Brewfather

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 95
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 23:08

Brewfather

Inlägg av Daddybrewer »

Www.brewfather.app

Hittade denna igår, tycker den verkar kanon trots att den e helt ny, enkla vatten och jästberäkningar och en bra inventarie funktion.

Någon mer som testat?
Användarens profilbild
elMalo
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2017-03-23 09:40

Re: Brewfather

Inlägg av elMalo »

Jag har helt gått över till att använda den. Har kört BS, Bruns och separat jästkalkylator tidigare.
Allt det fins i Brewfather.
Supernöjd, valde att köpa premium ist för att uppdatera till BS 3


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders Gustafsson
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 2014-01-12 20:44

Re: Brewfather

Inlägg av Anders Gustafsson »

Hej
Har hittills kört BS2 och var sugen på uppgradera till trean men såg något tips på Brewfather. Skapade en inloggning och förde snabbt och lätt över mina recept. La in mitt lager mm.
Har ännu inte bryggt något med informationen i programmet men testat lite.
Det enda som jag eventuellt tycker saknas är väl timers med signal. Vet inte om det är något problem faktiskt.
När man lägger in sina recept via import så finns ingen automatisk knytning mot lagret men det är snabbt gjort via diverse kanappar så...
Gillar enkelheten och det där med Batcher. Man kan ha ett grundrecept och i batchen gör man den justering man vill bra när man allt för ofta justerar lite på recepten.
Tror jag kommer välja Brewfather istället för BS3 och då premium. Går ju att köra set gratis också tror jag men...
Vad tycker flera vore ju kul.
Hembryggdare i Tumba som gillar belgisk och brittisk öl.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Brewfather

Inlägg av fluke12 »

Kör allt sen flera år tillbaka! BF är nog det bästa i dag. Laddade hem nya BS3 och körde årsabbet.
Brewfather premium är väl något alla hembryggare kan kosta på sig!

Häng på nu och hjälp till att utveckla detta fina program!
Anders Gustafsson
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 2014-01-12 20:44

Re: Brewfather

Inlägg av Anders Gustafsson »

Ja nu har jag bytt program, eller i vilket fall signade jag upp på premium.
Fixat och trixat lite till, gillar det mer och mer.
Enkelheten men som det verkar korrekt. Skall bli kul att testa mot en bryggning.
Gränssnittet rätt intuitivt och rakt på, fattar det bättre en mitt tidigare program.
Vattenbehandlingen är ju riktigt intressant och skall bli kul att prova skarpt även den.

Jaja, nu kör vi. Fler bör haka på.
Hembryggdare i Tumba som gillar belgisk och brittisk öl.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 341
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Brewfather

Inlägg av Perwaste »

Jag testade att lägga in ett recept idag när jag ändå bryggde. Enkelt program att jobba i verkar det vara. Jag har samma recept i BS och kunde jämföra medan jag höll på.

Men, jag lade in mina vattenvärden i vattenprofilen. I receptet sen ville Brewfather att jag skulle ha i ph-sänkande mjölsyra endast i lakvattnet, inte i mäsken. Märkligt. Det hör till att jag har rätt hög alkalinitet i mitt vatten. Men i BS får jag det att stämma, och syran ska såklart i mäsken.
//Perwaste
Anders Gustafsson
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 2014-01-12 20:44

Re: Brewfather

Inlägg av Anders Gustafsson »

Perwaste skrev:Jag testade att lägga in ett recept idag när jag ändå bryggde. Enkelt program att jobba i verkar det vara. Jag har samma recept i BS och kunde jämföra medan jag höll på.

Men, jag lade in mina vattenvärden i vattenprofilen. I receptet sen ville Brewfather att jag skulle ha i ph-sänkande mjölsyra endast i lakvattnet, inte i mäsken. Märkligt. Det hör till att jag har rätt hög alkalinitet i mitt vatten. Men i BS får jag det att stämma, och syran ska såklart i mäsken.
Hmmm
Det får man hålla koll på när jag brygger nästa gång men vad jag ser så väljer man ju om man vill justera och då kan man välja både mäsk och sparge. Håller dock med om man ska justera något är det ju mäsken som skall justeras men tänkte nog göra båda för mitt originalpH är ju lite högt.
Hembryggdare i Tumba som gillar belgisk och brittisk öl.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Brewfather

Inlägg av ecmik »

Jag har bryggt några batcher med Brewfather nu och har lämnat BeerSmith för alltid. Tycker det funkar riktigt bra! Har inte längre en massa olika program för bryggningen, utan bara ett vilket är skönt! Vattenbehandlingsdelen i Brewfather är relativt ny fortfarande, men funkar förvånansvärt bra och enkelt vid mina tester hittills.

BF är fortfarande i Beta-läge, och tillverkaren (en norsk hembryggare) är riktigt aktiv med att förbättra det. Det tycker jag är det som talar mest för Brewfather mot andra (tex BS3), att utvecklaren är lyhörd för användarnas önskemål och jobbar hela tiden med förbättringar. Plus att det är en webb-app, så jag har alltid med mig bryggningen vart jag än går. Följ Brewfather på Facebook eller Bitbucket så kan ni se hur utvecklingen fortlöper!

Det snyggaste tycker jag är Tilt eller iSpindel-integrationen i ”Batches” där man kan följa sin jäsning i detalj:

Bild
Senast redigerad av ecmik den söndag 2018-06-24 11:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Brewfather

Inlägg av ecmik »

Perwaste skrev:men, jag lade in mina vattenvärden i vattenprofilen. I receptet sen ville Brewfather att jag skulle ha i ph-sänkande mjölsyra endast i lakvattnet, inte i mäsken. Märkligt. Det hör till att jag har rätt hög alkalinitet i mitt vatten. Men i BS får jag det att stämma, och syran ska såklart i mäsken.
Du bestämmer väl själv hur mycket mjölksyra som du tillsätter och i vilket vatten? I mäsken tills pH stämmer med ditt mål, och i lakvattnet om du vill sänka pH innan lakning.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 341
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Brewfather

Inlägg av Perwaste »

@Ecmik Jovisst är det så. Bara det att i BS har jag det rätt bekvämt att det redan är med, det där med beräkningen av mjölksyra för mäsken. Där stämmer beräkningarna så bra att jag slutat mäta, utan bara kör efter förslaget.

Som du också skriver, det är en betaversion, och jag tror nog det också kommer rätta till sig.

Det är ett så enkelt och användarvänligt program att jag lyfter på hatten för skaparen! Och det är webbaserat är ju helt underbart!
//Perwaste
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Brewfather

Inlägg av ecmik »

Perwaste skrev:@Ecmik Jovisst är det så. Bara det att i BS har jag det rätt bekvämt att det redan är med, det där med beräkningen av mjölksyra för mäsken. Där stämmer beräkningarna så bra att jag slutat mäta, utan bara kör efter förslaget.

Som du också skriver, det är en betaversion, och jag tror nog det också kommer rätta till sig.
Fint! Precis det är med som förslag på Bitbucket vilket är hans ”to-do-lista”. Man skriver in ett önskat pH, och sen föreslår Brewfather mängd mjölksyra att tillsätta till aktuellt vatten och target-nivå. Hoppas det kommer snart!
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Brewfather

Inlägg av ecmik »

Anders Gustafsson skrev: Det enda som jag eventuellt tycker saknas är väl timers med signal. Vet inte om det är något problem faktiskt.
.
Jag har för mig att en bryggtimer ligger högt upp på hans prio-lista. Känns ändå som en relativt viktig grej om man vill vara med och konkurrera bland de stora!
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Brewfather

Inlägg av ecmik »

fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Brewfather

Inlägg av fluke12 »

Det ska tydligen gå att exportera alla dina recept från BS till BF i en enda BEERXML-fil.
Nån som vet hur man gör detta?
Har själv hittills bara kört ett recept i taget :roll:
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Brewfather

Inlägg av ecmik »

fluke12 skrev:Det ska tydligen gå att exportera alla dina recept från BS till BF i en enda BEERXML-fil.
Nån som vet hur man gör detta?
Har själv hittills bara kört ett recept i taget :roll:
”Export all” i BeerSmith. Sen är det bara att importera den filen till Brewfather!
Skriv svar