Chill haze!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Chill haze!

Inlägg av mike85 »

Tjenixen!

Jag har försökt efterforska lite tekniker för att motverka disigheten man får i kall öl. Det mesta (eller allt?) kommer från proteiner i malten och det vanliga verkar vara två vägar. Antingen att man kör en proteinrast i mäskningen, eller att man försöker få bort det i jäshinken med hjälp av kallkrasch, isinglass, gelatin och liknande. Min fråga är nu om någon vet nån alternativ metod? Jag vill inte kallkrascha eller köra med gelatin eftersom jag flaskjäser. Jag vill heller inte stegmäska då jag tycker att det verkar bökigt. Men jag vill ändå ha klara öl, så är det någon som har ett bra tips eller är det bara att köpa på sig ett gäng fat och börja med gelatinet? :)
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1481
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Chill haze!

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Du kan få klar öl även om du flaskjäser. Du behöver lagra flaskorna kallare än vad du ska servera dom ett bra tag bara. Även om ölen är disig vid 2° kommer den att vara kristallklar vid 8-10° efter tillräckligt lång tid.
Prova med att ställa in en flaska i kylen efter kolsyrejäsningen är klar och följ hur ölen klarnar efterhand. När den till slut bara är disig ställer du fram den och låter den bli rumstempererad. Ställ sen in den i kylen igen och ta fram den innan den blivit för kall, då har du en klar öl.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Chill haze!

Inlägg av mike85 »

Jag menade mer om det finns något man kan göra innan ölen åker ner i flaskan så man slipper tänka på det sen utan bara kan ta en kall öl i kylen som är klar :)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 684
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Chill haze!

Inlägg av Rotsac »

mike85 skrev:Jag menade mer om det finns något man kan göra innan ölen åker ner i flaskan så man slipper tänka på det sen utan bara kan ta en kall öl i kylen som är klar :)
Du kan prova "Clarity Ferm".
Citat: "Köldgrumlinghet i öl är ett resultat av utfällning av komplexa polyfenoler och proteiner under kylförvaring. Detta dis utvecklas över tid, och inledningsvis är den reversibel (diset försvinner när temperaturen på ölet ökar). Så småningom kan köldgrumlingen (Chill Haze) bli permanent. Clarity-Ferm kommer att förhindra utfällningen genom att hydrolysera de känsliga (dis-aktiva) polypeptiderna i den region där sådan vätebindning inträffar. Clarity Ferm kommer inte att ändra smakkaraktären i ditt öl".

Se: https://maltmagnus.se/tillsatser/clarityferm

Meddela gärna dina erfarenheter av denna produkt här.
Jag har inga sådana, men är intresserad av produkten.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Chill haze!

Inlägg av Bee »

Det krävs inget speciellt för klar öl. Fat och tid underlättar, men man kan se till att man har ett ordentligt kok så man får en ordentlig "hot break" så varmdruv bildas och att man kyler snabbt så kalldruv bildas. Dessutom kan man använda en karragenan baserad koagulant typ protafloc i slutet av koket. Då har man bästa förutsättningarna.
Torrhumling ger också dis via polyfenoler så det kan behöva gelatin, men det påverkar såklart smaken då.

Edit: Köldgrumling kan lagras bort med kallagring också. Då sedimenterar de molekyler som bildas vid kyla.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Chill haze!

Inlägg av mike85 »

Det kanske man kan testa en gång för att se vad det gör :) Bee, just uppkoket är för mig lite långsamt med bara en Ikea platta och 23-24 liter preboil, men kylningen går på en kvart. Jag brukar ha MM klar i bara för att det var det jag köpte för längesen och har lite kvar, men Protafloc kanske är bättre?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Chill haze!

Inlägg av Bee »

MM klar är karragenan dvs samma som protafloc.

Angående kok så menade jag att man verkligen kommer upp i kok och får bildande av varmdruv. Sen spelar inte det någon roll om det tar 5 eller 50 minuter.

Låter som att du har goda förutsättningar för att få blankt öl. Kanske bara kallagring och tålamod som behövs lite mer av? [WINKING FACE] annars får du nog prova gelatin eller clarity ferm.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Chill haze!

Inlägg av mike85 »

Efter extremt mycket läsning på nätet är jag ganska säker på att min köldgrumling beror på för fin mald malt som man får när man beställer färdigkrossat. Tur att jag planerat köpa en kvarn så får vi se om resultatet blir bättre :)
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Chill haze!

Inlägg av STMF »

Jag maler ganska fint och har inga problem med att få blanka öl. Var har du läst att krosstorleken skapar köldgrumling?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Chill haze!

Inlägg av Bee »

mike85 skrev:Efter extremt mycket läsning på nätet är jag ganska säker på att min köldgrumling beror på för fin mald malt som man får när man beställer färdigkrossat. Tur att jag planerat köpa en kvarn så får vi se om resultatet blir bättre :)
Det är INTE, för fint krossad malt som ger upphov till Köldgrumling.
För dålig kylning kan däremot orsaka köldgrumling pga att kalldruv inte bildas ordentligt.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Chill haze!

Inlägg av mike85 »

Mhmmmm, men jag fattade det som att man får ut för mycket proteiner vid för fin mald malt och därmed grumlig öl? I och med att jag alltid kyler på en kvart eller mindre så har jag tagit bort den delen som orsak till köldgrumlingen.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Chill haze!

Inlägg av ekstedt »

För fint krossad malt kan ge mer utlakning av tanniner, som kan bidra till grumlighet.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Chill haze!

Inlägg av Bee »

ekstedt skrev:För fint krossad malt kan ge mer utlakning av tanniner, som kan bidra till grumlighet.
Visst, men det är knappast ett normalt problem med färdigkrossad malt.
Rent teoretiskt ska du ju då nästan mala malten snarare än krossa och dessutom ha för högt mäsk-pH för att utvinna tanniner ur skalen.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Chill haze!

Inlägg av Bee »

mike85 skrev:Mhmmmm, men jag fattade det som att man får ut för mycket proteiner vid för fin mald malt och därmed grumlig öl? I och med att jag alltid kyler på en kvart eller mindre så har jag tagit bort den delen som orsak till köldgrumlingen.
Mer protein utvunnet betyder inte nödvändigtvis att mer blir kvar i ölet. Snarare att man får mer druv efter kylning.

Kylningen verkar snabb och bra.

Jag använder en kross som ger mycket finkrossad malt men hela och fina skal jag har inte problem med köldgrumling.

Är du säker på att malten är finkrossad, eller upplever du det bara så?

Vad brygger du för ölstil, det finns fler orsaker till köldgrumling. Har du mycket humle i ölet?
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Chill haze!

Inlägg av ekstedt »

Bee skrev: Visst, men det är knappast ett normalt problem med färdigkrossad malt.
Inte normalt sett, nej.

Dessutom skulle strävhet sannolikt vara ett större problem i så fall.

Det är nog ett blindspår.
Skriv svar