Det här är min första post, mest för att checka av med "bryggeliten" att jag har tänkt rätt.
Häromdagen fick jag idén att det vore kul att brygga ett eget öl och försöka få till något gott. Jag tycker generellt om att fixa med saker för att göra dem personliga, och ölbryggning verkar vara en lagom avancerad hobby.
Efter att ha spenderat mycket tid på wikin kom jag fram till att första satsen får bli en extraktbrygd, och nästa antagligen delmäskning. Målet med den här satsen är att uppnå en bärnstensfärgad ale med frisk humlesmak och -arom, men utan allt för stor beska. Förhoppningsvis också en svag honungston om man verkligen känner efter.
Ingredienser
- 1.7 kg Coopers Real Ale humlat maltextrakt
2 kg Muntons Spraymalt, extra light
1 pkt Safeale S-04
50g Humlekottar, Fuggles
0.1 kg honung "svensk honung" trögflytande
- Steg1: Vörtkok och påbörjad jäsning
- 1. Torrjästen läggs i en deciliter 37 grader C vatten en timme innan påbörjad jäsning. Den här typen av "hydrering" sägs vara nyttig för jästen.
På grund av otillräckligt kokkärl (10 liter) delas koket upp i två
Kok 1: 2 kg Muntons Spraymalt och 100g honung
Kok 2: 1.7 kg "Coopers Real Ale" flytande maltextrakt och två humlegivor
2. Vatten till Kok1 bringas till kokning. Spraymalt och hunung tillsätts, därefter får blandningen koka i 20 (?) minuter. Skum kommer att bildas och behöva bortföras med hjälp av hålslev.
3. När kok 1 är färdigt kyls det hastigt genom nedställning av kastrull i kallvattenfylld diskho, och nedsänkning av isblock (fryst vatten i fryspåse) i vörten. Vid 20 grader C häverteras vörten över till jäshink, med hög fallhöjd för att syresätta blandningen till jässtarten.
4. Vatten till Kok2 bringas till kokning. Flytande maltextrakt tillsätts, därefter får blandningen koka i 20 (?) minuter. 15 minuter innan avslut tillsätts 25g humle (smakgiva). 10 min senare ytterligare 25g (aromgiva). Förhoppningsvis ger den här metoden en tydlig humleton utan för mycket utlakning av alfasyra som ger beska.
5. När kok 2 är färdigt kyls det hastigt på samma sätt som kok 1. Vid 20 grader C häverteras vörten över till jäshink, med hög fallhöjd för att syresätta blandningen till jässtarten. Humlen silas bort med hjälp av durkslag.
6. Kranvatten hälls i, till en totalvolym på strax över 23 liter. Original gravity mätes med Öchslemätare.
7. Jästen tillsätts under kraftig omrörning med ballongvisp och locket sätts på. Jäskärlet ställs i ett rum med 20 grader C, och lämnas ifred.
Steg2: Omtappning
- När jäsningen börjar avta, och bubblandet i jäslåset sker sporadiskt sker en försiktig omtappning till ett identiskt jäskärl, bottensats lämnas kvar för att undvika bismak. Öchslevikten mätes. Grönölet, som det heter i den här fasen, får jäsa/lagras i en vecka eller mer.
- 1. 3 backar mörka 33cl-flaskor införskaffas och tvättas i badkar med flaskborste. Först en omgång hetvatten för att få bort etiketter, sedan en omgång med bryggrens för att döda bakterier. Efter det ställs de i ugnen på 140 grader i en timme och får svalna över natten.
2. En blandning av 100 g socker (4g per liter) och ett par deciliter vatten bringas till kokning.
3. Final gravity mätes med Öchslemätare och alkoholinnehåll beräknas.
4. Om bottensats uppstått tappas grönölet över till det andra jäskärlet. Spraymaltblandningen får svalna och tillsättes grönölet under omrörning.
5. Ölet häverteras upp på flaskor, kapsyleras och ställs undan mörkt en vecka. Provsmakning efter en vecka, då borde ölet vara bra.
6. Lagring mörkt i källare.
- 1. Torrjästen läggs i en deciliter 37 grader C vatten en timme innan påbörjad jäsning. Den här typen av "hydrering" sägs vara nyttig för jästen.
Beräknad Öchslevikt är 50 start, 10 slut, vilket borde innebära en alkoholhalt på 5.2 volym%.
Ser det här rimligt ut?
Har ni några förslag till förbättringar utifrån givna förutsättningar? Är lite osäker på koktiden till vörten.
En annan fråga: Stämmer det att jästen i form av bottensatsen kan tas tillvara i samband med omtappningen, och förvaras i kyl för att återanvändas i nästa ölsats?
Om inte annat så kör jag igång mitt första öl och hoppas på det bästa.