Förkultur på denna?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Förkultur på denna?

Inlägg av Mälte »

Bild

Denna jäst verkar vara för ungefär 20 liter vört. Hag tänkte brygga cirka 28. Funkar det ändå? Bör jag göra förkultur på den? Eller är det det activator innebär?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Förkultur på denna?

Inlägg av Falkens »

Ja det tycker jag att du ska göra

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
// Jonas
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

aktivatorn är inte förkulturering. Avgörande för det du frågar är vilken OG ölet har. Är det 1.045 så nja, strunt i det om du vill, men är det 1.080 så definitivt.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Den är ju också över en månad gammal

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

Patrik-b skrev:Den är ju också över en månad gammal

Skickat från min iPad med Tapatalk
Om den är gjord för en månad sedan är den gammal då?
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

Karl R skrev:aktivatorn är inte förkulturering. Avgörande för det du frågar är vilken OG ölet har. Är det 1.045 så nja, strunt i det om du vill, men är det 1.080 så definitivt.
OG är 1050. Då kanske det är ok rakt i?
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Förkultur på denna?

Inlägg av Patrik-b »

Varför använder du inte en jästkalkylator? Där får du de svar du letar efter. Sen kan du strunta i vad den säger och du kommer få ett öl ändå.
Senast redigerad av Patrik-b den lördag 2014-11-29 12:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

Patrik-b skrev:Varför använder du inte en jästkalkylato? Där får du de svar du letar efter. Sen kan du strunta i vad den säger och du kommer få ett öl ändå.
För att jag helt ny :-). Och mycket att ta in. Men visst ska jag köra på det också.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Det är just då den är bäst kalkylatorn alltså. Sen när man har lite mer erfarenhet kan man köra mer på känn.
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

Patrik-b skrev:Det är just då den är bäst kalkylatorn alltså. Sen när man har lite mer erfarenhet kan man köra mer på känn.
Köpte hem mr malty. Är dock osäker på om datumet på paketet är det som är "viabilty" datumet eller om det är 6 månader senare "bäst före datumet" som avses.
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

Mälte skrev:
Patrik-b skrev:Det är just då den är bäst kalkylatorn alltså. Sen när man har lite mer erfarenhet kan man köra mer på känn.
Köpte hem mr malty. Är dock osäker på om datumet på paketet är det som är "viabilty" datumet eller om det är 6 månader senare "bäst före datumet" som avses.

Jag fattar appen dåligt[emoji15]
OvGr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av OvGr »

Nu har jag inte provat appen så vet inte hur den fungerar, men på internetversionen http://www.mrmalty.com/calc/calc.html så skriver du in dina värden för OG, volym och datumet jästen är producerad. (programmet räknar själv ut viabiliteten) och ser hur många jästceller du behöver och hur stor förkultur du behöver.

Med dina värden (OG 1.050 och 28L, 7 Galons) så behöver du 245 miljarder jästceller. Det får du genom att göra en förkultur på 1.92 liter. (1 liter om du har en magnetomrörare)
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

OvGr skrev:Nu har jag inte provat appen så vet inte hur den fungerar, men på internetversionen http://www.mrmalty.com/calc/calc.html så skriver du in dina värden för OG, volym och datumet jästen är producerad. (programmet räknar själv ut viabiliteten) och ser hur många jästceller du behöver och hur stor förkultur du behöver.

Med dina värden (OG 1.050 och 28L, 7 Galons) så behöver du 245 miljarder jästceller. Det får du genom att göra en förkultur på 1.92 liter. (1 liter om du har en magnetomrörare)
Tack!

Jästen fick jag hem från humlegården igår.
Jag tar nog torrjäst istället denna gång.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sv: Förkultur på denna?

Inlägg av Judgecc »

Mälte skrev:
OvGr skrev:Nu har jag inte provat appen så vet inte hur den fungerar, men på internetversionen http://www.mrmalty.com/calc/calc.html så skriver du in dina värden för OG, volym och datumet jästen är producerad. (programmet räknar själv ut viabiliteten) och ser hur många jästceller du behöver och hur stor förkultur du behöver.

Tack!

Då föreslår jag att du desificerar en liten burk. Kokar nån DL vatten. Kyler till 20c och rehydrerar jästen innan du pitchar..
Användarens profilbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mälte »

Judgecc skrev:
Mälte skrev:

Tack!

Då föreslår jag att du desificerar en liten burk. Kokar nån DL vatten. Kyler till 20c och rehydrerar jästen innan du pitchar..
Tack igen.
Men jag kör nog bara två påsar
Skriv svar