Tänkte höra med den samlade expertisen angående mäskning & lakning av väldigt starka vörter.
Har satslakat en hel del nu, har en 40L tunna. Normalt sett gör jag öl på runt 4-7%. Brukar då hamna på mellan 80-90% effektivitet och gör oftast 25L
Bryggde en barley wine för ett par veckor sedan som skulle hamna på 10%. Dock så gick inte lakningen alls som planerat (gjorde som jag gjort innan) och jag hamnade på knappa 60%. Det i sig var ingen katastrof, fick bli mindre mängd bara och aningen svagare än jag tänkt mig.
Tänkte brygga en monster stout till helgen som jag planerar hamna på 14.5%. Vill dock inte hamna i samma "fälla" som sist med barley winet där något tydligen gick snett.
Frågan är hur jag mäskar och lakar när jag ska köra med cirka 16kg malt istället för det mer normala 5-6k.
Jag vattenbehandlar och ph justerar alltid. Men ska jag göra annorlunda vid "starka" vörter?
Rekommenderar mi flödeslakning? Eller ska satslakningen helt enkelt göras i så många omgångar att jag till slut är nere på 1010 og?
Om så är fallet så vet jag inte hur jag ska koka då mitt kärl är på 25L och kommer förmodligen laka bra mycket mer än så?
Tacksam för hjälp