Vad är skillnaden mellan dessa två?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Vad är skillnaden mellan dessa två?
Vad är skillnaden mer än att dom är kopplade på olika sätt?
Det är väl bara hur dom är kopplade som gör att den ena är 220v och den andra är 380v?
http://www.ebay.com/itm/AC-220V-6KW-Sta ... SwWnFV9FSz
http://www.ebay.com/itm/231299404188?_t ... EBIDX%3AIT
Det är väl bara hur dom är kopplade som gör att den ena är 220v och den andra är 380v?
http://www.ebay.com/itm/AC-220V-6KW-Sta ... SwWnFV9FSz
http://www.ebay.com/itm/231299404188?_t ... EBIDX%3AIT
- assistredo
- Maltrostare

Re: Vad är skillnaden mellan dessa två?
Om man bara ser noga på bilderna så är båda kopplade på samma sätt - delta-kopplade - alltså för 380V. Ofta brukar det följa med olika "plåtbitar" så man själv får välja hur man vill koppla dem - delta-koppla eller stjärn-koppla (y-koppla). Bara sett till bilderna verkar de i övrigt vara identiska. Vad man får om man beställer låter jag vara osagt.
Björn Petersson
Kan man mata varje slinga med 230v och få ut 3x2kW?
- assistredo
- Maltrostare

Ja, man kan mata varje slinga med 230V, det är det som kallas stjärnkoppling (y-koppling). Jag utgår då ifrån att vi använder tre separata faser. Man kopplar då ena änden på respektive slinga till varsin fas och den andra änden på slingorna till neutral (nollan). Elementet drar då c:a 9A per fas förutsatt att elementet är specificerat att ge den här här effekten vid den här inkopplingen. Det kan man kontrollera genom att mäta resistansen (motståndet) hos varje slinga. Det skall då vara c:a 25 Ohm per slinga.magnus_a skrev:Kan man mata varje slinga med 230v och få ut 3x2kW?
Försök inte att mata alla slingorna från en fas. Det finns inga säkringar i ett normalt hem som klarar detta.
Skulle du koppla in elementet d-kopplat skulle det gå på 400V och dra 16A per fas och ge 19200W. Då användes tre faser men inte nollan.
Björn Petersson
Ett element eller något annat som är märkt med 220(230) ska du inte lägga in 400 volt på. Det är fler faktorer än bara effekt och ström som spelar in.
arssistredo, jag är rätt övertygad om att du fått det här lite om bakfoten. Inte meningen att vara otrevlig, men kolla upp detta lite till.
arssistredo, jag är rätt övertygad om att du fått det här lite om bakfoten. Inte meningen att vara otrevlig, men kolla upp detta lite till.
-
HaXXXeroviche
- Torrhumlare

Har du verkligen koll på hur 3-fas fungerar?Bearable skrev:Ett element eller något annat som är märkt med 220(230) ska du inte lägga in 400 volt på. Det är fler faktorer än bara effekt och ström som spelar in.
- assistredo
- Maltrostare

Om du läser ordentligt så ser du att jag aldrig sagt att man "ska lägga in 400 volt" på ett element"som är märkt 220/230" volt.Bearable skrev:Ett element eller något annat som är märkt med 220(230) ska du inte lägga in 400 volt på. Det är fler faktorer än bara effekt och ström som spelar in.
Utgångspunkten för mitt resonemang är de båda bilderna som enligt min uppfattning visar d-kopplade trefaselement - någon "märkning" framgår där inte - och vad som kan gälla om man kopplar in dem på olika sätt i Sverige. I övrigt menade jag att vad som gäller för specifikationen av elementen ifråga kan man inte veta förrän man har dem i handen eftersom sambandet text-bild är oklar.
Björn Petersson
För att svar på tråd frågan..
Jag tror, vet inte, men tror att det elementet som har märkspänning på 380v ska matas från ett nät med 3-fas 380v (+/- lite %) och det som är märkt 220 är för ett nät med 3-fas 220v (+/- lite %).
I övrigt gör jag som Ceder, avslutar fallet.
Jag tror, vet inte, men tror att det elementet som har märkspänning på 380v ska matas från ett nät med 3-fas 380v (+/- lite %) och det som är märkt 220 är för ett nät med 3-fas 220v (+/- lite %).
I övrigt gör jag som Ceder, avslutar fallet.
Det är nog bäst så.Bearable skrev: I övrigt gör jag som Ceder, avslutar fallet.
Edit: original inlägget av mig blev lite väl drygt... men varför ger du dig in i diskussionen med ett påhopp när du inte tillför något mer än att tro?
- assistredo
- Maltrostare

Som sannolikt en av de äldre på det här forumet får jag väl erkänna att jag är inte tillräckligt ung för att begripa allt.
Björn Petersson
För att stänga diskussionen kan jag säga att elementet som var märkt 380v hade ca 65ohms motstånd i varje slinga.
Med 230v blir det cirka 800w och inte 2kW.
Jag kunde köra alla tre slingorna på en 10A. ~2400W
Sagan är slut, nytt element är beställt. Tack för hjälpen.
Med 230v blir det cirka 800w och inte 2kW.
Jag kunde köra alla tre slingorna på en 10A. ~2400W
Sagan är slut, nytt element är beställt. Tack för hjälpen.