Var allt riktigt rent innan du la det i klorin?
Jag tvättade all utrustning i varmt vatten innan och efter klorinbadet.
Hade du klorin även i jäskärlet?
Ja.
Såg du till att efter sköljning från klorinet hålla alla prylar rena och på sanerade platser tills allt var klart?
Jo, hyfsat iaf. Jag satte igång med bryggningen så fort jag hade tvättat utrustningen efter klorinbadet. Dock är det lite svårt att vara 100% säker på att inte något förorenade utrustningen på vägen från badrummet (där jag rengjorde) till köket (där jag utförde bryggning) speciellt då vi har en hund ,som tycker det är skitspännande när husse pysslar med saker, tassandes i hälarna hela tiden.
Hade du en tättslutande jäshin/damejeanne som du även hade en gummipackning samt ett vattenlås till där alla bitar var väl sanerade?
Jäshink med oring runt vattenlåset. Både vattenlås och gummiringen fick sig ett klorinbad också.
Kokade du sockret i dina 2 liter vatten, eller hällde du det i sirapen?
Jag hällde först sirap i botten på hinken. Därefter tillsatte jag 2 liter kokande vatten, rörde om. Sedan i med sockret.
Ska du göra en till sådan sats skulle jag rekommendera dig att koka sirap och socker med vatten en stund för att vara säker på att det är helt rent från skadliga bakterier.
Tack för tips - det ska jag absolut göra. Antar att det bara ska koka upp lite lätt?
Jag har ett par teorier kring vad som kan ha ställt till det med bryggningen:
1) Kranvatten. Eller snarare kran kanske. Jag gjorde rent utrustningen i badkaret med duschslangen och fyllde på kallt vatten i till brygden från kökskranen. Skulle det inte kunna vaa så att det kan sitta nåt i munstyckena på kranarna som kan förorena vattnet? Några erfarenheter av detta?
2) Två incidenter med vattenlåset:
a) Under en viss del av jäsningen bubblade det ganska friskt i vattenlåset. När jag en morgon kontrollerade jäshinken hade vattnet i låset pressats ut och kvar i låset låg en mängd skum från hinken. Kan detta kanske vara en orsak till att något ovälkommet tar sig in i hinken? Fyllde senare på med nytt vatten i låset.
b) När jag skulle tappa upp brygden på flaska var jag tvungen att flytta hinken. När jag lyfte den blev det något slags baksug som gjorde att vattnet i vattenlåset åkte ner i hinken. Korkat gjort - jag vet.
Detta skulle ju absolut kunna vara en orsak till infektion, men jag var ganska snabb på att tappa upp det så jag tycker inte att varje flaska borde vara infekterad isf. Har än så länge provsmakat ur tre flaskor. Samtliga hade en sur bismak. På fredag ska jag testa en till...
Om du vill kan du ju alltid posta en flaska till domarkommittén och de dem om ett utlåtande.
Eller så postar du en till mig och så kan jag berätta om jag tror du fått en infektion eller ej
Jag avvaktar och ser om surheten försvinner, och om det verkar vara samtliga flaskor som är drabbade. Isf häller jag ut denna sats och sätter en ny. Om jag får samma bismak igen kan jag nog tänka mig att skicka en flarra för utlåtande.