tunnare slangdimensioner ex. som restriktor slangen har.
Jag säger bara att humlan kan heller inte flyga, men den skiter i det och
flyger ändå.
Samma sak säger jag om restriktorslangen... den fungerar iaf. för mig.
Precis som i alla andra sammanhang får man tryckfall i långa ledningar, det
är därför man använder grova ledningar i början för att senare minska dem i
många sammanhang där det krävs långa sträckor.
Genom att vända på steken och använda en klen slang så får man ju ett
snabbare tryckfall.
Min gamla mottrycksfyllare var inge bra, så inför detta SM fixade jag en
enkel tillfällig variant - den blev faktiskt s..tbra.
Den har även som du säger en restriktorslang mellan faten och fyllaren och
det flödar lugnt och i bra takt. Tänk dock på att detta är en
mottrycksfyllare, och det Björn pratar om är att helt enkelt fylla med en
kran/slang med en extra lång restriktorslang.
Så om du fyller långsamt, med ett ökat högre mättnadstryck samt sänker
trycket inför tappningen och då även använder en lång restriktorslang så
borde du ju kunna fylla på det sättet - bara det inte plaskar runt för
mycket. En större mängd kolsyra kommer ju att lämna flaskan, men en mängd
kommer ju att vara kvar och genom det högre mättnadstrycket från början
borde man ju kunna nå en lagom nivå. Lie negativt är det ju att det tar
längre tid att skaffa sig högre mättnadstryck och att det går åt mer
kolsyra.
Sedan så är ju dyra mottrycksfyllare från over-there roligare (och snabbare)
att fylla med anser jag, särskilt om de är bra/bättre och mycket dyrare, ju
dyrare ju roligare
// Kim
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: BjörnochUllaPetersson [mailto:assistredoPÅswipnetPUNKTse]
Skickat: den 21 april 2006 00:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Restriktorslangens funktion/princip? samt
motrycksfyllning
*** Brev nr. 11992 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla
Petersson <assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Att den tunna restriktorslangens funktion är att det skallBrev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
skumma mindre är tydligen idén men vad är det som händer egentligen?
Om man i fatet håller det tryck som är avsett för den önskade
kolsyrehalten och det som rinner ut ur restriktorslangen inte
skummar något - håller ölet ändå den kolsyrehalt som man önskar?
När jag skulle påbörja tappningen inför SM så pajade min
motryckspåfyllare (modifierad Counterfill). Jag satte då på
c:a 1,5 meter restriktorslang på fatet och vid avsett tryck
enligt tillgängliga tabeller vid nära 0 grader flödade ölet
utan skumning sakta ner i flaskorna.
På protokollen sen på några av ölet stod det sedan "uselt
skum", "lite skum" etc. Det är möjligt att eftersom jag låg
så nära 0-punkten vid tappningen så var kanske det svårare
att hålla kollen på trycket m.a.o. skillnaden mellan maximalt
mättnadstryck och kolsyrefattigt var inte så stor.
Om det här skulle kunna fungera ändå så kanske är onödigt med
dyra motrycksapparater eller liknande (from over there). Man
kanske skulle försöka med lite extra tryck, eller...?
Är det någon som har några synpunkter/erfarenheter?
Björn, Linköping
