Skum fällning på skummet vid förkultur
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
TheDusteater
- Nybryggare

- Inlägg: 3
- Blev medlem: lördag 2020-02-29 16:58
Skum fällning på skummet vid förkultur
Hej,
Kom i helgen över en magnetomrörare och ville testa att ta tillvara på lite jäst från två kommersiella suröl från brekeriet (gillade smaken på just denna öl). Gjorde en liter vört där jag använde dme och kokte direkt i e-kolven för att sterilisera (hade även i magnetloppan). Kylde sedan vörten till 18 grader innan jag tillsatte bottensatsen från mina två suröl.
Nu 24 timmar senare går det att se att jäsningen kommit igång. Där har dock kommit någon typ av fällning uppe på skummet. Vad är detta? Bara att kasta? Luktar inte skumt enligt mig eller tjejen (som förvisso är van vid lukten från surdegsjäst).
Kom i helgen över en magnetomrörare och ville testa att ta tillvara på lite jäst från två kommersiella suröl från brekeriet (gillade smaken på just denna öl). Gjorde en liter vört där jag använde dme och kokte direkt i e-kolven för att sterilisera (hade även i magnetloppan). Kylde sedan vörten till 18 grader innan jag tillsatte bottensatsen från mina två suröl.
Nu 24 timmar senare går det att se att jäsningen kommit igång. Där har dock kommit någon typ av fällning uppe på skummet. Vad är detta? Bara att kasta? Luktar inte skumt enligt mig eller tjejen (som förvisso är van vid lukten från surdegsjäst).
Re: Skum fällning på skummet vid förkultur
Kolla upp uttrycket pellicle och se om det liknar det du ser i ekolven. Om så är fallet har du inget att oroa dig för. Det är vanligt vid jäsning med bakterier och vildjäst. Däremot har jag för mig (kan ej säga med säkerhet) att såna brukar dyka upp ett par månader in i processen.
Re: Skum fällning på skummet vid förkultur
Men är det inte så att förkulturen kreusar, och det är det som ser ut som fällningen? M a o är det i såfall en bra jäsning.
//Perwaste
Re: Skum fällning på skummet vid förkultur
https://www.google.com/search?client=fi ... &q=kreusarPerwaste skrev:Men är det inte så att förkulturen kreusar, och det är det som ser ut som fällningen? M a o är det i såfall en bra jäsning.
Re: Skum fällning på skummet vid förkultur
//Perwaste
Re: Skum fällning på skummet vid förkultur
När man syresätter förkulturen kan det gå snabbt för en pellikel att bildas
-
TheDusteater
- Nybryggare

- Inlägg: 3
- Blev medlem: lördag 2020-02-29 16:58
Re: Skum fällning på skummet vid förkultur
Hej alla, tack för hjälpsamma svar. Nu idag på morgonen ca 32h innan start är fällningen borta från skummet. Går dock att se rester av den på kanten av e-kolven. https://imgur.com/a/HCjX9QE
Re: Skum fällning på skummet vid förkultur
För övrigt:
På svenska heter det kröjsa/kröjsar/kröjset.
Jästrester på kanten av jäskärlet benämns brunjäst.
På svenska heter det kröjsa/kröjsar/kröjset.
Jästrester på kanten av jäskärlet benämns brunjäst.
Härliga tider, strålande tider 
Re: Skum fällning på skummet vid förkultur
Haha, tack Kenneth, det blir bättre, kröjsar. Jag gillar svenska, det ska användas där det går.
På bilden tycker jag att det ser ut som att förkulturen fungerar utmärkt, har kröjsat, och brunjästen är kvar på kanten.
På bilden tycker jag att det ser ut som att förkulturen fungerar utmärkt, har kröjsat, och brunjästen är kvar på kanten.
//Perwaste
Re: Skum fällning på skummet vid förkultur
Nja...Kenneth skrev:För övrigt:
På svenska heter det kröjsa/kröjsar/kröjset.
Jästrester på kanten av jäskärlet benämns brunjäst.
http://wiki.shbf.se/index.php/Kr%C3%B6jsa
Re: Skum fällning på skummet vid förkultur
Jodå, kolla upp Bryggerteknisk ordlista.
Finns att få tag i till exempel här.
https://www.sis.se/bcker/bryggeriteknisk-ordlista/
För övrigt flyttade jag över text från "Kräusen" till "Kröjsa".
I mitt tycke ett styggelse att lägga in tyska bryggeritermer i en svensk bryggarwiki.
Finns att få tag i till exempel här.
https://www.sis.se/bcker/bryggeriteknisk-ordlista/
För övrigt flyttade jag över text från "Kräusen" till "Kröjsa".
I mitt tycke ett styggelse att lägga in tyska bryggeritermer i en svensk bryggarwiki.
Härliga tider, strålande tider 
-
TheDusteater
- Nybryggare

- Inlägg: 3
- Blev medlem: lördag 2020-02-29 16:58
Re: Skum fällning på skummet vid förkultur
Tack för hjälpen alla! Verkar inte vara några problem utan bara brunjäst som ni beskrev... Ska bli väldigt spännande att brygga en suröl till helgen och använda denna jäst 
Fick jag dessutom lära mig korrekta svenska bryggtermer, en välkommen bonus!
Fick jag dessutom lära mig korrekta svenska bryggtermer, en välkommen bonus!