Första bryggningen: recept och tillvägagångssätt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
adamsbrygg
Nybryggare
Nybryggare

Första bryggningen: recept och tillvägagångssätt

Inlägg av adamsbrygg »

Hej!

Det här är min första post, mest för att checka av med "bryggeliten" att jag har tänkt rätt.

Häromdagen fick jag idén att det vore kul att brygga ett eget öl och försöka få till något gott. Jag tycker generellt om att fixa med saker för att göra dem personliga, och ölbryggning verkar vara en lagom avancerad hobby.

Efter att ha spenderat mycket tid på wikin kom jag fram till att första satsen får bli en extraktbrygd, och nästa antagligen delmäskning. Målet med den här satsen är att uppnå en bärnstensfärgad ale med frisk humlesmak och -arom, men utan allt för stor beska. Förhoppningsvis också en svag honungston om man verkligen känner efter.

Ingredienser
  • 1.7 kg Coopers Real Ale humlat maltextrakt
    2 kg Muntons Spraymalt, extra light
    1 pkt Safeale S-04
    50g Humlekottar, Fuggles

0.1 kg honung "svensk honung" trögflytande
Metod:
  • Steg1: Vörtkok och påbörjad jäsning
    • 1. Torrjästen läggs i en deciliter 37 grader C vatten en timme innan påbörjad jäsning. Den här typen av "hydrering" sägs vara nyttig för jästen.

På grund av otillräckligt kokkärl (10 liter) delas koket upp i två
      Kok 1: 2 kg Muntons Spraymalt och 100g honung
      Kok 2: 1.7 kg "Coopers Real Ale" flytande maltextrakt och två humlegivor

2. Vatten till Kok1 bringas till kokning. Spraymalt och hunung tillsätts, därefter får blandningen koka i 20 (?) minuter. Skum kommer att bildas och behöva bortföras med hjälp av hålslev.

3. När kok 1 är färdigt kyls det hastigt genom nedställning av kastrull i kallvattenfylld diskho, och nedsänkning av isblock (fryst vatten i fryspåse) i vörten. Vid 20 grader C häverteras vörten över till jäshink, med hög fallhöjd för att syresätta blandningen till jässtarten.

4. Vatten till Kok2 bringas till kokning. Flytande maltextrakt tillsätts, därefter får blandningen koka i 20 (?) minuter. 15 minuter innan avslut tillsätts 25g humle (smakgiva). 10 min senare ytterligare 25g (aromgiva). Förhoppningsvis ger den här metoden en tydlig humleton utan för mycket utlakning av alfasyra som ger beska.

5. När kok 2 är färdigt kyls det hastigt på samma sätt som kok 1. Vid 20 grader C häverteras vörten över till jäshink, med hög fallhöjd för att syresätta blandningen till jässtarten. Humlen silas bort med hjälp av durkslag.

6. Kranvatten hälls i, till en totalvolym på strax över 23 liter. Original gravity mätes med Öchslemätare.

7. Jästen tillsätts under kraftig omrörning med ballongvisp och locket sätts på. Jäskärlet ställs i ett rum med 20 grader C, och lämnas ifred.

Steg2: Omtappning
    • När jäsningen börjar avta, och bubblandet i jäslåset sker sporadiskt sker en försiktig omtappning till ett identiskt jäskärl, bottensats lämnas kvar för att undvika bismak. Öchslevikten mätes. Grönölet, som det heter i den här fasen, får jäsa/lagras i en vecka eller mer.
    Steg3: Flasktappning
    • 1. 3 backar mörka 33cl-flaskor införskaffas och tvättas i badkar med flaskborste. Först en omgång hetvatten för att få bort etiketter, sedan en omgång med bryggrens för att döda bakterier. Efter det ställs de i ugnen på 140 grader i en timme och får svalna över natten.

2. En blandning av 100 g socker (4g per liter) och ett par deciliter vatten bringas till kokning.

3. Final gravity mätes med Öchslemätare och alkoholinnehåll beräknas.

4. Om bottensats uppstått tappas grönölet över till det andra jäskärlet. Spraymaltblandningen får svalna och tillsättes grönölet under omrörning.

5. Ölet häverteras upp på flaskor, kapsyleras och ställs undan mörkt en vecka. Provsmakning efter en vecka, då borde ölet vara bra.

6. Lagring mörkt i källare.

Beräknad Öchslevikt är 50 start, 10 slut, vilket borde innebära en alkoholhalt på 5.2 volym%.

Ser det här rimligt ut?
Har ni några förslag till förbättringar utifrån givna förutsättningar? Är lite osäker på koktiden till vörten.
En annan fråga: Stämmer det att jästen i form av bottensatsen kan tas tillvara i samband med omtappningen, och förvaras i kyl för att återanvändas i nästa ölsats?

Om inte annat så kör jag igång mitt första öl och hoppas på det bästa. :)
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Första bryggningen: recept och tillvägagångssätt

Inlägg av Raasken »

Hej och välkommen i gänget!

Viken härlig aproach!
Först läsa in sig på ämnet, sen göra upp en handlingsplan
och därefter få den planen fackgranskad.......... :roll:
Detta kan bara bli bra om en sådan inställning präglar hela ditt arbetssätt. :D

Jag utgår från att du känner till, att varenda pinal som kommer i beröring med: Jästen,den kylda vörten
eller grönölet måste vara minutsiöst rengjord och bakteriedödad.

Har bara "skummat" igenom planeringen och fastnade på ett par ställen:
Torrjästen läggs i en deciliter 37 grader C vatten

Vill minnas att det bör vara 27°C enl prod-fakta blad.
http://www.fermentis.com/FO/pdf/HB/EN/S ... -04_HB.pdf
Kok 1: 2 kg Muntons Spraymalt och 100g honung
Det finns två skolor när det gäller honung.

Jag förordar hellre att man låter huvudjäsningen ske utan honungen
och när bubblandet i jäsröret börjar avta, då tillsätter man honungen.
Honungen pasteuriseras först i vattenbad vid 72°C och lätt omrörning.
Fundera på vart honungens volatila aromer tar vägen om de finns med från
början när du ventilerar ut massvis volymenheter av koldioxid gm jäsröret......... :(
6. Kranvatten hälls i,
Du menar säkert kokt och avsvalnat kranvatten..... :wink:
Det har resonerats ganska mycket om det ämnet på olika bryggforum
och det vore nog dumt att inte koka först.
Steg2: Omtappning
Här känner jag att det vore läge för honungen.
2. En blandning av 100 g socker (4g per liter)
Om inte minnet sviker så tror jag att 6-8g/lit vore ok. (reservation för minneslucka)
4. Om bottensats uppstått tappas grönölet över till det andra jäskärlet. Spraymaltblandningen får svalna och tillsättes grönölet under omrörning.
Jag fattar att du menar sockerlösningen och inte spraymaltblandningen.
5. Ölet häverteras upp på flaskor, kapsyleras och ställs undan mörkt en vecka. Provsmakning efter en vecka, då borde ölet vara bra.
Tappa på ett par små PET-flaskor som referens, när dom är knallhårda då är det dags att prova, men det kan ta mer än en vecka tills dess.

Lycka till!
Raasken
adamsbrygg
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av adamsbrygg »

Tack för ett bra svar!

Självklart har jag höga ambitioner och vill brygga ett öl jag kan vara stolt över. Renlighet och sterilisering av allt som kommer i kontakt med ölet är givetvis a och o. :)

Bra idé att tillsätta honungen pastöriserad halvvägs in. Det var just på grund av att jag ville ha död på bakterierna som jag först tänkte att det var bäst att ha med den i koket, men det går ju förståss lika bra med pastörisering. Som du säger går det säkert bättre att bevara aromerna efter att merparten av jäsningen är över.

Vörtkoket är föresten just klart och ölet hamnade på en startdensitet på 55 Öchslegrader, med fin bärnstensfärg och en söt maltig humlesmak som bådar gott. Spännande! :)

Hur är det föresten med jästöverföring till nästa sats? Går det att spara jästslammet i botten vid omtappningen och använda det, säg en månad, senare?
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Raasken »

Hej igen!
Hur är det föresten med jästöverföring till nästa sats? Går det att spara jästslammet i botten vid omtappningen och använda det, säg en månad, senare?
Japp det går, men jag tror att det tillvägagångssättet redan finns beskrivit någonstans som jag inte minns just nu.
Kolla wikin eller utländska forum.

Keep up the good work!

Raasken
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

adamsbrygg skrev:Bra idé att tillsätta honungen pastöriserad halvvägs in. Som du säger går det säkert bättre att bevara aromerna efter att merparten av jäsningen är över.
Nu ser jag ju att du i din ursprungspost skriver att du vill ha med en svag honungsarom och smak och då kanske detta sätt lämpar sig.
Personligen måste jag ju erkänna att honungsarom och -smak inte är något som jag tycker känns så fräscht i ett öl men det ska ju du bedöma så klart.
My hope is hops
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Angående kolsyran så brukar jag inte ha mer än 3 g/l strösocker, mer än så blir för mycket till real ale tycker jag. Men det är förstås en smaksak, jag har hellre för lite än för mycket kolsyra. Brittiska bryggerier verkar kolsyra flasköl betydligt mer än i cask så om du gillar det kan du ha mer strösocker. Det beror ju också på serveringen, om man häller upp ölen häftigt och låter en del av kolsyran skumma bort så blir det ju annorlunda. Om du gillar sparklerskum så kan du också begagna dig av "pocket beer engine"-tricket där man suger upp lite öl ur glaset med en doseringsspruta och sprutar tillbaka så att ölen skakas om ordentligt och ett kompakt skum bildas. Då kan det vara poäng att ha lite mer kolsyra från början.

När det gäller honung brukar jag också pastörisera och tillsätta den i sekundären. Det kan dock bli problem med grumlighet och att det krävs lång lagring för att smakerna ska mogna om man har mycket honung. Min senaste ale med honung hade ca. 700 g i sekundären till 20 liter öl och den blev egentligen inte bra förrän efter 4-5 månader - och då var det inte mycket öl kvar! :-( Det kan också bero på att jästen blev stressad av en så stor extraktgiva i sekundären. Men du har ju planerat en betydligt mindre mängd så det borde inte vara något problem.
adamsbrygg
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av adamsbrygg »

Sådärja.

Då var ölet omtappat efter precis en vecka, jäsningen har minskat öchslevikten från 55 till 17, och det jäser fortfarande. Honungen pastöriserades vid 72 graderC och rördes i. Jag valde flytande "blomsterhonung" i stället för "svensk trögflytande", då jag upplevde blomsterhonungen som mer aromatisk. Valde också mängden 200 gram, då jag har bestämt mig för att försöka få till en märkbar honungsprofil.

Grönölet smakar som... ofärdigt öl. Lite sötma eftersom det inte är helt utjäst, men om ett par veckor kan det säkert bli bra. Däremot blev jag lite besviken på avsaknaden av humle generellt. Hade tänkt mig att det humlade cooperextraktet skulle ge tillräcklig beska, och de två givorna jag hade i skulle bidra med mycket smak och arom. Nåja - jag ska inte dömma fören det är helt klart. Upplevelsen av humleavsaknad kan i och för sig ha att göra med att jag direkt efter drack en Mikkeller Simcoe IPA - supersmaskigt danskt singlehopöl. :)

Vad gäller kolsyrning verkar det finnas lika många olika råd som det finns smaker. Så här som förstagångsbryggare kör jag nog på devisen att det är bättre med lite mer kolsyra i ölen (som kan "bubbla av" om dte blir för mycket) än för lite. 4 gram socker/liter får det bli. Noterar mängd och resultat för framtida bryggningar. Intressant tips det där med att suga upp lite öl i en spruta och spruta tillbaka för att bygga en fet skumkrona föresten. Får kolla upp det när jag kommit lite längre i denna roliga hobby. :)

Designade föresten en hexagonal etikett (http://1.bp.blogspot.com/_9TlHT8MYSgM/S ... bunny7.jpg) som ska printas på vanligt papper och fästas på flaskorna med hjälp av lättmjölk.

Nu ska ölet få vila två veckor och sedan tappas på flaskor.
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jonas.s »

adamsbrygg skrev: Däremot blev jag lite besviken på avsaknaden av humle generellt. Hade tänkt mig att det humlade cooperextraktet skulle ge tillräcklig beska, och de två givorna jag hade i skulle bidra med mycket smak och arom. Nåja - jag ska inte dömma fören det är helt klart.
Jag har kört med så jäkla mycket humle och torrhumlat och haft mig senaste tiden och får det ändå inte riktigt som jag vill ha det, men det är bara att testa vidare till man är nöjd. Coopers är alltid underhumlade och det mesta är bortkokat när de väl fått ner smeten i burken så de får alltid en knuff extra humle om det ska kokas budget. Skulle våga påstå att lite extra humle inte dödat någon än så länge. Men vill du ha lite mer riv i ölet så släng i en näve 10-30g humle i sekundärkärlet eller fatet. Gillar även starkt din första post, så gjorde iaf inte jag :D. Jag köpte hinkar och alla andra delar och slängde mig in huvudstupa efter en liten textfil om bryggning, blev lite sådär första gången, men nu börjar det ordna upp sig. Bästa tipset jag kan ge är att inte ge upp om det inte blir gott eller "precis som jag vill ha det". Det löser sig efter ett par kok.
Skriv svar