Skum fällning på skummet vid förkultur

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
TheDusteater
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 3
Blev medlem: lördag 2020-02-29 16:58

Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av TheDusteater »

Hej,

Kom i helgen över en magnetomrörare och ville testa att ta tillvara på lite jäst från två kommersiella suröl från brekeriet (gillade smaken på just denna öl). Gjorde en liter vört där jag använde dme och kokte direkt i e-kolven för att sterilisera (hade även i magnetloppan). Kylde sedan vörten till 18 grader innan jag tillsatte bottensatsen från mina två suröl.

Nu 24 timmar senare går det att se att jäsningen kommit igång. Där har dock kommit någon typ av fällning uppe på skummet. Vad är detta? Bara att kasta? Luktar inte skumt enligt mig eller tjejen (som förvisso är van vid lukten från surdegsjäst).
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av Hövdingen »

Kolla upp uttrycket pellicle och se om det liknar det du ser i ekolven. Om så är fallet har du inget att oroa dig för. Det är vanligt vid jäsning med bakterier och vildjäst. Däremot har jag för mig (kan ej säga med säkerhet) att såna brukar dyka upp ett par månader in i processen.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 341
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av Perwaste »

Men är det inte så att förkulturen kreusar, och det är det som ser ut som fällningen? M a o är det i såfall en bra jäsning.
//Perwaste
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 684
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av Rotsac »

Perwaste skrev:Men är det inte så att förkulturen kreusar, och det är det som ser ut som fällningen? M a o är det i såfall en bra jäsning.
https://www.google.com/search?client=fi ... &q=kreusar
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 341
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av Perwaste »

Nåväl, justerad stavning:

http://wiki.shbf.se/index.php/Kr%C3%A4usen
//Perwaste
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av Djonk »

När man syresätter förkulturen kan det gå snabbt för en pellikel att bildas
TheDusteater
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 3
Blev medlem: lördag 2020-02-29 16:58

Re: Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av TheDusteater »

Hej alla, tack för hjälpsamma svar. Nu idag på morgonen ca 32h innan start är fällningen borta från skummet. Går dock att se rester av den på kanten av e-kolven. https://imgur.com/a/HCjX9QE
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 923
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av Kenneth »

För övrigt:
På svenska heter det kröjsa/kröjsar/kröjset.
Jästrester på kanten av jäskärlet benämns brunjäst.
Härliga tider, strålande tider :)
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 341
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av Perwaste »

Haha, tack Kenneth, det blir bättre, kröjsar. Jag gillar svenska, det ska användas där det går.

På bilden tycker jag att det ser ut som att förkulturen fungerar utmärkt, har kröjsat, och brunjästen är kvar på kanten.
//Perwaste
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 684
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av Rotsac »

Kenneth skrev:För övrigt:
På svenska heter det kröjsa/kröjsar/kröjset.
Jästrester på kanten av jäskärlet benämns brunjäst.
Nja...

http://wiki.shbf.se/index.php/Kr%C3%B6jsa
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 923
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av Kenneth »

Jodå, kolla upp Bryggerteknisk ordlista.
Finns att få tag i till exempel här.
https://www.sis.se/bcker/bryggeriteknisk-ordlista/

För övrigt flyttade jag över text från "Kräusen" till "Kröjsa".
I mitt tycke ett styggelse att lägga in tyska bryggeritermer i en svensk bryggarwiki.
Härliga tider, strålande tider :)
TheDusteater
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 3
Blev medlem: lördag 2020-02-29 16:58

Re: Skum fällning på skummet vid förkultur

Inlägg av TheDusteater »

Tack för hjälpen alla! Verkar inte vara några problem utan bara brunjäst som ni beskrev... Ska bli väldigt spännande att brygga en suröl till helgen och använda denna jäst :)

Fick jag dessutom lära mig korrekta svenska bryggtermer, en välkommen bonus!
Skriv svar