Brewfather
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Daddybrewer
- Torrhumlare

- Inlägg: 95
- Blev medlem: onsdag 2014-09-03 23:08
Brewfather
Www.brewfather.app
Hittade denna igår, tycker den verkar kanon trots att den e helt ny, enkla vatten och jästberäkningar och en bra inventarie funktion.
Någon mer som testat?
Hittade denna igår, tycker den verkar kanon trots att den e helt ny, enkla vatten och jästberäkningar och en bra inventarie funktion.
Någon mer som testat?
Re: Brewfather
Jag har helt gått över till att använda den. Har kört BS, Bruns och separat jästkalkylator tidigare.
Allt det fins i Brewfather.
Supernöjd, valde att köpa premium ist för att uppdatera till BS 3
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Allt det fins i Brewfather.
Supernöjd, valde att köpa premium ist för att uppdatera till BS 3
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Anders Gustafsson
- Delmäskare

- Inlägg: 12
- Blev medlem: söndag 2014-01-12 20:44
Re: Brewfather
Hej
Har hittills kört BS2 och var sugen på uppgradera till trean men såg något tips på Brewfather. Skapade en inloggning och förde snabbt och lätt över mina recept. La in mitt lager mm.
Har ännu inte bryggt något med informationen i programmet men testat lite.
Det enda som jag eventuellt tycker saknas är väl timers med signal. Vet inte om det är något problem faktiskt.
När man lägger in sina recept via import så finns ingen automatisk knytning mot lagret men det är snabbt gjort via diverse kanappar så...
Gillar enkelheten och det där med Batcher. Man kan ha ett grundrecept och i batchen gör man den justering man vill bra när man allt för ofta justerar lite på recepten.
Tror jag kommer välja Brewfather istället för BS3 och då premium. Går ju att köra set gratis också tror jag men...
Vad tycker flera vore ju kul.
Har hittills kört BS2 och var sugen på uppgradera till trean men såg något tips på Brewfather. Skapade en inloggning och förde snabbt och lätt över mina recept. La in mitt lager mm.
Har ännu inte bryggt något med informationen i programmet men testat lite.
Det enda som jag eventuellt tycker saknas är väl timers med signal. Vet inte om det är något problem faktiskt.
När man lägger in sina recept via import så finns ingen automatisk knytning mot lagret men det är snabbt gjort via diverse kanappar så...
Gillar enkelheten och det där med Batcher. Man kan ha ett grundrecept och i batchen gör man den justering man vill bra när man allt för ofta justerar lite på recepten.
Tror jag kommer välja Brewfather istället för BS3 och då premium. Går ju att köra set gratis också tror jag men...
Vad tycker flera vore ju kul.
Hembryggdare i Tumba som gillar belgisk och brittisk öl.
Re: Brewfather
Kör allt sen flera år tillbaka! BF är nog det bästa i dag. Laddade hem nya BS3 och körde årsabbet.
Brewfather premium är väl något alla hembryggare kan kosta på sig!
Häng på nu och hjälp till att utveckla detta fina program!
Brewfather premium är väl något alla hembryggare kan kosta på sig!
Häng på nu och hjälp till att utveckla detta fina program!
-
Anders Gustafsson
- Delmäskare

- Inlägg: 12
- Blev medlem: söndag 2014-01-12 20:44
Re: Brewfather
Ja nu har jag bytt program, eller i vilket fall signade jag upp på premium.
Fixat och trixat lite till, gillar det mer och mer.
Enkelheten men som det verkar korrekt. Skall bli kul att testa mot en bryggning.
Gränssnittet rätt intuitivt och rakt på, fattar det bättre en mitt tidigare program.
Vattenbehandlingen är ju riktigt intressant och skall bli kul att prova skarpt även den.
Jaja, nu kör vi. Fler bör haka på.
Fixat och trixat lite till, gillar det mer och mer.
Enkelheten men som det verkar korrekt. Skall bli kul att testa mot en bryggning.
Gränssnittet rätt intuitivt och rakt på, fattar det bättre en mitt tidigare program.
Vattenbehandlingen är ju riktigt intressant och skall bli kul att prova skarpt även den.
Jaja, nu kör vi. Fler bör haka på.
Hembryggdare i Tumba som gillar belgisk och brittisk öl.
Re: Brewfather
Jag testade att lägga in ett recept idag när jag ändå bryggde. Enkelt program att jobba i verkar det vara. Jag har samma recept i BS och kunde jämföra medan jag höll på.
Men, jag lade in mina vattenvärden i vattenprofilen. I receptet sen ville Brewfather att jag skulle ha i ph-sänkande mjölsyra endast i lakvattnet, inte i mäsken. Märkligt. Det hör till att jag har rätt hög alkalinitet i mitt vatten. Men i BS får jag det att stämma, och syran ska såklart i mäsken.
Men, jag lade in mina vattenvärden i vattenprofilen. I receptet sen ville Brewfather att jag skulle ha i ph-sänkande mjölsyra endast i lakvattnet, inte i mäsken. Märkligt. Det hör till att jag har rätt hög alkalinitet i mitt vatten. Men i BS får jag det att stämma, och syran ska såklart i mäsken.
//Perwaste
-
Anders Gustafsson
- Delmäskare

- Inlägg: 12
- Blev medlem: söndag 2014-01-12 20:44
Re: Brewfather
HmmmPerwaste skrev:Jag testade att lägga in ett recept idag när jag ändå bryggde. Enkelt program att jobba i verkar det vara. Jag har samma recept i BS och kunde jämföra medan jag höll på.
Men, jag lade in mina vattenvärden i vattenprofilen. I receptet sen ville Brewfather att jag skulle ha i ph-sänkande mjölsyra endast i lakvattnet, inte i mäsken. Märkligt. Det hör till att jag har rätt hög alkalinitet i mitt vatten. Men i BS får jag det att stämma, och syran ska såklart i mäsken.
Det får man hålla koll på när jag brygger nästa gång men vad jag ser så väljer man ju om man vill justera och då kan man välja både mäsk och sparge. Håller dock med om man ska justera något är det ju mäsken som skall justeras men tänkte nog göra båda för mitt originalpH är ju lite högt.
Hembryggdare i Tumba som gillar belgisk och brittisk öl.
Brewfather
Jag har bryggt några batcher med Brewfather nu och har lämnat BeerSmith för alltid. Tycker det funkar riktigt bra! Har inte längre en massa olika program för bryggningen, utan bara ett vilket är skönt! Vattenbehandlingsdelen i Brewfather är relativt ny fortfarande, men funkar förvånansvärt bra och enkelt vid mina tester hittills.
BF är fortfarande i Beta-läge, och tillverkaren (en norsk hembryggare) är riktigt aktiv med att förbättra det. Det tycker jag är det som talar mest för Brewfather mot andra (tex BS3), att utvecklaren är lyhörd för användarnas önskemål och jobbar hela tiden med förbättringar. Plus att det är en webb-app, så jag har alltid med mig bryggningen vart jag än går. Följ Brewfather på Facebook eller Bitbucket så kan ni se hur utvecklingen fortlöper!
Det snyggaste tycker jag är Tilt eller iSpindel-integrationen i ”Batches” där man kan följa sin jäsning i detalj:

BF är fortfarande i Beta-läge, och tillverkaren (en norsk hembryggare) är riktigt aktiv med att förbättra det. Det tycker jag är det som talar mest för Brewfather mot andra (tex BS3), att utvecklaren är lyhörd för användarnas önskemål och jobbar hela tiden med förbättringar. Plus att det är en webb-app, så jag har alltid med mig bryggningen vart jag än går. Följ Brewfather på Facebook eller Bitbucket så kan ni se hur utvecklingen fortlöper!
Det snyggaste tycker jag är Tilt eller iSpindel-integrationen i ”Batches” där man kan följa sin jäsning i detalj:

Senast redigerad av ecmik den söndag 2018-06-24 11:34, redigerad totalt 1 gång.
Re: Brewfather
Du bestämmer väl själv hur mycket mjölksyra som du tillsätter och i vilket vatten? I mäsken tills pH stämmer med ditt mål, och i lakvattnet om du vill sänka pH innan lakning.Perwaste skrev:men, jag lade in mina vattenvärden i vattenprofilen. I receptet sen ville Brewfather att jag skulle ha i ph-sänkande mjölsyra endast i lakvattnet, inte i mäsken. Märkligt. Det hör till att jag har rätt hög alkalinitet i mitt vatten. Men i BS får jag det att stämma, och syran ska såklart i mäsken.
Re: Brewfather
@Ecmik Jovisst är det så. Bara det att i BS har jag det rätt bekvämt att det redan är med, det där med beräkningen av mjölksyra för mäsken. Där stämmer beräkningarna så bra att jag slutat mäta, utan bara kör efter förslaget.
Som du också skriver, det är en betaversion, och jag tror nog det också kommer rätta till sig.
Det är ett så enkelt och användarvänligt program att jag lyfter på hatten för skaparen! Och det är webbaserat är ju helt underbart!
Som du också skriver, det är en betaversion, och jag tror nog det också kommer rätta till sig.
Det är ett så enkelt och användarvänligt program att jag lyfter på hatten för skaparen! Och det är webbaserat är ju helt underbart!
//Perwaste
Brewfather
Fint! Precis det är med som förslag på Bitbucket vilket är hans ”to-do-lista”. Man skriver in ett önskat pH, och sen föreslår Brewfather mängd mjölksyra att tillsätta till aktuellt vatten och target-nivå. Hoppas det kommer snart!Perwaste skrev:@Ecmik Jovisst är det så. Bara det att i BS har jag det rätt bekvämt att det redan är med, det där med beräkningen av mjölksyra för mäsken. Där stämmer beräkningarna så bra att jag slutat mäta, utan bara kör efter förslaget.
Som du också skriver, det är en betaversion, och jag tror nog det också kommer rätta till sig.
Brewfather
Jag har för mig att en bryggtimer ligger högt upp på hans prio-lista. Känns ändå som en relativt viktig grej om man vill vara med och konkurrera bland de stora!Anders Gustafsson skrev: Det enda som jag eventuellt tycker saknas är väl timers med signal. Vet inte om det är något problem faktiskt.
.
Re: Brewfather
Det ska tydligen gå att exportera alla dina recept från BS till BF i en enda BEERXML-fil.
Nån som vet hur man gör detta?
Har själv hittills bara kört ett recept i taget
Nån som vet hur man gör detta?
Har själv hittills bara kört ett recept i taget
Re: Brewfather
”Export all” i BeerSmith. Sen är det bara att importera den filen till Brewfather!fluke12 skrev:Det ska tydligen gå att exportera alla dina recept från BS till BF i en enda BEERXML-fil.
Nån som vet hur man gör detta?
Har själv hittills bara kört ett recept i taget