Imperial Stout med apelsin/choklad
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Imperial Stout med apelsin/choklad
Ska ge mig på min andra stout som skall smaksättas med apelsin. Tanken är att den ska gå åt apelsinchoklad i smaken.
Den är i grunden en klasssisk imperial stout fast utan rostat korn. Bara pale ale, arommalt och chokladmalt.
88% pale ale
7% Choklad
5%Arom
60 min med Magnum, beräknat IBU: 60
Mäskar bas/arommalt först i 50 min sedan tillsätter jag choklad och låter den ligga i 25min.
Gällande apelsinsmaken har jag tre olika idéer, apelsinskal eller cointreu i jäshinken alternativt torrhumla med Bavaria mandarina.
Den är i grunden en klasssisk imperial stout fast utan rostat korn. Bara pale ale, arommalt och chokladmalt.
88% pale ale
7% Choklad
5%Arom
60 min med Magnum, beräknat IBU: 60
Mäskar bas/arommalt först i 50 min sedan tillsätter jag choklad och låter den ligga i 25min.
Gällande apelsinsmaken har jag tre olika idéer, apelsinskal eller cointreu i jäshinken alternativt torrhumla med Bavaria mandarina.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Om jag häller i cointreau kommer sockret ifrån denna påverka jäsningen? Blir det en form av primning?
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Ta lite av varje för att boosta apelsinkaraktären. Sockret i likören kommer jäsa men det är ju ett mindre problem i jäshinken.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Tror det blir så att jag kokakar apelsinskal i cointreau.
Provade att blanda en vanlig imp stout med lite cointreau och fick precis den doft jag var ute efter, men en eftersmak av alkohol förstörde en hel del.
Provade att blanda en vanlig imp stout med lite cointreau och fick precis den doft jag var ute efter, men en eftersmak av alkohol förstörde en hel del.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Kokad cointreau tappar all smak och blir till sockerlösning. Är åter i tankar om att tillsätta apelsin vid koket, läste att en del lägger i hela apelsiner i koket för att slippa skala. Låter som en bra idé då skalet kommer i kontakt med vörten utan att man behöver oroa sig för att få med det vita på insidan av skalet.
Kommer använda 5-6st apelsiner i en boil size på ca 15l.
Kommer använda 5-6st apelsiner i en boil size på ca 15l.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
I detta avsnittet av Basic Brewing video så tillsätter de cointreau vid flaskningen:
https://youtu.be/lNdwDm-1_Ew
https://youtu.be/lNdwDm-1_Ew
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Det verkar ju helt klart enklast, skippar allt vad skal heter och kör på cointreau direkt innan flaskning. Då lär jag ju heller inte behöva tappa om på sekundärjäsning heller, utan låta det jäsa och till sist smaksättas i en och samma jäshink.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Tycker du krånglar till det i onödan. Skrubba 1-2 apelsiner noggrant och skala sedan försiktigt med potatisskalare.
Försök att skära ytligt så du minimerar risken att få med det vita på skalet. Hacka skalet lite snabbt i mindre bitar och tillsätt 5min innan kokets avslut.
Det är lätt att det bittra tar över om du skulle låta skalet ligga i jäshinken.
Vet inte vilken volym du tänkt brygga men vill du ha apelsinkarraktär så bör 1-2 apelsiner bli bra till 15L jäsbar vört.
Försök att skära ytligt så du minimerar risken att få med det vita på skalet. Hacka skalet lite snabbt i mindre bitar och tillsätt 5min innan kokets avslut.
Det är lätt att det bittra tar över om du skulle låta skalet ligga i jäshinken.
Vet inte vilken volym du tänkt brygga men vill du ha apelsinkarraktär så bör 1-2 apelsiner bli bra till 15L jäsbar vört.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Kommer jag verkligen få genomslag av apelsinsmak då det rör sig om en så pass kraftig öl?
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Det beror på flera faktorer, det framgår inte från ditt recept hur pass kraftfull den kommer bli.
Jag skulle nog känna genomslaget men det är kanske i din mening för lite. Allt handlar ju om tycke och smak.
Du kan även pressa i saften för att öka smaken lite.
Personligen tycker jag det är lite synd att använda articifiella smaker när man brygger själv.
Jag skulle nog känna genomslaget men det är kanske i din mening för lite. Allt handlar ju om tycke och smak.
Du kan även pressa i saften för att öka smaken lite.
Personligen tycker jag det är lite synd att använda articifiella smaker när man brygger själv.
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Apelsin kontrasterar rätt så bra mot brända toner så det är nog inget problem.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Absolut, men jag tänkte mest på att använda cointreau som smaksättare.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Jag kommer försöka få till ett OG på 1080
4kg pale ale
400g chokladmalt
200g arommalt
200g caramellmalt
30g Magnum i 60 min
(60g apelsinskal) 15 min
4kg pale ale
400g chokladmalt
200g arommalt
200g caramellmalt
30g Magnum i 60 min
(60g apelsinskal) 15 min
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Sådär, nu är det kokat o klart, det åkte i ca 80g apelsinskal(4st apelsiner) i slutet av koket. Efter att ha provsmakat den färdiga vörten finns det inte en hint av apelsinsmak.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Håller man på med citruskal i bakning eller bryggning så är en sån här bra att ha, lätt att skala utan att få med det vita.
http://www.dryckesglas.se/Peeler-Deco-Citrusskalare
http://www.dryckesglas.se/Peeler-Deco-Citrusskalare