Imperial Stout med apelsin/choklad

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Oscar25
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: tisdag 2015-06-30 09:56

Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Oscar25 »

Ska ge mig på min andra stout som skall smaksättas med apelsin. Tanken är att den ska gå åt apelsinchoklad i smaken.
Den är i grunden en klasssisk imperial stout fast utan rostat korn. Bara pale ale, arommalt och chokladmalt.

88% pale ale
7% Choklad
5%Arom
60 min med Magnum, beräknat IBU: 60

Mäskar bas/arommalt först i 50 min sedan tillsätter jag choklad och låter den ligga i 25min.

Gällande apelsinsmaken har jag tre olika idéer, apelsinskal eller cointreu i jäshinken alternativt torrhumla med Bavaria mandarina.
Oscar25
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: tisdag 2015-06-30 09:56

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Oscar25 »

Om jag häller i cointreau kommer sockret ifrån denna påverka jäsningen? Blir det en form av primning?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Weinkeller »

Ta lite av varje för att boosta apelsinkaraktären. Sockret i likören kommer jäsa men det är ju ett mindre problem i jäshinken.
Oscar25
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: tisdag 2015-06-30 09:56

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Oscar25 »

Tror det blir så att jag kokakar apelsinskal i cointreau.

Provade att blanda en vanlig imp stout med lite cointreau och fick precis den doft jag var ute efter, men en eftersmak av alkohol förstörde en hel del.
Oscar25
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: tisdag 2015-06-30 09:56

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Oscar25 »

Kokad cointreau tappar all smak och blir till sockerlösning. Är åter i tankar om att tillsätta apelsin vid koket, läste att en del lägger i hela apelsiner i koket för att slippa skala. Låter som en bra idé då skalet kommer i kontakt med vörten utan att man behöver oroa sig för att få med det vita på insidan av skalet.

Kommer använda 5-6st apelsiner i en boil size på ca 15l.
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 49
Blev medlem: lördag 2015-01-03 17:35

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av GurraG »

I detta avsnittet av Basic Brewing video så tillsätter de cointreau vid flaskningen:
https://youtu.be/lNdwDm-1_Ew
Oscar25
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: tisdag 2015-06-30 09:56

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Oscar25 »

Det verkar ju helt klart enklast, skippar allt vad skal heter och kör på cointreau direkt innan flaskning. Då lär jag ju heller inte behöva tappa om på sekundärjäsning heller, utan låta det jäsa och till sist smaksättas i en och samma jäshink.
Faithless
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 21
Blev medlem: tisdag 2014-03-04 11:24
Ort: Örebro

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Faithless »

Tycker du krånglar till det i onödan. Skrubba 1-2 apelsiner noggrant och skala sedan försiktigt med potatisskalare.
Försök att skära ytligt så du minimerar risken att få med det vita på skalet. Hacka skalet lite snabbt i mindre bitar och tillsätt 5min innan kokets avslut.
Det är lätt att det bittra tar över om du skulle låta skalet ligga i jäshinken.

Vet inte vilken volym du tänkt brygga men vill du ha apelsinkarraktär så bör 1-2 apelsiner bli bra till 15L jäsbar vört.
Oscar25
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: tisdag 2015-06-30 09:56

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Oscar25 »

Kommer jag verkligen få genomslag av apelsinsmak då det rör sig om en så pass kraftig öl?
Faithless
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 21
Blev medlem: tisdag 2014-03-04 11:24
Ort: Örebro

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Faithless »

Det beror på flera faktorer, det framgår inte från ditt recept hur pass kraftfull den kommer bli.
Jag skulle nog känna genomslaget men det är kanske i din mening för lite. Allt handlar ju om tycke och smak.
Du kan även pressa i saften för att öka smaken lite.

Personligen tycker jag det är lite synd att använda articifiella smaker när man brygger själv.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Weinkeller »

Apelsin kontrasterar rätt så bra mot brända toner så det är nog inget problem.
Faithless
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 21
Blev medlem: tisdag 2014-03-04 11:24
Ort: Örebro

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Faithless »

Absolut, men jag tänkte mest på att använda cointreau som smaksättare.
Oscar25
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: tisdag 2015-06-30 09:56

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Oscar25 »

Jag kommer försöka få till ett OG på 1080
4kg pale ale
400g chokladmalt
200g arommalt
200g caramellmalt

30g Magnum i 60 min
(60g apelsinskal) 15 min
Oscar25
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 22
Blev medlem: tisdag 2015-06-30 09:56

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av Oscar25 »

Sådär, nu är det kokat o klart, det åkte i ca 80g apelsinskal(4st apelsiner) i slutet av koket. Efter att ha provsmakat den färdiga vörten finns det inte en hint av apelsinsmak.
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-12-19 18:30

Re: Imperial Stout med apelsin/choklad

Inlägg av bbob »

Håller man på med citruskal i bakning eller bryggning så är en sån här bra att ha, lätt att skala utan att få med det vita.

http://www.dryckesglas.se/Peeler-Deco-Citrusskalare
Skriv svar