Lakningshjälp!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Lakningshjälp!

Inlägg av Rocksolid »

Halloj

Tänkte höra med den samlade expertisen angående mäskning & lakning av väldigt starka vörter.

Har satslakat en hel del nu, har en 40L tunna. Normalt sett gör jag öl på runt 4-7%. Brukar då hamna på mellan 80-90% effektivitet och gör oftast 25L
Bryggde en barley wine för ett par veckor sedan som skulle hamna på 10%. Dock så gick inte lakningen alls som planerat (gjorde som jag gjort innan) och jag hamnade på knappa 60%. Det i sig var ingen katastrof, fick bli mindre mängd bara och aningen svagare än jag tänkt mig.

Tänkte brygga en monster stout till helgen som jag planerar hamna på 14.5%. Vill dock inte hamna i samma "fälla" som sist med barley winet där något tydligen gick snett.

Frågan är hur jag mäskar och lakar när jag ska köra med cirka 16kg malt istället för det mer normala 5-6k.
Jag vattenbehandlar och ph justerar alltid. Men ska jag göra annorlunda vid "starka" vörter?
Rekommenderar mi flödeslakning? Eller ska satslakningen helt enkelt göras i så många omgångar att jag till slut är nere på 1010 og?
Om så är fallet så vet jag inte hur jag ska koka då mitt kärl är på 25L och kommer förmodligen laka bra mycket mer än så?

Tacksam för hjälp :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Lakningshjälp!

Inlägg av Bee »

Satslakning funkar alldeles utmärkt för starka öl.

Problemet är att effektiviteten minskar med det ökande SGt. Du måste laka större volym och koka längre för att få upp effektiviteten.
Ett alternativ är att göra en partigyle och göra ett normal starkt öl på "second runnings", då får du upp effektiviteten om det är ett mål i sig.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Eller använda maltextrakt för att öka OG. Koka ner en större mängd vört är en god idé i en sådan öl också.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Att satslaka typ så många gånger som det krävs med rätt mängd vatten som jag sedan får koka ner till önskat volym/OG är en lösning alltså?

Det skulle ta tid, ja, men om resultatet blir bra? :)

Bee, du nämner second runnings, med det menar du när jag är nöjd med vörtstyrkan till "orginalölet" så lakar jag vidare och gör en till ny öl på det jag får sen?

Hur många gånger satslakar ni normalt?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Japp! Fuller's kör partigyle, i princip så gör dom så här:
Fyller sin mäsktunna full och sen kör dom.
Första lakningen blir Barley Wine Golden Pride (?), 2:a ESB, 3:e London pride och 4:e Cheswick Bitter. Sen blandar man lite emellan de olika lakningarna, men en maltnota blir flera öl och effektiviteten blir jättehög.

Jag kör normalt två satslakningar. Men eftersom jag sällan gör hög OG öl så går oftast bägge lakningarna till samma kok.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Ok.

Så för att göra en 1145 OG stout så kommer jag behöva laka ur samma malt kanske 5-6 gånger innan jag fått ut det mesta av sockret. Det kommer bli säkert runt 40 liter, vilket jag inte kan koka i ett eftersom jag bara har en 25liters gryta. Så får väl låna en gryta till.
Sen får jag reducera båda vörtarna till några liter över det tänkta 25L som ska jäsas innan jag börjar humlekoka.

Det är det enda sättet jag ser att jag kan göra det med nuvarande utrustning. Eller har jag missat något?

Föressten, tar beersmith i beaktning när man kokar humle i en väldigt sockerstark vört vad avser utvinningen? Har läst att man utvinner humlearomer, beska etc bättre i en svag vört.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Du kan ju också nöja dig med en något mindre satsvolym, exempelvis 15 l. Starka öl dricker man ju i mindre kvantiteter än svagare dito.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Det har absolut slagit mig Ekstedt, dock så ska ju denna öl lagras länge, då gör det ju inget att det inte går åt så fort :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det är svårt att uppnå 100+ utan riktigt långa kok eller tillsatt socker.
Du kan ju koka och tillsätta mer vört allteftersom det kokar bort. När du kokat ner allt till 25l startar du klockan och tillsätter humlen.

Ställ in tinseth som IBU formel så tar den hänsyn till SG.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Jo men precis Bee, det måste koka länge för att volymerna ska minska.
Tänkte köka i två eller tre kastruller samtidigt, sen hälla ihop det.

Sist jag kokade ner en "lastmash" som jag sparade till förkulturer droppade det vatten från taket av all kondens haha :D
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Akta dig bara för att överlaka malten för då blir det ingen rolig öl tillslut. Maltextrakt är nog inte fel i en sådan här öl.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Hur menar du då Weinkeller? Ifall ph överstiger 6 och man får tanniner? Håller jag mig under 70 grader och kollar ph mellan lakningarna borde det vara ok?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Rocksolid skrev:Hur menar du då Weinkeller? Ifall ph överstiger 6 och man får tanniner? Håller jag mig under 70 grader och kollar ph mellan lakningarna borde det vara ok?
Ja, just så.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Rocksolid skrev:Det har absolut slagit mig Ekstedt, dock så ska ju denna öl lagras länge, då gör det ju inget att det inte går åt så fort :)
Nej, men det är ju en bra lösning för att få en vört med så hög densitet som inte inbegriper en massa krångel. Det enda andra vettiga alternativet som jag ser är att komplettera med maltextrakt och eventuellt också socker.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Jag hade inte rekommenderat att försöka mäska 16kg malt i ett 40L mäskkärl. 12 eller möjligen 13kg skulle jag säga är absolut MAXFÖR en 40L mäsktunna.

//NJN
Skriv svar