Sida 2 av 2
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Postat: söndag 2015-10-04 12:06
av Radhusgrillen
Oscar25 skrev:Sådär, nu är det kokat o klart, det åkte i ca 80g apelsinskal(4st apelsiner) i slutet av koket. Efter att ha provsmakat den färdiga vörten finns det inte en hint av apelsinsmak.
En del av den "fräsha" apelsinsmaken kokar väl bort skulle jag gissa. Kanske kan styras upp med tinktur vid buteljering?
Jag har precis ställt in mäsken i ugnen som start på bryggdagen som skall ge årets julöl. Jag har kryddat med bl.a. apelsin de senaste åren och för egen del gör jag alltid tinktur med apelsinzest som jag tillsätter när jag skall prime:a.
Jag river önskad mängd apelsin på den finaste sidan och lägger i den sprit jag har som bas för tinkturen. Jag brukar använda en mörk rom och tinkturen gör jag ett par dagar innan buteljering så apelsinzest och övriga kryddor får stå och dra.
Tikturen silar jag av och blandar ner i den sockerlag som jag använder att prime:a med på buteljeringsdagen.
HAr funkat fint och fördelen är att man kan dela upp batchen i en kryddad del och en okryddad del på ett enkelt sätt.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Postat: fredag 2015-10-09 17:51
av Oscar25
Dags att flaska, det blir cointraeu direkt i jäshinken tillsammans med sockerlagen för primning. Har räknat ut att 1dl cointreau innehåller 21g socker, dvs jag drar av 21g från sockerlösningen som beräknas utifrån 6g/liter.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Postat: lördag 2015-10-10 07:14
av Morgan
Jag har laborerat rätt mycket med citrusskL och anser att de behöver ligga med i jäshinken. Om man undviker det vita så blir det inte bittert. Gör lite nya skalstrimlor som du snabbt kokar upp och tillsätter i hinken så ska du se att det händer grejer. Det tar nog ett par veckor innan du fått ur all smak. Sen börjar smaken så småningom om avta igen, vilket inte går att göra mycket åt.
Re: Imperial Stout med apelsin/choklad
Postat: tisdag 2015-11-24 12:21
av Oscar25
Nu har den fått lagra till sig och börjar smaka helt ok!
Jag tillsatte 0,5dl cointreu i 12l öl vid tappning. Man kan i den färdiga ölen ana en viss apelsinsmak. Men det tråkiga med denna batch är att den blev för tunn i kroppen, FG på 1010 är alldeles för lite. Hoppas att ännu fler smakar utvecklas med tiden och att detta jämnar ut den lilla blaskighet som finns i ölet idag.