Tappning efter kallkrach
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Tappning efter kallkrach
Hej. Har försökt hitta något om vilken temperatur jag ska tappa på flaska, har drivit ner temperaturen till 2 grader där den stått i 3 dagar och ska nu tappa upp den på flaska. Vilken temperatur ska jag ha på ölen å primingen vid tappning? Det gäller en Ale jäst WLP001. Hittar inget på nätet om tempraturen ska upp till 20 grader igen innan tappning.
Re: Tappning efter kallkrach
Det spelar nog ingen större roll, men jag brukar släppa upp temperaturen först. Dels så slipper man tänka på fyllnadsgraden och på volymexpansionen som sker när ölet värms upp i flaskan. Men viktigare är att reducera risken för oxidering. Syre löser sig bättre när ölet är kallt.
