Tack för att du tog dig tid att svara. Lycka till framöver.
Ska också testa mer.
En till fråga (OT): Såg i din kanal att du hade fått en flottör till ölkoppling med filter. Funkar den bra?
WLP925 - "High Pressure Lager Yeast"
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: WLP925 - "High Pressure Lager Yeast"
Jag kör med 0,5 bar av den enkla anledningen att ventilen är ställbar mellan 0,5 och 1bar.Lai skrev:Vad brukar ni köra för tryck ni som jäser under tryck?
Börjar på 0 bar och låter jästen bygga tryck. Normalt jäser en lager ut på 5 dagar vid 10°, har provat att höja till 15° efter två dagar för att få det att gå snabbare vilket det också gjort men jag har inte bråttom och ölen måste ändå lagras för att bli god.
Om ölen är god efter 28 eller 30 dagar kan kvitta för mig.
Har ingen aning om det går fortare med högre tryck, i mitt tycke är det troligast jästmängden som är kritisk för att få en snabb jäsning. En fördel med högre tryck skulle kunna vara att ölen är färdigkolsyrad tidigt, men sen ska den ändå lagras och det är då jag passar på att kolsyra den.
OK tack för svaret
Får se var jag ska lägga trycknivån.
Får se var jag ska lägga trycknivån.
Tack, ja den fungerar bra!Lai skrev:Tack för att du tog dig tid att svara. Lycka till framöver.
Ska också testa mer.
En till fråga (OT): Såg i din kanal att du hade fått en flottör till ölkoppling med filter. Funkar den bra?
- assistredo
- Maltrostare

Om man vänder på det kanske det skulle kunna vara så att om man jäser under tryck så måste temperaturen höjas för att allt ska funka som det ska/på samma sätt. Rent fysikaliskt ändras ju förhållandena på flera sätt vid tryckhöjning. Inte för jag tror att jästen skulle få dykarsjuka dock
.
Björn Petersson