I ämnet infektioner så måste vi här komma ihåg att diskussionen handlar om låg FG. Så om det är en infektion så sker den innan flaskning.
Visar sig en infektion i FG innan flaskning, alls? Det borde ju röra sig om så pass små kulturer, hur snabbt kan de rimligtvis jobba?
Dålig restsötma
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Dålig restsötma
Det finns visserligen så kallade wort spoilers, opportunistiska mikroorganismer som snabbt kan växa och ställa till det innan den ordinarie jästen hunnit komma igång. Men de utnyttjar givetvis de enklaste sockerarterna i vörten och påverkar inte FG.ickmund skrev:I ämnet infektioner så måste vi här komma ihåg att diskussionen handlar om låg FG. Så om det är en infektion så sker den innan flaskning.
Visar sig en infektion i FG innan flaskning, alls? Det borde ju röra sig om så pass små kulturer, hur snabbt kan de rimligtvis jobba?
Brett kan sänka SG hyfsat fort ibland, men brukar då alltid märkas av på aromen.
Jag är ledsen om jag var otydlig. Det verkar så med tanke på alla missförstånd. Vad jag försökte skriva var att jag tidigare har bryggt utmärkta öler utan att mäta alls. Mina mätinstrument har då varit lukt- respektive smaksinne. Det framstår därför som mindre sannolikt att den kraftiga utjäsningen skulle bero på mätfel. Den ökade noggrannheten ligger i att jag nu mäter temperatur på mäskvatten och densitet över huvudtaget på vört och grönöl.
Om detta konstaterande gör någon personligen besvärad får jag väl beklaga det också.
Den kraftiga utjäsningen har uppstått i hinken och upptäcktes under flasktappningen.
Om detta konstaterande gör någon personligen besvärad får jag väl beklaga det också.
Den kraftiga utjäsningen har uppstått i hinken och upptäcktes under flasktappningen.
Utjäsningen sker i hinken, men förutsättningarna sätts delvis under mäskningen.Abejoupaz skrev:Jag är ledsen om jag var otydlig. Det verkar så med tanke på alla missförstånd. Vad jag försökte skriva var att jag tidigare har bryggt utmärkta öler utan att mäta alls. Mina mätinstrument har då varit lukt- respektive smaksinne. Det framstår därför som mindre sannolikt att den kraftiga utjäsningen skulle bero på mätfel. Den ökade noggrannheten ligger i att jag nu mäter temperatur på mäskvatten och densitet över huvudtaget på vört och grönöl.
Jag tror inte att folk har missförstått. Grejen är ju den att även om du tror att mäskningen sker under samma förutsättningar nu som tidigare så kan vi inte veta det. Eftersom du inte mäter mäsktemperaturen.
Kanske är det mäsktemperaturen, kanske är det infektion, kanske något annat. Det är omöjligt att säga. Vi är inte synska.
Vill du ha en professionell bedömning av själva ölet så finns det en sådan funktion för medlemmar i SHBF.