Sida 1 av 1

Tappning efter kallkrach

Postat: lördag 2021-02-13 10:47
av lehools
Hej. Har försökt hitta något om vilken temperatur jag ska tappa på flaska, har drivit ner temperaturen till 2 grader där den stått i 3 dagar och ska nu tappa upp den på flaska. Vilken temperatur ska jag ha på ölen å primingen vid tappning? Det gäller en Ale jäst WLP001. Hittar inget på nätet om tempraturen ska upp till 20 grader igen innan tappning.

Re: Tappning efter kallkrach

Postat: lördag 2021-02-13 11:36
av ekstedt
Det spelar nog ingen större roll, men jag brukar släppa upp temperaturen först. Dels så slipper man tänka på fyllnadsgraden och på volymexpansionen som sker när ölet värms upp i flaskan. Men viktigare är att reducera risken för oxidering. Syre löser sig bättre när ölet är kallt.