Saison recept efterfrågas

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

daniel_mankler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 34
Blev medlem: fredag 2014-11-14 14:48

Saison recept efterfrågas

Inlägg av daniel_mankler »

Hej

Min nästa bryggd ska bli en Saison är det tänkt. Någon som har ett enkelt, men gott recept på Saison som ni kan dela med er av?
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Saison recept efterfrågas

Inlägg av Jonas Johnsson »

Kolla ekstedts blogg, han har fina saisonrecept utan krångel som blir jättebra.
Det här receptet utgick jag ifrån när jag gjorde min första saison (som blev grym)
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2012 ... aison.html
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Saison recept efterfrågas

Inlägg av Jonas Johnsson »

Ska kanske tillägga att jag inte körde med samma jäst (Dupontjästen) utan torrjästen Belle Saison första gången. Den funkade väldigt bra.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Saison recept efterfrågas

Inlägg av ekstedt »

Jonas Johnsson skrev:Kolla ekstedts blogg, han har fina saisonrecept utan krångel som blir jättebra.
Det här receptet utgick jag ifrån när jag gjorde min första saison (som blev grym)
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2012 ... aison.html
Tackar för berömmet! Det där är dock en starkare saison, dessutom kraftigt humlad med sorachi ace som är en ganska speciell humlesort för att uttrycka sig milt.

Jag skulle snarare ge följande receptskiss för 20 l.

5 kg pilsnermalt
100 g av någon klassisk humlesort som saaz eller styrian (savinjski) goldings, ganska jämnt utspritt vid 60, 15-20 och 0-5 minuter.
Jäsning med WLP568 (ger tydlig Dupont-karaktär men är lättare att jobba med)

Detta är en utgångspunkt som i sig kommer ge en god saison, men till vilken man sedan kan lägga till någon twist om man vill det. Man kan ha i lite vete, havre eller liknande för ökad fyllighet. Man kan byta ut humlen mot någon modernare sort och kanske t.o.m. torrhumla. Jag gjorde detta nyligen med azacca vilket blev kanon.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Saison recept efterfrågas

Inlägg av Judgecc »

Ekstedts recept är sjysst grund. Pilsner malt o humle..
Jag skulle vilja föreslå wyeast 3711 french saison som jäst.. Mest för att jag älskar smaken av den..
daniel_mankler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 34
Blev medlem: fredag 2014-11-14 14:48

Re: Saison recept efterfrågas

Inlägg av daniel_mankler »

Ok, i "Brygg ditt eget öl" på sidan 127 finns ett recept som använder Magnum och Styrian Golding som humle. Till jäst använder de Wyeast 3724 Belgian Saison. Lättare humle att få tag i? Vet ej jästen då jag aldrig använt den.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Saison recept efterfrågas

Inlägg av ekstedt »

Wyeast 3724 är Dupont-jästen. Den ger överlägset bäst arom anser jag jämfört med exempelvis Belle saison eller French saison (de två är väsentligen samma vad jag har förstått), men den är också besvärligare att jobba med. Då är jästen jag nämnde en bra kompromiss; den ger bra Dupont-karaktär men jäser samtidigt ut ordentligt utan mankemang.
Skriv svar