30 min innan jag satte igång), eller så fanns det bassilusker i kranvattnet. Jaja, surt sa räven - kanske blir läge att hälla ut allt och början om från början och "gör om, gör rätt" denna gång.
Mätte du OG och FG med hydrometer?
- Tyvärr mätte jag aldrig OG, men vill minnas att FG var 1008 när jag tappade brygden på flaska.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Klorin i 30 minuter ska ju räcka.
Var allt riktigt rent innan du la det i klorin?
Hade du klorin även i jäskärlet?
Såg du till att efter sköljning från klorinet hålla alla prylar rena och på sanerade platser tills allt var klart?
Hade du en tättslutande jäshin/damejeanne som du även hade en gummipackning samt ett vattenlås till där alla bitar var väl sanerade?

Kokade du sockret i dina 2 liter vatten, eller hällde du det i sirapen?

Ska du göra en till sådan sats skulle jag rekommendera dig att koka sirap och socker med vatten en stund för att vara säker på att det är helt rent från skadliga bakterier.

Personligen är jag skeptisk till att kranvattnet skapat en infektion.

Om du vill kan du ju alltid posta en flaska till domarkommittén och de dem om ett utlåtande.
Eller så postar du en till mig och så kan jag berätta om jag tror du fått en infektion eller ej ;)
Dagon
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dagon »

Var allt riktigt rent innan du la det i klorin?
Jag tvättade all utrustning i varmt vatten innan och efter klorinbadet.
Hade du klorin även i jäskärlet?
Ja.
Såg du till att efter sköljning från klorinet hålla alla prylar rena och på sanerade platser tills allt var klart?
Jo, hyfsat iaf. Jag satte igång med bryggningen så fort jag hade tvättat utrustningen efter klorinbadet. Dock är det lite svårt att vara 100% säker på att inte något förorenade utrustningen på vägen från badrummet (där jag rengjorde) till köket (där jag utförde bryggning) speciellt då vi har en hund ,som tycker det är skitspännande när husse pysslar med saker, tassandes i hälarna hela tiden. :wink:
Hade du en tättslutande jäshin/damejeanne som du även hade en gummipackning samt ett vattenlås till där alla bitar var väl sanerade?

Jäshink med oring runt vattenlåset. Både vattenlås och gummiringen fick sig ett klorinbad också.
Kokade du sockret i dina 2 liter vatten, eller hällde du det i sirapen?
Jag hällde först sirap i botten på hinken. Därefter tillsatte jag 2 liter kokande vatten, rörde om. Sedan i med sockret.
Ska du göra en till sådan sats skulle jag rekommendera dig att koka sirap och socker med vatten en stund för att vara säker på att det är helt rent från skadliga bakterier.
Tack för tips - det ska jag absolut göra. Antar att det bara ska koka upp lite lätt?

Jag har ett par teorier kring vad som kan ha ställt till det med bryggningen:

1) Kranvatten. Eller snarare kran kanske. Jag gjorde rent utrustningen i badkaret med duschslangen och fyllde på kallt vatten i till brygden från kökskranen. Skulle det inte kunna vaa så att det kan sitta nåt i munstyckena på kranarna som kan förorena vattnet? Några erfarenheter av detta?

2) Två incidenter med vattenlåset:

a) Under en viss del av jäsningen bubblade det ganska friskt i vattenlåset. När jag en morgon kontrollerade jäshinken hade vattnet i låset pressats ut och kvar i låset låg en mängd skum från hinken. Kan detta kanske vara en orsak till att något ovälkommet tar sig in i hinken? Fyllde senare på med nytt vatten i låset.

b) När jag skulle tappa upp brygden på flaska var jag tvungen att flytta hinken. När jag lyfte den blev det något slags baksug som gjorde att vattnet i vattenlåset åkte ner i hinken. Korkat gjort - jag vet. :oops:
Detta skulle ju absolut kunna vara en orsak till infektion, men jag var ganska snabb på att tappa upp det så jag tycker inte att varje flaska borde vara infekterad isf. Har än så länge provsmakat ur tre flaskor. Samtliga hade en sur bismak. På fredag ska jag testa en till...
Om du vill kan du ju alltid posta en flaska till domarkommittén och de dem om ett utlåtande.
Eller så postar du en till mig och så kan jag berätta om jag tror du fått en infektion eller ej
Jag avvaktar och ser om surheten försvinner, och om det verkar vara samtliga flaskor som är drabbade. Isf häller jag ut denna sats och sätter en ny. Om jag får samma bismak igen kan jag nog tänka mig att skicka en flarra för utlåtande.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Dagon skrev:
Jo, hyfsat iaf. Jag satte igång med bryggningen så fort jag hade tvättat utrustningen efter klorinbadet. Dock är det lite svårt att vara 100% säker på att inte något förorenade utrustningen på vägen från badrummet (där jag rengjorde) till köket (där jag utförde bryggning) speciellt då vi har en hund ,som tycker det är skitspännande när husse pysslar med saker, tassandes i hälarna hela tiden. :wink:
La du ifrån dig prylarna på en plats som inte var senarad?
Möjligen kan det här ha satt sig något?
Jag sanerar min "mindre" utrustning i diskhon med klorin, efter sköljning får de ligga kvar där tills jag använder dem.

Dagon skrev:
Tack för tips - det ska jag absolut göra. Antar att det bara ska koka upp lite lätt?

Det ska koka "en stund" vet inte om det finns någon exakt siffra, men ett par minuter åtminstone.

Dagon skrev: Jag har ett par teorier kring vad som kan ha ställt till det med bryggningen:

1) Kranvatten. Eller snarare kran kanske. Jag gjorde rent utrustningen i badkaret med duschslangen och fyllde på kallt vatten i till brygden från kökskranen. Skulle det inte kunna vaa så att det kan sitta nåt i munstyckena på kranarna som kan förorena vattnet? Några erfarenheter av detta?

2) Två incidenter med vattenlåset:

a) Under en viss del av jäsningen bubblade det ganska friskt i vattenlåset. När jag en morgon kontrollerade jäshinken hade vattnet i låset pressats ut och kvar i låset låg en mängd skum från hinken. Kan detta kanske vara en orsak till att något ovälkommet tar sig in i hinken? Fyllde senare på med nytt vatten i låset.

b) När jag skulle tappa upp brygden på flaska var jag tvungen att flytta hinken. När jag lyfte den blev det något slags baksug som gjorde att vattnet i vattenlåset åkte ner i hinken. Korkat gjort - jag vet. :oops:
Detta skulle ju absolut kunna vara en orsak till infektion, men jag var ganska snabb på att tappa upp det så jag tycker inte att varje flaska borde vara infekterad isf. Har än så länge provsmakat ur tre flaskor. Samtliga hade en sur bismak. På fredag ska jag testa en till...
1) Omöjligt är det ju inte, men jag håller det för hyggligt osannolikt, åtminstone eftersom det fungerar gång efter gång för mig.
Nästa gång kanske du kan plocka bort munstyckena dagen innan och rengöra dem ordentligt samt köra dem i klorin, bara för att vara mer säker?

2a) Händer till och från vid kraftig jäsning, jag tar bort jäsröret försiktigt, sköljer ordentligt, fyller på med nytt vatten, tillbaka igen.

2b) Lite tråkigt, men kan ju vara en faktor. Öppna lätt på locket nästa gång innan du lyfter, alternativt ta bort jäsröret.

Lycka till med nästa bryggning, hoppas den blir bättre!
Dagon
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dagon »

La du ifrån dig prylarna på en plats som inte var senarad?
Möjligen kan det här ha satt sig något?
Jag sanerar min "mindre" utrustning i diskhon med klorin, efter sköljning får de ligga kvar där tills jag använder dem.
Hade allt på diskbänken. Möjligt att det där kan ha kommit i kontakt med något som förorenade brygden.
Lycka till med nästa bryggning, hoppas den blir bättre!
Tackar. Jag ska som sagt smaka på en flaska på fredag igen. Om innehållet visar sig vara samma sura blask ska jag sätta igång en ny brygd vartefter. Och då ska det banne mig vara sanerat och rent som i en operationssal. 8)
Dagon
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dagon »

Mors,
i fredags öppnade sambon och jag ännu en flaska av vårt Coopers-försök och glädjande nog var den tidigare omtalade surheten markant svagare. Antingen är det lite olika i flaskorna pga vattenlåsincidenten (se tidigare post) eller så håller nåt fantastiskt på att hända i flaskorna. Kanske är det jästpartiklar i ölet jag upplevt som sura som nu på allvar börjar lägga sig på botten?

Trots ovan glädjeyttring så måste jag ändå säga att ölet i sig är långt ifrån någon höjdare. Blaskigt och intetsägande. Men det är ändå kul att för första gången ha gjort något som åtminstone svagt påminner om öl. :wink:
Dagon
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dagon »

Hej igen,
lite senare i höst är det dags för etapp två i mitt personliga Vasalopp med målet att brygga ett gott öl. Efter att ha kört ett Coopers bryggpaket (ljus lager) med i min smak tvivelaktigt resultat (hade dock gäster hemma i lördags och då bjöd jag på ölet - en av mina vänner såg ut att helt ärligt uppskatta detdet rann ner som vatten), är det nu dags att gå vidare.

Mitt nästa projekt är att brygga Pale Ale. Jag har återigen tänkt använda mig av maltextrakt från Coopers, denna gång ett ohumlat enligt nedan recept:

Recept som ska ge ca 19 liter Pale Ale.

1 X Coopers "TC Amber Malt" 1,5 kg (ohumlat)
2 X mellanmörkt torkat maltextrakt (Muntons), pulver, 500 g (Ungefärligt EBC-värde: 22-44°)
2 X Simcoe pellets, 500 g. Alfasyra : 11.1%
2 X Spalter Select pellets, 500 g. Alfasyra : 5.2%
2 X Safbrew S-33 (Fermentis torrjäst) 11.5 g

Kommentarer på ovan?

Vidare har jag ett par frågor:

Jag har tänkt använda mig av humlepellets av ingen särskild orsak förutom att det verkar behändigt. Vad föredras generellt här på forumet: pellets, kottar eller puckar?

Om jag förstått det hela rätt när man använder pellets så häller man helt enkelt i dem i koket - dvs inga påsar eller annat behövs?
Behöver man filtrera vörten sen eller upplöses humlen helt i den?

Har också lite frågor gällande jäsning, närmare bestämt sekundärjäsning. Är det samma sak som priming? Finns det fördelar med att hälla över det primärjästa ölet till en annan hink först eller är det lika bra att hälla grönölet i flaska och låta primingen ske där?
Skriv svar