Denna jäst verkar vara för ungefär 20 liter vört. Hag tänkte brygga cirka 28. Funkar det ändå? Bör jag göra förkultur på den? Eller är det det activator innebär?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Om den är gjord för en månad sedan är den gammal då?Patrik-b skrev:Den är ju också över en månad gammal
Skickat från min iPad med Tapatalk
OG är 1050. Då kanske det är ok rakt i?Karl R skrev:aktivatorn är inte förkulturering. Avgörande för det du frågar är vilken OG ölet har. Är det 1.045 så nja, strunt i det om du vill, men är det 1.080 så definitivt.
För att jag helt nyPatrik-b skrev:Varför använder du inte en jästkalkylato? Där får du de svar du letar efter. Sen kan du strunta i vad den säger och du kommer få ett öl ändå.
Köpte hem mr malty. Är dock osäker på om datumet på paketet är det som är "viabilty" datumet eller om det är 6 månader senare "bäst före datumet" som avses.Patrik-b skrev:Det är just då den är bäst kalkylatorn alltså. Sen när man har lite mer erfarenhet kan man köra mer på känn.
Mälte skrev:Köpte hem mr malty. Är dock osäker på om datumet på paketet är det som är "viabilty" datumet eller om det är 6 månader senare "bäst före datumet" som avses.Patrik-b skrev:Det är just då den är bäst kalkylatorn alltså. Sen när man har lite mer erfarenhet kan man köra mer på känn.
Jag fattar appen dåligt[emoji15]
Tack!OvGr skrev:Nu har jag inte provat appen så vet inte hur den fungerar, men på internetversionen http://www.mrmalty.com/calc/calc.html så skriver du in dina värden för OG, volym och datumet jästen är producerad. (programmet räknar själv ut viabiliteten) och ser hur många jästceller du behöver och hur stor förkultur du behöver.
Med dina värden (OG 1.050 och 28L, 7 Galons) så behöver du 245 miljarder jästceller. Det får du genom att göra en förkultur på 1.92 liter. (1 liter om du har en magnetomrörare)
Då föreslår jag att du desificerar en liten burk. Kokar nån DL vatten. Kyler till 20c och rehydrerar jästen innan du pitchar..Mälte skrev:Tack!OvGr skrev:Nu har jag inte provat appen så vet inte hur den fungerar, men på internetversionen http://www.mrmalty.com/calc/calc.html så skriver du in dina värden för OG, volym och datumet jästen är producerad. (programmet räknar själv ut viabiliteten) och ser hur många jästceller du behöver och hur stor förkultur du behöver.
Med dina värden (OG 1.050 och 28L, 7 Galons) så behöver du 245 miljarder jästceller. Det får du genom att göra en förkultur på 1.92 liter. (1 liter om du har en magnetomrörare)
Jästen fick jag hem från humlegården igår.
Jag tar nog torrjäst istället denna gång.
Tack igen.Judgecc skrev:Då föreslår jag att du desificerar en liten burk. Kokar nån DL vatten. Kyler till 20c och rehydrerar jästen innan du pitchar..Mälte skrev:Tack!OvGr skrev:Nu har jag inte provat appen så vet inte hur den fungerar, men på internetversionen http://www.mrmalty.com/calc/calc.html så skriver du in dina värden för OG, volym och datumet jästen är producerad. (programmet räknar själv ut viabiliteten) och ser hur många jästceller du behöver och hur stor förkultur du behöver.
Jästen fick jag hem från humlegården igår.
Jag tar nog torrjäst istället denna gång.