Vad är skillnaden mellan dessa två?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

magnus_a
Torrhumlare
Torrhumlare

Vad är skillnaden mellan dessa två?

Inlägg av magnus_a »

Vad är skillnaden mer än att dom är kopplade på olika sätt?

Det är väl bara hur dom är kopplade som gör att den ena är 220v och den andra är 380v?

http://www.ebay.com/itm/AC-220V-6KW-Sta ... SwWnFV9FSz

http://www.ebay.com/itm/231299404188?_t ... EBIDX%3AIT
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: Vad är skillnaden mellan dessa två?

Inlägg av assistredo »

Om man bara ser noga på bilderna så är båda kopplade på samma sätt - delta-kopplade - alltså för 380V. Ofta brukar det följa med olika "plåtbitar" så man själv får välja hur man vill koppla dem - delta-koppla eller stjärn-koppla (y-koppla). Bara sett till bilderna verkar de i övrigt vara identiska. Vad man får om man beställer låter jag vara osagt.
Björn Petersson
magnus_a
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnus_a »

Kan man mata varje slinga med 230v och få ut 3x2kW?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

magnus_a skrev:Kan man mata varje slinga med 230v och få ut 3x2kW?
Ja, man kan mata varje slinga med 230V, det är det som kallas stjärnkoppling (y-koppling). Jag utgår då ifrån att vi använder tre separata faser. Man kopplar då ena änden på respektive slinga till varsin fas och den andra änden på slingorna till neutral (nollan). Elementet drar då c:a 9A per fas förutsatt att elementet är specificerat att ge den här här effekten vid den här inkopplingen. Det kan man kontrollera genom att mäta resistansen (motståndet) hos varje slinga. Det skall då vara c:a 25 Ohm per slinga.

Försök inte att mata alla slingorna från en fas. Det finns inga säkringar i ett normalt hem som klarar detta.

Skulle du koppla in elementet d-kopplat skulle det gå på 400V och dra 16A per fas och ge 19200W. Då användes tre faser men inte nollan.
Björn Petersson
Bearable
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Bearable »

Ett element eller något annat som är märkt med 220(230) ska du inte lägga in 400 volt på. Det är fler faktorer än bara effekt och ström som spelar in.

arssistredo, jag är rätt övertygad om att du fått det här lite om bakfoten. Inte meningen att vara otrevlig, men kolla upp detta lite till.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Bearable skrev:Ett element eller något annat som är märkt med 220(230) ska du inte lägga in 400 volt på. Det är fler faktorer än bara effekt och ström som spelar in.

arssistredo, jag är rätt övertygad om att du fått det här lite om bakfoten. Inte meningen att vara otrevlig, men kolla upp detta lite till.
Har du verkligen koll på hur 3-fas fungerar?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Bearable skrev:Ett element eller något annat som är märkt med 220(230) ska du inte lägga in 400 volt på. Det är fler faktorer än bara effekt och ström som spelar in.

Om du läser ordentligt så ser du att jag aldrig sagt att man "ska lägga in 400 volt" på ett element"som är märkt 220/230" volt.

Utgångspunkten för mitt resonemang är de båda bilderna som enligt min uppfattning visar d-kopplade trefaselement - någon "märkning" framgår där inte - och vad som kan gälla om man kopplar in dem på olika sätt i Sverige. I övrigt menade jag att vad som gäller för specifikationen av elementen ifråga kan man inte veta förrän man har dem i handen eftersom sambandet text-bild är oklar.
d-koppling (deltakoppling)
d-koppling (deltakoppling)
Y-koppling (stjärnkoppling)
Y-koppling (stjärnkoppling)
Björn Petersson
Bearable
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Bearable »

För att svar på tråd frågan..
Jag tror, vet inte, men tror att det elementet som har märkspänning på 380v ska matas från ett nät med 3-fas 380v (+/- lite %) och det som är märkt 220 är för ett nät med 3-fas 220v (+/- lite %).

I övrigt gör jag som Ceder, avslutar fallet.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Bearable skrev: I övrigt gör jag som Ceder, avslutar fallet.
Det är nog bäst så.

Edit: original inlägget av mig blev lite väl drygt... men varför ger du dig in i diskussionen med ett påhopp när du inte tillför något mer än att tro?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Som sannolikt en av de äldre på det här forumet får jag väl erkänna att jag är inte tillräckligt ung för att begripa allt.
Björn Petersson
magnus_a
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnus_a »

För att stänga diskussionen kan jag säga att elementet som var märkt 380v hade ca 65ohms motstånd i varje slinga.
Med 230v blir det cirka 800w och inte 2kW.

Jag kunde köra alla tre slingorna på en 10A. ~2400W

Sagan är slut, nytt element är beställt. Tack för hjälpen.
Skriv svar