Blir ju lite dyrare med kapslarna, men det kanske det kan vara värt om resultatet blir bra.st1 skrev:
Ah, jag uppfattade det som 250 miljoner/förpackning. Då blir det ju så klart en helt annan grej.
Snabbsurning/sour kettling
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Snabbsurning/sour kettling
Hur tänkte du göra med kapslarna, bara ploppa i dem som de är?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Sawbones79
- Torrhumlare

Lite sökning samt samtal med en farmaceut ger vid handen att kapslarna är ren lactobacillus-kultur, med ett hölje av stärkelse motsv. vad som används i de flesta läkemedelskapslar (dvs biologiskt inerta material). Tror m.a.o att det är ett utmärkt sätt att tillföra lactobaciller med ett minimum av biämnen.
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
-
danielsaaf
- Helmaltsbryggare

Hur många kapslar är rimligt att stoppa i? Löses kapslarna upp i vört? (Antar att de är anpassade efter magens syror..) Men man kan väl öppna de..
12 st kapslar motsvarar 6 st ProViva-shots (120 miljarder bakterieceller). Det är en mängd som jag har använt och som gett goda resultat.danielsaaf skrev:Hur många kapslar är rimligt att stoppa i? Löses kapslarna upp i vört? (Antar att de är anpassade efter magens syror..) Men man kan väl öppna de..
Om kapslarna går att öppna på ett enkelt sätt skulle jag göra det.
Lösa upp dom i ett glas med kokt avsvalnat vatten?
Gjorde ett litet test med Probimage kapsel mot Proviva Superfrukt i helgen.
Kokade upp lite DME och fördelade på två syltburkar med 1 kapsel, som var lättöppnad, i ena och 40ml Proviva i andra.
Teoretiskt då runt 10miljarder lactobakterier i vardera 0,5 liter.
Stod i 31C ungefär. pH:t hade sjunkit ordentligt på ett dygn och det skiljde inte ens en tiondel i pH mellan burkarna.
Så nog kan man ge kapslarna en chans iaf. Dock bör man nog lösa innehållet i kapslarna i lite vatten separat innan pitch, så det inte riskerar att klumpa sig i grytan.
Kokade upp lite DME och fördelade på två syltburkar med 1 kapsel, som var lättöppnad, i ena och 40ml Proviva i andra.
Teoretiskt då runt 10miljarder lactobakterier i vardera 0,5 liter.
Stod i 31C ungefär. pH:t hade sjunkit ordentligt på ett dygn och det skiljde inte ens en tiondel i pH mellan burkarna.
Så nog kan man ge kapslarna en chans iaf. Dock bör man nog lösa innehållet i kapslarna i lite vatten separat innan pitch, så det inte riskerar att klumpa sig i grytan.
Vad anser ni att ni får för smakbidrag av att använda malt som lakto-källa?
Körde 20% av maltnotan o efter 48h nådde ja mitt ph mål o smaken var typ äpplejuice vilket var rätt trevligt faktiskt.
Körde 20% av maltnotan o efter 48h nådde ja mitt ph mål o smaken var typ äpplejuice vilket var rätt trevligt faktiskt.
- Weinkeller
- Maltrostare

Jag fick smörsyra av det en gång så jag undviker det.entombed skrev:Vad anser ni att ni får för smakbidrag av att använda malt som lakto-källa?
Samma här, har bara testat det en gång och då blev det babyspya av allt ihop. Håller mig till "kettle souring" numera.
Min sida: http://alnemar.com
Min sida: http://alnemar.com
Vet inte om ni missförsod, menade att slänga i malt föratt få lacto därifrån för kettlesouring.
Om inte så får man de off-flavors som ni fick måste de ju bero på syresättning av lacton o då spelar de ingen roll vad för källa för surning man har?
Om inte så får man de off-flavors som ni fick måste de ju bero på syresättning av lacton o då spelar de ingen roll vad för källa för surning man har?
Skillnaden är väl att man inte vet vilka organismer som finns på malten. Med probiotika eller en labbkultur får du bättre kontroll på processen.
Nej, otrevliga bismaker kommer inte från Lactobacillus utan från andra mikroorganismer som lever på malten.entombed skrev:Vet inte om ni missförsod, menade att slänga i malt föratt få lacto därifrån för kettlesouring.
- Weinkeller
- Maltrostare

Jag har testat att odla upp från malt i flera steg och fick då en lätt rökig lacto. Givetvis går det få ett bra resultat med malt men det krävs lite mer av bryggaren än de renare källorna som nämnts tidigare.entombed skrev:Vet inte om ni missförsod, menade att slänga i malt föratt få lacto därifrån för kettlesouring.
Ok intressant att de blev så olikt, eller så kanske jag bara haft tur när ja gjort det att de andra mikroorganismerna gav en mer angenäm ton.
Ska helt klart testa de mer rena källorna nästa gång.
Ska helt klart testa de mer rena källorna nästa gång.