Restriktorslangens funktion/princip? samt motrycksfyllnin

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Kim

Restriktorslangens funktion/princip? samt motrycksfyllnin

Inlägg av Kim »

Folk har innan på listan påvisat att man inte kan minska skumbildningen med
tunnare slangdimensioner ex. som restriktor slangen har.
Jag säger bara att humlan kan heller inte flyga, men den skiter i det och
flyger ändå.
Samma sak säger jag om restriktorslangen... den fungerar iaf. för mig.

Precis som i alla andra sammanhang får man tryckfall i långa ledningar, det
är därför man använder grova ledningar i början för att senare minska dem i
många sammanhang där det krävs långa sträckor.
Genom att vända på steken och använda en klen slang så får man ju ett
snabbare tryckfall.

Min gamla mottrycksfyllare var inge bra, så inför detta SM fixade jag en
enkel tillfällig variant - den blev faktiskt s..tbra.
Den har även som du säger en restriktorslang mellan faten och fyllaren och
det flödar lugnt och i bra takt. Tänk dock på att detta är en
mottrycksfyllare, och det Björn pratar om är att helt enkelt fylla med en
kran/slang med en extra lång restriktorslang.

Så om du fyller långsamt, med ett ökat högre mättnadstryck samt sänker
trycket inför tappningen och då även använder en lång restriktorslang så
borde du ju kunna fylla på det sättet - bara det inte plaskar runt för
mycket. En större mängd kolsyra kommer ju att lämna flaskan, men en mängd
kommer ju att vara kvar och genom det högre mättnadstrycket från början
borde man ju kunna nå en lagom nivå. Lie negativt är det ju att det tar
längre tid att skaffa sig högre mättnadstryck och att det går åt mer
kolsyra.

Sedan så är ju dyra mottrycksfyllare från over-there roligare (och snabbare)
att fylla med anser jag, särskilt om de är bra/bättre och mycket dyrare, ju
dyrare ju roligare :-)


// Kim
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 21 april 2006 00:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Restriktorslangens funktion/princip? samt
motrycksfyllning


*** Brev nr. 11992 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla
Petersson <assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Att den tunna restriktorslangens funktion är att det skall
skumma mindre är tydligen idén men vad är det som händer egentligen?

Om man i fatet håller det tryck som är avsett för den önskade
kolsyrehalten och det som rinner ut ur restriktorslangen inte
skummar något - håller ölet ändå den kolsyrehalt som man önskar?

När jag skulle påbörja tappningen inför SM så pajade min
motryckspåfyllare (modifierad Counterfill). Jag satte då på
c:a 1,5 meter restriktorslang på fatet och vid avsett tryck
enligt tillgängliga tabeller vid nära 0 grader flödade ölet
utan skumning sakta ner i flaskorna.

På protokollen sen på några av ölet stod det sedan "uselt
skum", "lite skum" etc. Det är möjligt att eftersom jag låg
så nära 0-punkten vid tappningen så var kanske det svårare
att hålla kollen på trycket m.a.o. skillnaden mellan maximalt
mättnadstryck och kolsyrefattigt var inte så stor.


Om det här skulle kunna fungera ändå så kanske är onödigt med
dyra motrycksapparater eller liknande (from over there). Man
kanske skulle försöka med lite extra tryck, eller...?

Är det någon som har några synpunkter/erfarenheter?

Björn, Linköping
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Restriktorslangens funktion/princip? samt motrycksfyllnin

Inlägg av assistredo »

Det är ju så att vid en viss temperatur så finns det ett visst
mättnadstryck. Vid det trycket är maximal mängd koldioxid löst i ölet. Ökar
du trycket över den gränsen så kommer inte mer koldioxid att lösa sig i
ölet. Det kommer bara att finnas en ökad mängd koldioxid med ökat tryck
ovanför ölet i i fatet.

Mina egna amatörovetenskapliga funderingar leder nu till:

När ölet nu lämnar fatet kommer det till en miljö med lägre tryck och
koldioxiden vill lämna ölet.

Det borde nu vara så att ju större yta ölet har emot miljön med lägre tryck
ju fortare går det.

Det man försöker åtstadkomma med en försiktig avtappning vilket då skulle
underlättas med trång slang är att minimera exponeringsytan och på så sätt
fördröja koldioxidflykten.

Med motryckspåfyllaren möter bara ölet den lägre tryckmiljön under tiden
mellan man tar bort den fyllda flaskan från fyllaren och till att kapsylen
satts på och ytan uppe i flaskhalsen är minimal.

Ett högre tryck i fatet och grövre slang ökar hastigheten och risken för en
hastig "ytökning" när ölet kommer ut.



Men:

Sänker du trycket i fatet så kommer du också att lämna kvar mer koldioxid
där och du får kanske inte hålla på för länge med tappningen. Frågan är då
att då om du helt enkelt kan hålla ett högre tryck när du har
restriktorslang.

Det jag inte riktigt förstår är vad som menas menas med ett större
"tryckfall" i den tunnare slangen. När ölet sipprar ut utan skumning ur
restriktorslangen och mättnadstrycket råder i fatet så bör maximal mängd
kolsyra finnas i kvar i ölet, det kommer ju inte ut någon gas i slangen. Men
jag kanske har svarat på frågan själv innan.

När jag bytte ut den vanliga slangen (c:a 40 cm) till den enkla
"slangkranen" till Cornelisfaten till en lika lång restriktorslang skummade
det mycket mindre vid "fullt ös". Sedan kunde jag genom att bara öppna lite
så det pyste och skummade lägga på lagom mängd skum ovanpå. Nästan som en
proffskran.

Björn

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kim [mailto:kimPÅhpbPUNKTse]
Skickat: den 21 april 2006 22:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: Restriktorslangens funktion/princip? samt
motrycksfyllning

Folk har innan på listan påvisat att man inte kan minska skumbildningen med
tunnare slangdimensioner ex. som restriktor slangen har.
Jag säger bara att humlan kan heller inte flyga, men den skiter i det och
flyger ändå.
Samma sak säger jag om restriktorslangen... den fungerar iaf. för mig.

Precis som i alla andra sammanhang får man tryckfall i långa ledningar, det
är därför man använder grova ledningar i början för att senare minska dem i
många sammanhang där det krävs långa sträckor.
Genom att vända på steken och använda en klen slang så får man ju ett
snabbare tryckfall.

Min gamla mottrycksfyllare var inge bra, så inför detta SM fixade jag en
enkel tillfällig variant - den blev faktiskt s..tbra.
Den har även som du säger en restriktorslang mellan faten och fyllaren och
det flödar lugnt och i bra takt. Tänk dock på att detta är en
mottrycksfyllare, och det Björn pratar om är att helt enkelt fylla med en
kran/slang med en extra lång restriktorslang.

Så om du fyller långsamt, med ett ökat högre mättnadstryck samt sänker
trycket inför tappningen och då även använder en lång restriktorslang så
borde du ju kunna fylla på det sättet - bara det inte plaskar runt för
mycket. En större mängd kolsyra kommer ju att lämna flaskan, men en mängd
kommer ju att vara kvar och genom det högre mättnadstrycket från början
borde man ju kunna nå en lagom nivå. Lie negativt är det ju att det tar
längre tid att skaffa sig högre mättnadstryck och att det går åt mer
kolsyra.

Sedan så är ju dyra mottrycksfyllare från over-there roligare (och snabbare)
att fylla med anser jag, särskilt om de är bra/bättre och mycket dyrare, ju
dyrare ju roligare :-)


// Kim
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 21 april 2006 00:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Restriktorslangens funktion/princip? samt
motrycksfyllning


*** Brev nr. 11992 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla Petersson
<assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Att den tunna restriktorslangens funktion är att det skall skumma
mindre är tydligen idén men vad är det som händer egentligen?

Om man i fatet håller det tryck som är avsett för den önskade
kolsyrehalten och det som rinner ut ur restriktorslangen inte skummar
något - håller ölet ändå den kolsyrehalt som man önskar?

När jag skulle påbörja tappningen inför SM så pajade min
motryckspåfyllare (modifierad Counterfill). Jag satte då på c:a 1,5
meter restriktorslang på fatet och vid avsett tryck enligt
tillgängliga tabeller vid nära 0 grader flödade ölet utan skumning
sakta ner i flaskorna.

På protokollen sen på några av ölet stod det sedan "uselt skum", "lite
skum" etc. Det är möjligt att eftersom jag låg så nära 0-punkten vid
tappningen så var kanske det svårare att hålla kollen på trycket
m.a.o. skillnaden mellan maximalt mättnadstryck och kolsyrefattigt var
inte så stor.


Om det här skulle kunna fungera ändå så kanske är onödigt med dyra
motrycksapparater eller liknande (from over there). Man kanske skulle
försöka med lite extra tryck, eller...?

Är det någon som har några synpunkter/erfarenheter?

Björn, Linköping
Björn Petersson
Kim

Restriktorslangens funktion/princip? samt motrycksfyllnin

Inlägg av Kim »

Byte från en 40 cm slang till en 40 cm restriktorslang låter väldigt kort
och borde inte göra någon skillnad.

Nu är jag ju inte världsbäst på det här med tryckfall etc. men om du tar ett
10 meter högt rör och fyller det med vatten så kommer det att vi botten vara
1 bar(10 meter vattenpelare). SÅ om man tar samma rör och sätter en pump i
botten som pumpar vatten i röret med 1 bar kommer det att fylla röret men
upp vid 10 meters mynningen rinner det precis bara ut vatten - man har
alltså en tryckförlust uppåt på 1 bar per 10 meter.
Detta gäller även långa horisontella slang/rörlängder (dock har jag inga
värdeuppgifter men det handlar ju o betydligt längre längder), så för att
kompensera detta använder man grövre dimensioner i början på en ledning för
att till sist få fram full kapacitet i den klenare slutröret. Rörets väggar
och dimension bromsar vätskan under dess flödesväg, det är därför man har
grövre dimensioner för att minska denna "friktion" på längre ledningar.
Men genom att istället använda en väldigt klen slang så bromsas flödet upp
snabbare. Men för en restriktorslang borde det å andra sidan handla om en
5-6 meter.

När de bygger och trimmar barer beräknar de slanglängder, olika dimensioner
samt höjd mellan fat och tappställe beroende på serveringstryck etc. Fast
hur dessa beräkningar ser ut vet jag inte.

// Kim
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 22 april 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: SV: Restriktorslangens
funktion/princip? samt motrycksfyllning


*** Brev nr. 11998 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla
Petersson <assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Det är ju så att vid en viss temperatur så finns det ett
visst mättnadstryck. Vid det trycket är maximal mängd
koldioxid löst i ölet. Ökar du trycket över den gränsen så
kommer inte mer koldioxid att lösa sig i ölet. Det kommer
bara att finnas en ökad mängd koldioxid med ökat tryck
ovanför ölet i i fatet.

Mina egna amatörovetenskapliga funderingar leder nu till:

När ölet nu lämnar fatet kommer det till en miljö med lägre
tryck och koldioxiden vill lämna ölet.

Det borde nu vara så att ju större yta ölet har emot miljön
med lägre tryck ju fortare går det.

Det man försöker åtstadkomma med en försiktig avtappning
vilket då skulle underlättas med trång slang är att minimera
exponeringsytan och på så sätt fördröja koldioxidflykten.

Med motryckspåfyllaren möter bara ölet den lägre tryckmiljön
under tiden mellan man tar bort den fyllda flaskan från
fyllaren och till att kapsylen satts på och ytan uppe i
flaskhalsen är minimal.

Ett högre tryck i fatet och grövre slang ökar hastigheten och
risken för en hastig "ytökning" när ölet kommer ut.



Men:

Sänker du trycket i fatet så kommer du också att lämna kvar
mer koldioxid där och du får kanske inte hålla på för länge
med tappningen. Frågan är då att då om du helt enkelt kan
hålla ett högre tryck när du har restriktorslang.

Det jag inte riktigt förstår är vad som menas menas med ett
större "tryckfall" i den tunnare slangen. När ölet sipprar ut
utan skumning ur restriktorslangen och mättnadstrycket råder
i fatet så bör maximal mängd kolsyra finnas i kvar i ölet,
det kommer ju inte ut någon gas i slangen. Men jag kanske har
svarat på frågan själv innan.

När jag bytte ut den vanliga slangen (c:a 40 cm) till den
enkla "slangkranen" till Cornelisfaten till en lika lång
restriktorslang skummade det mycket mindre vid "fullt ös".
Sedan kunde jag genom att bara öppna lite så det pyste och
skummade lägga på lagom mängd skum ovanpå. Nästan som en proffskran.

Björn

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kim [mailto:kimPÅhpbPUNKTse]
Skickat: den 21 april 2006 22:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: Restriktorslangens funktion/princip?
samt motrycksfyllning

*** Brev nr. 11997 till Bryggaren skickat av "Kim" <kimPÅhpbPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Folk har innan på listan påvisat att man inte kan minska
skumbildningen med tunnare slangdimensioner ex. som
restriktor slangen har. Jag säger bara att humlan kan heller
inte flyga, men den skiter i det och flyger ändå. Samma sak
säger jag om restriktorslangen... den fungerar iaf. för mig.

Precis som i alla andra sammanhang får man tryckfall i långa
ledningar, det är därför man använder grova ledningar i
början för att senare minska dem i många sammanhang där det
krävs långa sträckor. Genom att vända på steken och använda
en klen slang så får man ju ett snabbare tryckfall.

Min gamla mottrycksfyllare var inge bra, så inför detta SM
fixade jag en enkel tillfällig variant - den blev faktiskt
s..tbra. Den har även som du säger en restriktorslang mellan
faten och fyllaren och det flödar lugnt och i bra takt. Tänk
dock på att detta är en mottrycksfyllare, och det Björn
pratar om är att helt enkelt fylla med en kran/slang med en
extra lång restriktorslang.

Så om du fyller långsamt, med ett ökat högre mättnadstryck
samt sänker trycket inför tappningen och då även använder en
lång restriktorslang så borde du ju kunna fylla på det sättet
- bara det inte plaskar runt för mycket. En större mängd
kolsyra kommer ju att lämna flaskan, men en mängd kommer ju
att vara kvar och genom det högre mättnadstrycket från början
borde man ju kunna nå en lagom nivå. Lie negativt är det ju
att det tar längre tid att skaffa sig högre mättnadstryck och
att det går åt mer kolsyra.

Sedan så är ju dyra mottrycksfyllare från over-there roligare
(och snabbare) att fylla med anser jag, särskilt om de är
bra/bättre och mycket dyrare, ju dyrare ju roligare :-)


// Kim
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 21 april 2006 00:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Restriktorslangens funktion/princip? samt
motrycksfyllning


*** Brev nr. 11992 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla
Petersson
<assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Att den tunna restriktorslangens funktion är att det skall skumma
mindre är tydligen idén men vad är det som händer egentligen?

Om man i fatet håller det tryck som är avsett för den önskade
kolsyrehalten och det som rinner ut ur restriktorslangen
inte skummar
något - håller ölet ändå den kolsyrehalt som man önskar?

När jag skulle påbörja tappningen inför SM så pajade min
motryckspåfyllare (modifierad Counterfill). Jag satte då på c:a 1,5
meter restriktorslang på fatet och vid avsett tryck enligt
tillgängliga tabeller vid nära 0 grader flödade ölet utan skumning
sakta ner i flaskorna.

På protokollen sen på några av ölet stod det sedan "uselt
skum", "lite
skum" etc. Det är möjligt att eftersom jag låg så nära
0-punkten vid
tappningen så var kanske det svårare att hålla kollen på trycket
m.a.o. skillnaden mellan maximalt mättnadstryck och
kolsyrefattigt var
inte så stor.


Om det här skulle kunna fungera ändå så kanske är onödigt med dyra
motrycksapparater eller liknande (from over there). Man
kanske skulle
försöka med lite extra tryck, eller...?

Är det någon som har några synpunkter/erfarenheter?

Björn, Linköping
Användarens profilbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 224
Blev medlem: fredag 2006-10-27 13:33
Ort: Kongsmarken

Restriktorslangens funktion/princip? samt motrycksfyllnin

Inlägg av Anders Boström »

*** Brev nr. 11998 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla Petersson
<assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Det är ju så att vid en viss temperatur så finns det ett visst
mättnadstryck. Vid det trycket är maximal mängd koldioxid löst i ölet. Ökar
du trycket över den gränsen så kommer inte mer koldioxid att lösa sig i
ölet. Det kommer bara att finnas en ökad mängd koldioxid med ökat tryck
ovanför ölet i i fatet.
Nja - ökar du trycket ovanför ölen så kommer mer du att få mer kolsyra i
ölet (iallafall för dom mängder som vi är intresserade av).

Håller du ett fast tryck i kärlet och en fast temperatur så får du en
fast mängd koldioxid löst i ölet..
Sänker du temperaturen men fortsätter hålla samma tryck så kommer mer
koldioxid att gå ner i ölet.
Skulle du hålla temperaturen och istället öka trycket så skulle också
mer koldioxid lösa sig i ölet.
Mängden löst koldioxid är propotionell mot omgivande tryck och omvänt
propotionell mot temperaturen.

Det tar relativt lång tid för koldioxiden att gå ur lösning upp i luften
om allt är lugnt och stilla.
Koldioxiden sticker iväg snabbare om den får bra förutsättningar, som
något att fästa på, ett skräpkorn eller en liten bubbla.
När vi tappar ölet så vill vi ha ner ölet i flaskan så försiktigt som
möjligt - det räcker med några enstaka bubblor så ökar skummningen snabbt.
"restriktorslangen" ( "bromsslangen") bromsar ölet genom sin ökade
friktion och genom att det är mindre area (ölet får röra sig relativt
sett snabbare = tryckfall).

När man tappar på flaska utan mottrycksfyllare är det alltså viktigt att
ölet får fylla flaskan utan att en seriereaktion från ett fåtal bubblor
kommer igång.
Eftersom kall öl håller mer koldioxid så är det alltså också
fördelaktigt att ha ölen så kall som möjligt.

Med mottrycksfyllare så är det samma tryck i flaskan som i fatet, dvs en
bubbla eller ett skräp får inte samma katastrofala effekt. Hos
mottrycksfyllaren är det istället sista momentet då man skall släppa
trycket som är det kritiska. Släpper man trycket hastigt eller
oförsiktigt kan bubblandet komma igång. Här är jag ofta lite trött i
handen och slinter till och.... :-(

Din ursprungliga fundering på om det var sättet du tappade på som gav
dåligt med kolsyra i ölet:
Nej, låter inte så. Var det helt skumfritt under tappningen, och vi
pratar om ganska kort tid, så borde inte kodioxiden gett sig iväg.
Då var det nog snarare för lite i fatet från början.

Omtalad just nu är flaskfyllaren "BeerGun". Den fungera ungefär som du
fyllde flaskorna. Smala rör med mjuka böjar som sänker hastigheten på
flödet.
Den har också ventilen placerad längst ut på röret (alltså på botten av
flaskan) för att inte första skvätten öl skall behöva "trilla" hela
vägen ner i flaskan...
Det är väl lite blandade reaktioner om hur pass väl den fungerar. Man
måste tydligen iallafall sänka temperaturen på ölet för att det skall
fungera.
Snart är det väl några på listan som kan rapportera erfarenheter?

mvh
Anders


Mina egna amatörovetenskapliga funderingar leder nu till:

När ölet nu lämnar fatet kommer det till en miljö med lägre tryck och
koldioxiden vill lämna ölet.

Det borde nu vara så att ju större yta ölet har emot miljön med lägre tryck
ju fortare går det.

Det man försöker åtstadkomma med en försiktig avtappning vilket då skulle
underlättas med trång slang är att minimera exponeringsytan och på så sätt
fördröja koldioxidflykten.

Med motryckspåfyllaren möter bara ölet den lägre tryckmiljön under tiden
mellan man tar bort den fyllda flaskan från fyllaren och till att kapsylen
satts på och ytan uppe i flaskhalsen är minimal.

Ett högre tryck i fatet och grövre slang ökar hastigheten och risken för en
hastig "ytökning" när ölet kommer ut.



Men:

Sänker du trycket i fatet så kommer du också att lämna kvar mer koldioxid
där och du får kanske inte hålla på för länge med tappningen. Frågan är då
att då om du helt enkelt kan hålla ett högre tryck när du har
restriktorslang.

Det jag inte riktigt förstår är vad som menas menas med ett större
"tryckfall" i den tunnare slangen. När ölet sipprar ut utan skumning ur
restriktorslangen och mättnadstrycket råder i fatet så bör maximal mängd
kolsyra finnas i kvar i ölet, det kommer ju inte ut någon gas i slangen. Men
jag kanske har svarat på frågan själv innan.

När jag bytte ut den vanliga slangen (c:a 40 cm) till den enkla
"slangkranen" till Cornelisfaten till en lika lång restriktorslang skummade
det mycket mindre vid "fullt ös". Sedan kunde jag genom att bara öppna lite
så det pyste och skummade lägga på lagom mängd skum ovanpå. Nästan som en
proffskran.

Björn

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kim [mailto:kimPÅhpbPUNKTse]
Skickat: den 21 april 2006 22:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: Restriktorslangens funktion/princip? samt
motrycksfyllning

*** Brev nr. 11997 till Bryggaren skickat av "Kim" <kimPÅhpbPUNKTse> ***

Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Folk har innan på listan påvisat att man inte kan minska skumbildningen med
tunnare slangdimensioner ex. som restriktor slangen har.
Jag säger bara att humlan kan heller inte flyga, men den skiter i det och
flyger ändå.
Samma sak säger jag om restriktorslangen... den fungerar iaf. för mig.

Precis som i alla andra sammanhang får man tryckfall i långa ledningar, det
är därför man använder grova ledningar i början för att senare minska dem i
många sammanhang där det krävs långa sträckor.
Genom att vända på steken och använda en klen slang så får man ju ett
snabbare tryckfall.

Min gamla mottrycksfyllare var inge bra, så inför detta SM fixade jag en
enkel tillfällig variant - den blev faktiskt s..tbra.
Den har även som du säger en restriktorslang mellan faten och fyllaren och
det flödar lugnt och i bra takt. Tänk dock på att detta är en
mottrycksfyllare, och det Björn pratar om är att helt enkelt fylla med en
kran/slang med en extra lång restriktorslang.

Så om du fyller långsamt, med ett ökat högre mättnadstryck samt sänker
trycket inför tappningen och då även använder en lång restriktorslang så
borde du ju kunna fylla på det sättet - bara det inte plaskar runt för
mycket. En större mängd kolsyra kommer ju att lämna flaskan, men en mängd
kommer ju att vara kvar och genom det högre mättnadstrycket från början
borde man ju kunna nå en lagom nivå. Lie negativt är det ju att det tar
längre tid att skaffa sig högre mättnadstryck och att det går åt mer
kolsyra.

Sedan så är ju dyra mottrycksfyllare från over-there roligare (och snabbare)
att fylla med anser jag, särskilt om de är bra/bättre och mycket dyrare, ju
dyrare ju roligare :-)


// Kim

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 21 april 2006 00:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Restriktorslangens funktion/princip? samt
motrycksfyllning


*** Brev nr. 11992 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla Petersson
<assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***

Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Att den tunna restriktorslangens funktion är att det skall skumma
mindre är tydligen idén men vad är det som händer egentligen?

Om man i fatet håller det tryck som är avsett för den önskade
kolsyrehalten och det som rinner ut ur restriktorslangen inte skummar
något - håller ölet ändå den kolsyrehalt som man önskar?

När jag skulle påbörja tappningen inför SM så pajade min
motryckspåfyllare (modifierad Counterfill). Jag satte då på c:a 1,5
meter restriktorslang på fatet och vid avsett tryck enligt
tillgängliga tabeller vid nära 0 grader flödade ölet utan skumning
sakta ner i flaskorna.

På protokollen sen på några av ölet stod det sedan "uselt skum", "lite
skum" etc. Det är möjligt att eftersom jag låg så nära 0-punkten vid
tappningen så var kanske det svårare att hålla kollen på trycket
m.a.o. skillnaden mellan maximalt mättnadstryck och kolsyrefattigt var
inte så stor.


Om det här skulle kunna fungera ändå så kanske är onödigt med dyra
motrycksapparater eller liknande (from over there). Man kanske skulle
försöka med lite extra tryck, eller...?

Är det någon som har några synpunkter/erfarenheter?

Björn, Linköping
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Restriktorslangens funktion/princip? samt motrycksfyllnin

Inlägg av assistredo »

"Kan själv" är väl i hög grad något som gäller hembryggare. Vi har väl
kanske någon också som gör (eller redan gjort) en liten ventil att sätta
längst ut på en restriktorslang, en som öppnar sig först när man trycker
den mot botten i flaskan......

Björn

Omtalad just nu är flaskfyllaren "BeerGun". Den fungera ungefär som du
fyllde flaskorna. Smala rör med mjuka böjar som sänker hastigheten på
flödet.
Den har också ventilen placerad längst ut på röret (alltså på botten av
flaskan) för att inte första skvätten öl skall behöva "trilla" hela vägen
ner i flaskan...
Det är väl lite blandade reaktioner om hur pass väl den fungerar. Man måste
tydligen iallafall sänka temperaturen på ölet för att det skall fungera.
Snart är det väl några på listan som kan rapportera erfarenheter?

mvh
Anders


Mina egna amatörovetenskapliga funderingar leder nu till:

När ölet nu lämnar fatet kommer det till en miljö med lägre tryck och
koldioxiden vill lämna ölet.

Det borde nu vara så att ju större yta ölet har emot miljön med lägre
tryck ju fortare går det.

Det man försöker åtstadkomma med en försiktig avtappning vilket då
skulle underlättas med trång slang är att minimera exponeringsytan och
på så sätt fördröja koldioxidflykten.

Med motryckspåfyllaren möter bara ölet den lägre tryckmiljön under
tiden mellan man tar bort den fyllda flaskan från fyllaren och till
att kapsylen satts på och ytan uppe i flaskhalsen är minimal.

Ett högre tryck i fatet och grövre slang ökar hastigheten och risken
för en hastig "ytökning" när ölet kommer ut.



Men:

Sänker du trycket i fatet så kommer du också att lämna kvar mer
koldioxid där och du får kanske inte hålla på för länge med
tappningen. Frågan är då att då om du helt enkelt kan hålla ett högre
tryck när du har restriktorslang.

Det jag inte riktigt förstår är vad som menas menas med ett större
"tryckfall" i den tunnare slangen. När ölet sipprar ut utan skumning
ur restriktorslangen och mättnadstrycket råder i fatet så bör maximal
mängd kolsyra finnas i kvar i ölet, det kommer ju inte ut någon gas i
slangen. Men jag kanske har svarat på frågan själv innan.

När jag bytte ut den vanliga slangen (c:a 40 cm) till den enkla
"slangkranen" till Cornelisfaten till en lika lång restriktorslang
skummade det mycket mindre vid "fullt ös". Sedan kunde jag genom att
bara öppna lite så det pyste och skummade lägga på lagom mängd skum
ovanpå. Nästan som en proffskran.

Björn

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Kim [mailto:kimPÅhpbPUNKTse]
Skickat: den 21 april 2006 22:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: Restriktorslangens funktion/princip? samt
motrycksfyllning

*** Brev nr. 11997 till Bryggaren skickat av "Kim" <kimPÅhpbPUNKTse> ***

Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Folk har innan på listan påvisat att man inte kan minska
skumbildningen med tunnare slangdimensioner ex. som restriktor slangen
har.
Jag säger bara att humlan kan heller inte flyga, men den skiter i det
och flyger ändå.
Samma sak säger jag om restriktorslangen... den fungerar iaf. för mig.

Precis som i alla andra sammanhang får man tryckfall i långa
ledningar, det är därför man använder grova ledningar i början för att
senare minska dem i många sammanhang där det krävs långa sträckor.
Genom att vända på steken och använda en klen slang så får man ju ett
snabbare tryckfall.

Min gamla mottrycksfyllare var inge bra, så inför detta SM fixade jag
en enkel tillfällig variant - den blev faktiskt s..tbra.
Den har även som du säger en restriktorslang mellan faten och fyllaren
och det flödar lugnt och i bra takt. Tänk dock på att detta är en
mottrycksfyllare, och det Björn pratar om är att helt enkelt fylla med
en kran/slang med en extra lång restriktorslang.

Så om du fyller långsamt, med ett ökat högre mättnadstryck samt sänker
trycket inför tappningen och då även använder en lång restriktorslang
så borde du ju kunna fylla på det sättet - bara det inte plaskar runt
för mycket. En större mängd kolsyra kommer ju att lämna flaskan, men
en mängd kommer ju att vara kvar och genom det högre mättnadstrycket
från början borde man ju kunna nå en lagom nivå. Lie negativt är det
ju att det tar längre tid att skaffa sig högre mättnadstryck och att
det går åt mer kolsyra.

Sedan så är ju dyra mottrycksfyllare från over-there roligare (och
snabbare) att fylla med anser jag, särskilt om de är bra/bättre och
mycket dyrare, ju dyrare ju roligare :-)


// Kim

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 21 april 2006 00:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Restriktorslangens funktion/princip? samt
motrycksfyllning


*** Brev nr. 11992 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla Petersson
<assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***

Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Att den tunna restriktorslangens funktion är att det skall skumma
mindre är tydligen idén men vad är det som händer egentligen?

Om man i fatet håller det tryck som är avsett för den önskade
kolsyrehalten och det som rinner ut ur restriktorslangen inte skummar
något - håller ölet ändå den kolsyrehalt som man önskar?

När jag skulle påbörja tappningen inför SM så pajade min
motryckspåfyllare (modifierad Counterfill). Jag satte då på c:a 1,5
meter restriktorslang på fatet och vid avsett tryck enligt
tillgängliga tabeller vid nära 0 grader flödade ölet utan skumning
sakta ner i flaskorna.

På protokollen sen på några av ölet stod det sedan "uselt skum",
"lite skum" etc. Det är möjligt att eftersom jag låg så nära
0-punkten vid tappningen så var kanske det svårare att hålla kollen
på trycket m.a.o. skillnaden mellan maximalt mättnadstryck och
kolsyrefattigt var inte så stor.


Om det här skulle kunna fungera ändå så kanske är onödigt med dyra
motrycksapparater eller liknande (from over there). Man kanske skulle
försöka med lite extra tryck, eller...?

Är det någon som har några synpunkter/erfarenheter?

Björn, Linköping
Björn Petersson
Låst