Saison recept efterfrågas
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
daniel_mankler
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 34
- Blev medlem: fredag 2014-11-14 14:48
Saison recept efterfrågas
Hej
Min nästa bryggd ska bli en Saison är det tänkt. Någon som har ett enkelt, men gott recept på Saison som ni kan dela med er av?
Min nästa bryggd ska bli en Saison är det tänkt. Någon som har ett enkelt, men gott recept på Saison som ni kan dela med er av?
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

- Inlägg: 457
- Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
- Ort: Göteborg
Re: Saison recept efterfrågas
Kolla ekstedts blogg, han har fina saisonrecept utan krångel som blir jättebra.
Det här receptet utgick jag ifrån när jag gjorde min första saison (som blev grym)
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2012 ... aison.html
Det här receptet utgick jag ifrån när jag gjorde min första saison (som blev grym)
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2012 ... aison.html
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

- Inlägg: 457
- Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
- Ort: Göteborg
Re: Saison recept efterfrågas
Ska kanske tillägga att jag inte körde med samma jäst (Dupontjästen) utan torrjästen Belle Saison första gången. Den funkade väldigt bra.
Re: Saison recept efterfrågas
Tackar för berömmet! Det där är dock en starkare saison, dessutom kraftigt humlad med sorachi ace som är en ganska speciell humlesort för att uttrycka sig milt.Jonas Johnsson skrev:Kolla ekstedts blogg, han har fina saisonrecept utan krångel som blir jättebra.
Det här receptet utgick jag ifrån när jag gjorde min första saison (som blev grym)
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2012 ... aison.html
Jag skulle snarare ge följande receptskiss för 20 l.
5 kg pilsnermalt
100 g av någon klassisk humlesort som saaz eller styrian (savinjski) goldings, ganska jämnt utspritt vid 60, 15-20 och 0-5 minuter.
Jäsning med WLP568 (ger tydlig Dupont-karaktär men är lättare att jobba med)
Detta är en utgångspunkt som i sig kommer ge en god saison, men till vilken man sedan kan lägga till någon twist om man vill det. Man kan ha i lite vete, havre eller liknande för ökad fyllighet. Man kan byta ut humlen mot någon modernare sort och kanske t.o.m. torrhumla. Jag gjorde detta nyligen med azacca vilket blev kanon.
Re: Saison recept efterfrågas
Ekstedts recept är sjysst grund. Pilsner malt o humle..
Jag skulle vilja föreslå wyeast 3711 french saison som jäst.. Mest för att jag älskar smaken av den..
Jag skulle vilja föreslå wyeast 3711 french saison som jäst.. Mest för att jag älskar smaken av den..
-
daniel_mankler
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 34
- Blev medlem: fredag 2014-11-14 14:48
Re: Saison recept efterfrågas
Ok, i "Brygg ditt eget öl" på sidan 127 finns ett recept som använder Magnum och Styrian Golding som humle. Till jäst använder de Wyeast 3724 Belgian Saison. Lättare humle att få tag i? Vet ej jästen då jag aldrig använt den.
Re: Saison recept efterfrågas
Wyeast 3724 är Dupont-jästen. Den ger överlägset bäst arom anser jag jämfört med exempelvis Belle saison eller French saison (de två är väsentligen samma vad jag har förstått), men den är också besvärligare att jobba med. Då är jästen jag nämnde en bra kompromiss; den ger bra Dupont-karaktär men jäser samtidigt ut ordentligt utan mankemang.