Dålig restsötma

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Abejoupaz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Dålig restsötma

Inlägg av Abejoupaz »

Jag har bryggt i ganska många år nu och gör hyfsade öler av olika slag, mest ale. Mitt bekymmer är att brygderna tenderar att jäsa ut för mycket vilket ger ett ganska platt öl med obalanserad beska även vid beskedliga humlegivor. Häromdagen flaskade jag till exempel en bitter som hade jäst från OG på 1040 till FG på 1004. Den smakade mer som nåt man dricker till sushi än till fish and chips om man säger så. Detta trots inmäskningstwmperatur på 76 grader C, karamellmalt i brygden och det faktum att jästen (white labs London ale) användes för första gången. Jästempen är jag inte säker på men rumstemperatur i skyddat läge i en Stockholmslägenhet i september. Kan väl tillägga att jag brygger under väldigt enkla förhållanden, här är det mäskning i ugnen och lakning i durkslag som gäller. Jag har aldrig hållit på med vattenbehandling eller tillsatt något i brygden utöver de fyra huvudingredienserna och jag är inte så sugen på att göra det heller.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Dålig restsötma

Inlägg av Grindcrusher »

Jag har brottats med liknande problem och märkte att det bara gällde de öl jag torrhumlat. De som inte torrhumlades stannade som planerat. Uteslöt kontamination eftersom jäsningen kunde stanna av, stå still i en vecka och sedan kicka igång igen direkt när jag torrhumlade.

Vet inte om detta gäller dig, men annars kanske någon kontamination kan vara en möjlighet.
Abejoupaz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Abejoupaz »

Tack för svar, men tyvärr inte. Jag torrhumlar sällan, och när jag gjort det har jag inte sett någon skillnad i förjäsningsgrad. Efter lite luskande på nätet har jag däremot insett att detta med hög inmäskningstemperatur är lite som att säga att man går upp i vikt trots att man har slutat äta fett. Tydligen ganska mycket av en faktoid då de komplexa sockerarter som blir kvar i brygden vid höga temperaturer inte har så mycket med restsötman att göra. Men fortfarande saknar jag ju svar på hur man gör för att behålla sötman.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Nej helt rätt, mäsktemp styr inte nödvändigt sötma. Däremot FG.

1.004 i FG med wlp013 är väldigt lågt, även om du skulle ha mäskat väldigt lågt.
Abejoupaz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Abejoupaz »

Det är väldigt lågt ja. Jag fattar inte vad det är med jästen.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

Inmäskningstemperatur, vad innebär det? Är det temperaturen på mäsken under rasten eller temperaturen på vätskan innan inmäskning?

Vad är temperaturen på mäsken när den går in, och när den kommer ur, ugnen?
Abejoupaz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Abejoupaz »

Det är på mäskvattnet innan jag häller i malten. Hur det är i mäsken före och efter rasten brukar jag inte kolla så noga.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Det kunde nog vara idé att skaffa en bra termometer och mäta tempen efter att malten åkt i.

Om det i verkligheten endast är säg 62 grader i mäsken istället för det du tror är 68 har de där graderna trots allt nog en betydelse.

Bara en tanke på vägen till att få reda på varför det blir så hög utjäsning.
//Perwaste
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Har svårt att tro att vare sig mäsktemp eller jästen har något med ditt låga FG att göra. Mätfel eller infektion ligger väl närmast till hands.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

1. Mät din mäsktemp med en vettig termometer
2. Kalibrera din hydrometer och kolla att du mäter korrekt!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Låter lite som att du har fått in brettanomyces på den kalla sidan. Blir ölen "stallig" efter längre tid på flaska?

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Abejoupaz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Abejoupaz »

Tack för alla svar. Jag får dock säga att jag är skeptisk till det här med mätfel och temperaturer då detta problem har uppstått ganska nyligen och den förändring som har inträtt i mitt bryggande snarare är större noggrannhet. Jag har bryggt utmärkta öler utan att mäta temperaturen alls. Återstår då detta med infektioner. Även detta måste jag dock säga att jag tidigare har varit förskonad från i stort sett. Vet inte riktigt vad "stallig" betyder.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Hur kan du säga att förändringen är större nogrannhet när som du säger inte mäter temperaturen så noga efter inmäskning? Du säger dessutom att du inte mätt temperaturen alls tidigare - hur kan du då ha någon uppfattning om att du hamnar mer rätt i temperatur nu? Du vet helt enkelt inte hur dina förändringar har påverkat mäsktemperaturen. Visst kan man säkert brygga god öl utan att mäta, men det brukar bygga på att man har en strikt process och ändrar man på den så har man ganska dålig uppfattning om vilka effekter det får. Mäta före och efter är att veta vad en förändring får för effekt.

Jag skall inte hävda att mäsktemperaturen är (den enda) orsaken här, men om du inte mäter och har god mätteknik är det tämligen svårt att reda ut hur stor eller liten betydelse mäsktemperaturen har. Notera att det finns många fallgropar när det gäller att mäta och det räcker inte med att titta noga på mätinstrumentet eller att ha ett som visar många siffror. Exakt hur mäter du temperatur och densitet?

Jag antar att "stallig" avser aromer som du hittar i ett stall. Har du fått i brett i ölet så bör det orsaka en ganska karaktäristisk smak och arom tycker jag.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Tar vi nu brett-teorin så är ju det också en mycket tänkbar sådan. Du jäser på flaska såg jag tidigare?

Om du fått en batch med brett i, flaskat den, så ligger det kanske kvar där beroende på hur du rengör flaskorna. Det finns många trådar både i det här forumet och andra om hur man kan göra. Mer eller mindre omfattande.
Hade du haft det kvar i hinken hade det inte stannat runt 10, så flaskprna är väl isf mest troligt.

Hur gör du?
Sen tänker jag att p1 och 2 som Grindcruscher och Skyking (och jag) förespråkar är väldigt enkla metoder att se om man ligger rätt till. Jag har avverkat ett gäng eltermometrar som efter hand börjat visa fel.
//Perwaste
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Det besvärar mig lite personligen att man skapar en tråd där man vill utreda varför man får så hög utjäsning, men är ointresserad av att mäta mäsktemperatur och/eller kontrollera kalibreringen av hydrometern.
Skriv svar