Snabbsurning/sour kettling

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Johan_N
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Snabbsurning/sour kettling

Inlägg av Johan_N »

st1 skrev:
Ah, jag uppfattade det som 250 miljoner/förpackning. Då blir det ju så klart en helt annan grej.
Blir ju lite dyrare med kapslarna, men det kanske det kan vara värt om resultatet blir bra.
jonker03
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jonker03 »

Hur tänkte du göra med kapslarna, bara ploppa i dem som de är?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Lite sökning samt samtal med en farmaceut ger vid handen att kapslarna är ren lactobacillus-kultur, med ett hölje av stärkelse motsv. vad som används i de flesta läkemedelskapslar (dvs biologiskt inerta material). Tror m.a.o att det är ett utmärkt sätt att tillföra lactobaciller med ett minimum av biämnen.
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
danielsaaf
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av danielsaaf »

Hur många kapslar är rimligt att stoppa i? Löses kapslarna upp i vört? (Antar att de är anpassade efter magens syror..) Men man kan väl öppna de..

st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

danielsaaf skrev:Hur många kapslar är rimligt att stoppa i? Löses kapslarna upp i vört? (Antar att de är anpassade efter magens syror..) Men man kan väl öppna de..

12 st kapslar motsvarar 6 st ProViva-shots (120 miljarder bakterieceller). Det är en mängd som jag har använt och som gett goda resultat.

Om kapslarna går att öppna på ett enkelt sätt skulle jag göra det.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Lösa upp dom i ett glas med kokt avsvalnat vatten?
Johan_N
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Johan_N »

Gjorde ett litet test med Probimage kapsel mot Proviva Superfrukt i helgen.
Kokade upp lite DME och fördelade på två syltburkar med 1 kapsel, som var lättöppnad, i ena och 40ml Proviva i andra.
Teoretiskt då runt 10miljarder lactobakterier i vardera 0,5 liter.
Stod i 31C ungefär. pH:t hade sjunkit ordentligt på ett dygn och det skiljde inte ens en tiondel i pH mellan burkarna.
Så nog kan man ge kapslarna en chans iaf. Dock bör man nog lösa innehållet i kapslarna i lite vatten separat innan pitch, så det inte riskerar att klumpa sig i grytan.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Vad anser ni att ni får för smakbidrag av att använda malt som lakto-källa?
Körde 20% av maltnotan o efter 48h nådde ja mitt ph mål o smaken var typ äpplejuice vilket var rätt trevligt faktiskt.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

entombed skrev:Vad anser ni att ni får för smakbidrag av att använda malt som lakto-källa?
Körde 20% av maltnotan o efter 48h nådde ja mitt ph mål o smaken var typ äpplejuice vilket var rätt trevligt faktiskt.
Jag fick smörsyra av det en gång så jag undviker det.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Samma här, har bara testat det en gång och då blev det babyspya av allt ihop. Håller mig till "kettle souring" numera.

Min sida: http://alnemar.com
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Vet inte om ni missförsod, menade att slänga i malt föratt få lacto därifrån för kettlesouring.
Om inte så får man de off-flavors som ni fick måste de ju bero på syresättning av lacton o då spelar de ingen roll vad för källa för surning man har?
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Skillnaden är väl att man inte vet vilka organismer som finns på malten. Med probiotika eller en labbkultur får du bättre kontroll på processen.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

entombed skrev:Vet inte om ni missförsod, menade att slänga i malt föratt få lacto därifrån för kettlesouring.
Om inte så får man de off-flavors som ni fick måste de ju bero på syresättning av lacton o då spelar de ingen roll vad för källa för surning man har?
Nej, otrevliga bismaker kommer inte från Lactobacillus utan från andra mikroorganismer som lever på malten.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

entombed skrev:Vet inte om ni missförsod, menade att slänga i malt föratt få lacto därifrån för kettlesouring.
Jag har testat att odla upp från malt i flera steg och fick då en lätt rökig lacto. Givetvis går det få ett bra resultat med malt men det krävs lite mer av bryggaren än de renare källorna som nämnts tidigare.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av entombed »

Ok intressant att de blev så olikt, eller så kanske jag bara haft tur när ja gjort det att de andra mikroorganismerna gav en mer angenäm ton.

Ska helt klart testa de mer rena källorna nästa gång.
Skriv svar