Större kittel till hendi kokplatta

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av skyking »

Jag funderar på att köpa en hendi kokplatta och 36L kittel från Humlegården, men i beskrivningen står rekommenderad diameter 12-26cm, men kitteln är 33cm i botten (38 där uppe). Vad är problemet egentligen? Att man inte får värme på hela botten?

Är det någon som har erfarenhet av denna kombo? Eller snarlik? Eller bör man titta efter annan kokplatta?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Drake »

Jag har en Hendi och en 50-liters Patina, funkar perfekt!
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Judgecc »

Jag har 36l och hendi. Excellent kombo..
50liters alltså, vågar du maxa den ståendes på plattan? @drake. Jag är inne på att bygga ett nytt biab "verk" för 40liters satser. Men tänkte nog 80liters nånstans då..
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Lindh »

Hendi och 60l inga problem.
Jag körde 50l på Kjell&Co-plattan som är specad maxbelastning 5kg. Det gick det med. Men jag byggde lite avlastning efter ett tag för säkerhets skull. Två träbitar på sidorna som tog vikten och möbeltassar på plattan på den kunde svikta, dvs ligga dikt ann men inte ta någon större belastning.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av skyking »

Tack för svaren. Det låter som jag lungt kan gå vidare i mina planer.

det jag kunde tänka mig blir problem är att man får för koncentrerad effekt, men det problemet hade man ju haft ändå med mindre diameter.

Det andra är att kitteln skymmer visaren som visar effekten, men det kan man kanske stå ut med.

Det tredje är att kitteln kanske står mindre stabilt ifall den är för stor, men det kan man ju sök så fall lösa med att bygga stöd för kitteln.

Vikt hade jag inte tänkt på. Jag antar att det är ett icke problem för mig. Jag tänker att ni som har 50-60L har kört med mer vikt än jag kommer göra...
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Judgecc »

Det är inga problem med 36liters som sagt. Du täcker displayen lite för mycket, men du kan slida grytan lite för att se.
Bilden på Hendin på humles sida har en 36liters på sig, 99% säker på det. Ser väldigt likt ut som när jag ställer min på..
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Drake »

Det går att flytta displayen om man vill. Har gjort det på min. Fult som fan men väldigt praktiskt!
Bilagor
12189078_10153261545371325_1117907412622386012_n-2.jpg
Stortomat
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2016-01-28 01:18

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Stortomat »

Själv köpte jag en Hendi XL till min 50L, den passar helt perfekt :)

received_10155487247268557.jpeg
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Judgecc »

Stortomat skrev:Själv köpte jag en Hendi XL till min 50L, den passar helt perfekt :)

received_10155487247268557.jpeg
?. Vadå XL?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Drake »

https://www.hendi.eu/aisview?path=categ ... anguage=en
Finns tydligen en på 5000W också, den blev man ju lite sugen på.
Stortomat
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2016-01-28 01:18

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Stortomat »

Judgecc skrev:Själv köpte jag en Hendi XL till min 50L, den passar helt perfekt :)

received_10155487247268557.jpeg
?. Vadå XL?
Samma effekt men själva enheten är större.

https://m.ebay.de/itm/Hendi-XL-Digital- ... Sw32lYtWHO
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Drake »

Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Judgecc »

Där ser man. Synd att den Xl inte fanns med manuellt vred. Vill ju fortsätta styra min via craftbeerpi..
@drake löp och köp, den säljaren går jag i god för. Det är du värd..
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av Drake »

Haha, får nog dras med min klen-Hendi ett tag till. Vill ju gärna kunna styra den med min STC-brew och det kan bli knepigt på den modellen. Eller inte? Hmmm?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Större kittel till hendi kokplatta

Inlägg av assistredo »

Drake skrev:Haha, får nog dras med min klen-Hendi ett tag till. Vill ju gärna kunna styra den med min STC-brew och det kan bli knepigt på den modellen. Eller inte? Hmmm?
Det verkar dock finnas sånt därute. Jag har en annan adress (Sverige) som jag inte kan hitta just nu https://de.aliexpress.com/item/VOSOCO-e ... autifyAB=0
Björn Petersson
Skriv svar