Hur ska kablarna sättas på värmeelement från StoraGrytor?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

carlaj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hur ska kablarna sättas på värmeelement från StoraGrytor?

Inlägg av carlaj »

Hej
Jag är i färd med att bygga ett större kokkärl i rostfritt att ersätta mitt nuvarande som är byggt av en vattenkokare och en jäshink i plast. :D
När jag kopplade in värmelemented för jäshinken var det relativt lätt då jag kunde sätta på en kabel av samma typ som vattenkokare, nätaggregat till datorer, tv apparater mm har men nu är det lite klurigare. :roll:

Jag har 3st värmelement på 4KW + 2KW + 2KW som jag avser montera i det rostfria kärlet jag kommit över.
Dock så är jag osäker på hur kablarna ska sättas och undrar därför om någon monterat likanande värmelement som jag har.
1.jpg
StoraGrytor.se, m.fl. säljer dessa. Se exempelvis http://www.storagrytor.se/p/varme-element-220v-2kw-2
Finns 2 pinnar vilka på sig har 2 mindre muttrar i mässing och därefter en isolator. Väl efter isolatorn finns gängning och stor mutter som klämmer fast elementet mot rostfria kärlet.
Min fråga är alltså hur jag ska sätta kablarna. Ska jag sätta Svart (ström) kabel mellan småmuttrarna på ena sidan och blå (nolla) mellan småmuttrarna på andra sidan? Därefter sätta gul/grön (jord) på båda sidorna mellan stora muttrarna och kärlets yttervägg?
2.jpg
Har någon annan monterat dessa typer av element eller kanske sett en tråd med bild om just detta?
Jag funderar på att försöka fästa ett eluttag på varje element så jag får en stickpropp som kan tas loss och dessutom skyddar eluttaget jag monterar polerna så det blir ”täckt”.

Tacksam för alla svar och bilder jag kan få! (Som ni märker är jag inte elektriker)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Hur ska kablarna sättas på värmeelement från StoraGrytor

Inlägg av Drake »

Kan kittla lite i fingrarna om du skulle råka komma åt stickproppen gissar jag. :lol:
Skämt åsido, det verkar vara en livsfarlig lösning om du tänkt montera ett vanligt vägguttag utanpå elementen. Men du kanske menar ett apparatintag?
Ett sådant här kan funka om du sätter det i en låda eller liknande. http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... lig-p39602
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kostir »

Som du själv säger är du inte elektriker. Är det verkligen värt att pilla med sånt själv om man, som du, inte har en susning? Om det går fel kan det gå riktigt illa. Det finns ju element på eBay med "vattenkokaruttag" för 10-15kr mer, är det inte värt dom pengarna?
Jag föreslår någon typ av kopplingsdosa som du monterar på elementet och därifrån en vanlig kabel för vägguttag.
Att hjälpa dig koppla in dom får någon annan göra, jag tänker inte ta det på mitt samvete.
Vill poängtera att det inte är för att klanka ned på någon, men man ska ha respekt för el.
carlaj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av carlaj »

Drake skrev:Kan kittla lite i fingrarna om du skulle råka komma åt stickproppen gissar jag. :lol:
Skämt åsido, det verkar vara en livsfarlig lösning om du tänkt montera ett vanligt vägguttag utanpå elementen. Men du kanske menar ett apparatintag?
Ett sådant här kan funka om du sätter det i en låda eller liknande. http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... lig-p39602

Ja ett appartuttag skulle nog passa fint. Apparatkabel är det jag använder idag på den lilla 20L kokaren.
Tänkte först på ett vanligt utanpåliggande eluttag som skulle skärma av men detta kan nog vara bättre.
Frågan återstår var jord, ström och nolla ska anslutas.

Kostir skrev:Som du själv säger är du inte elektriker. Är det verkligen värt att pilla med sånt själv om man, som du, inte har en susning? Om det går fel kan det gå riktigt illa. Det finns ju element på eBay med "vattenkokaruttag" för 10-15kr mer, är det inte värt dom pengarna?
Jag föreslår någon typ av kopplingsdosa som du monterar på elementet och därifrån en vanlig kabel för vägguttag.
Att hjälpa dig koppla in dom får någon annan göra, jag tänker inte ta det på mitt samvete.
Vill poängtera att det inte är för att klanka ned på någon, men man ska ha respekt för el.
Det är nog bra att inte uppmuntra att mecka med el men det finns naturligtvis olika grader av elkunnighet i spektrumet från Elektriker till superklåpare.
Jag är fullt medveten om att man ska ta det försiktigt och vet hur jag mäter för att kontrollera att inget är strömförande, har jordfelsbrytare, etc.
Med det sagt tycker jag vi lämnar spåret om att skrika "elektriker!" eller "hjälp el är farligt!" för att diskutera hur dessa element, som säkerligen många har beställt, ska monteras på bästa vis. Det skulle hjälpa mig och förhoppningsvis andra att ha det som fokus istället.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Det är en rätt väsentlig skillnad på ett intag och ett uttag, det var därför jag reagerade. Men du kanske känner till skillnaden och bara använder fel ord? Jag blir lite rädd bara när du skriver uttag igen.
Ett uttag är fullständigt livsfarligt!!! Skulle du dra ur stickproppen så är ju stiften strömförande. :!:

Vad gäller anslutningen i övrigt så är det precis som du skriver. Jord till grytan och fas och nolla på elementet.
carlaj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av carlaj »

Drake skrev:Det är en rätt väsentlig skillnad på ett intag och ett uttag, det var därför jag reagerade. Men du kanske känner till skillnaden och bara använder fel ord? Jag blir lite rädd bara när du skriver uttag igen.
Ett uttag är fullständigt livsfarligt!!! Skulle du dra ur stickproppen så är ju stiften strömförande. :!:

Vad gäller anslutningen i övrigt så är det precis som du skriver. Jord till grytan och fas och nolla på elementet.

Jag använder bara fel ord och vi menar samma sak. :oops:
Naturligtvis vill jag inte stå där med en sladd i handen där 2 stift är livsfarliga att råka nudda.
Det måste vara säkert och jag kommer definitivt mäta och även låta någon titta på bygget i efterhand. Safety first

Har även nu på kvällen fått svar från säljare av dessa element som beskriver att kablar kan sättas på sättet jag antagit i mitt första inlägg.
Ska nu leta reda på något skyddande kopplingsdosa.

Som sagt om någon byggt en kokare med dessa element så skulle verkligen uppskatta en bild :D
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Jag har ett liknande i min lilla HLT. En fråga först dock; skall du köra dom på 1-fas eller 3-fas? Undrar också hur många ampere du har avsäkrat för? (4kw drar mer än 16a)
carlaj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av carlaj »

Jag kommer köra på 1fas. Bryggningen kommer ske på 3 olika platser och därför bygger jag så att jag kan vara flexibel.
På alla platser finns 16A säkringar och på den primära platsen finns även 20A.

Planen är att koppla ett värmelement per säkring. Alltså kommer en skarvsladd gå till ett uttag, nästa skarvsladd till andra och sista skarvsladden till tredje.
I det fall det finns flera säkringar med 20A kommer båda 2KW elementen gå på samma och det stora elementet på 4KW gå på egen. Då behövs alltså bara 2 säkringar användas istället för 3. Alla dessa uttag sitter väldigt nära varandra.

Grovt räknat:
10A säkring klarar 2300W
16A säkring klarar 3680W
20A säkring klarar 4600W

Jag har 3st dimmers som är 2KW + 2KW + 4KW. Alltså kan jag dimmra respektive element ner efter behov. Troligen kommer dimmers endast av 4KW behövas för att gå ner lite när det är 16A säkringar men jag har redan grejerna.

Anledningen till att kunna köra på 1fas är att jag vill kunna brygga i anslutning till lägenhet och sommarstuga. Tredje platsen är ute på gård där ordentlig el finns.
carlaj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av carlaj »

Här kommer lite bilder på rostfria kärlet jag nyligen införskaffade. Ca 150L rymmer det.
Troligen kommer batcharna inte vara så stora men det är skönt att ha möjlighet och inte behöva tänka på att det kan koka över.

Jag stod i valet mellan att köra el eller gasol men kom fram till att el är smidigare.

a.jpg
b.jpg
c.jpg
d.jpg
(på bilden som visar benen ser ena benet snett ut men det är bara en olycklig kameravinkel)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Fyndat på Blocket ser jag :) själv köpte jag den större (250 liter) som skall bli min nya, stora HLT :)
carlaj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av carlaj »

Ceder skrev:Fyndat på Blocket ser jag :) själv köpte jag den större (250 liter) som skall bli min nya, stora HLT :)

Stämmer bra! Säljaren sa att han precis sålt den stora på 250L några timmar innan jag kom.
Finns ytterligare en likadan som jag köpte kvar då han hade 2.

Vad kör du för element? Gas?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Kommer köra 3x3000 watt, typ dessa;
http://www.ebay.com/itm/AC-220V-3KW-Sta ... 5b093f6c2f

(1 på varje fas) Skall ha den som HLT, så jag behöver inte oro mig att bränna vörten.

Blir någon typ av dess lådor att koppla i;
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=al ... cat=172008
carlaj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av carlaj »

Ceder skrev:Kommer köra 3x3000 watt, typ dessa;
http://www.ebay.com/itm/AC-220V-3KW-Sta ... 5b093f6c2f

(1 på varje fas) Skall ha den som HLT, så jag behöver inte oro mig att bränna vörten.

Blir någon typ av dess lådor att koppla i;
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=al ... cat=172008

OK. Säljaren av värmelementen har jag köpt från. Hyfsad leverastid för att vara Ebay. Från samma säljare har du plastlådor att köpa som är lika de aluminiumlådor du har i länk 2. Har köpt ett gäng av dem till andra saker.
Känns det inte bättre att köra plast istället för aluminium? Varför väljer du alu före plast?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Körde en i plast först till min lilla HLT, men den var inte lika stadig, så jag kör aluminium på lilla jag har nu.

Boxen leder ström, men då den och kärlet är jordat så tycker jag inte det gör något, då om fas eller nolla skulle släppa av någon outgrundlig anledning skulle släppa så kommer jordfelsbrytare gå.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag håller nu på och "renoverar" mitt 50-liters kokkärl och behöver bl.a. byta elementet. Jag är inne på samma idé om att sätta ett apparatintag på kärlet istället för att ha en fast sladd på.

Men det är en del saker här man bör tänka på och som man bör vara tydligare på än vad som framgått av inläggen ovan.

1. Anslutningarna är i en het miljö och komponenterna ska klara detta. Ovan nämndes apparatintag från Kjell & Co, ett C14, men C14 är för datorer mm och är INTE avsedd för varm miljö. Till ex. vattenkokare används C16. Den är väldigt lik C14 men skiljer sig då det sitter en liten "list" under mittstiftet och motsvarande ett uttag på honan C15. Det skall väl hindra lite att man sätter i en hona C13 (hanen är C14) som saknar uttag. Kjell & Co har sladdkontakt och apparatkabel med C15 men inte apparatintag etc. med C16.
2. C15 och C16 kan dock bara användas upp till 10A. För 16A finns C21 och C22, för varm miljö, vilket jag har beställt från Conrad.
3. Jag tycker det är bättre med en aluminiumbox att kapsla in anslutningarna i och att sätta apparatintaget i - tål värme. Det har jag likaledes beställt från Conrad.
4. Välj minst 2,5mm2 kabel om det används 16A.

Jag har f.n. element från tvättmaskin och det har stift som elementet ovan men på mitt sitter flatstift fastlött på stiften vilket underlättar anslutningen.

Förresten - du talar om 20A-uttag - enfas - då blir jag lite undrande och skeptisk. Vad är det för uttag? Det går åt rätt grov kabel till 20A och kontakter för 20A -enfas -är inte helt vanligt. I "vanliga" jordade kontakter får köras max. 16A. Själv har jag 25A enfas till spisen (vilket jag ska utnyttja) och där sitter ett s.k. Norwescodon . Där krävs 4mm2 kabel till anslutningskabeln - det hittar du inte på Biltema eller Bauhaus.

http://www.conrad.se/CONNECTOR-%28HIGH- ... 74_6026110

http://www.conrad.se/CONNECTOR-%28HIGH- ... 74_6026110
Björn Petersson
Skriv svar