Jag är i färd med att bygga ett större kokkärl i rostfritt att ersätta mitt nuvarande som är byggt av en vattenkokare och en jäshink i plast.
När jag kopplade in värmelemented för jäshinken var det relativt lätt då jag kunde sätta på en kabel av samma typ som vattenkokare, nätaggregat till datorer, tv apparater mm har men nu är det lite klurigare.
Jag har 3st värmelement på 4KW + 2KW + 2KW som jag avser montera i det rostfria kärlet jag kommit över.
Dock så är jag osäker på hur kablarna ska sättas och undrar därför om någon monterat likanande värmelement som jag har. StoraGrytor.se, m.fl. säljer dessa. Se exempelvis http://www.storagrytor.se/p/varme-element-220v-2kw-2
Finns 2 pinnar vilka på sig har 2 mindre muttrar i mässing och därefter en isolator. Väl efter isolatorn finns gängning och stor mutter som klämmer fast elementet mot rostfria kärlet.
Min fråga är alltså hur jag ska sätta kablarna. Ska jag sätta Svart (ström) kabel mellan småmuttrarna på ena sidan och blå (nolla) mellan småmuttrarna på andra sidan? Därefter sätta gul/grön (jord) på båda sidorna mellan stora muttrarna och kärlets yttervägg? Har någon annan monterat dessa typer av element eller kanske sett en tråd med bild om just detta?
Jag funderar på att försöka fästa ett eluttag på varje element så jag får en stickpropp som kan tas loss och dessutom skyddar eluttaget jag monterar polerna så det blir ”täckt”.
Tacksam för alla svar och bilder jag kan få! (Som ni märker är jag inte elektriker)