Snart ska jag börja brygga igen efter en paus på 2 år eftersom vi byggt hus. Jag har gjort en hörna i garaget där jag tänkt ha bryggeri
/Micke
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jag kokar 70 liter i oisolerade kärl med 9 kW element, när koket väl är uppnått måste jag ändra effekten till 40% för det inte ska spåra ur totalt. Så det borde inte vara något problem att koka de mängderna med 3,5 kW!Ceder skrev:Hej, har du funderat på värmekälla? Att koka 45-46 liter med hyfsad* "boil off" borde funka med. 3500 watt (230v/16A) om kärlet är isolerat.
Tror dock att större volymer kräver 3-fas
*det var ett tag sedan jag kokade dom volymerna, så därför törs jag inte uttala mig tvärsäkert.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

I så fall har man nog illa isolerat kärl. Det går att räkna ut hur lång tid det bör ta att nå kokpunkten och hur mycket bortkommen man kan få. När man inte i närheten så har man nog ganska illa isolerat eller andra effektförluster.drankefuten skrev:Mulig det går å holde vørteren kokende med 3,5 kW, men jeg tror du kommer til å bruke flere timer på å øke fra 90 grader til 100
Sent fra min D6503 via Tapatalk

Jag skulle nog vilja göra en annan approach än de andra (som fokuserar på ifall du kan koka med någon påhittad värmekälla). Jag skulle vilja utveckla ett balanserat volymförhållanden mellan mäskkärl, kokkärl och jäskärl. Tanken är att en visst mäskkärl har kapacitet att producera en viss mängd vört och efter kok blir det en viss mängd stamvört - därför kan man vilja ha att kokkärl och jäskärl är lagom stora för detta. Detta beror givetvis lite på vad man brygger, brygger man starkt så behöver mäskkärlet vara större i förhållande till kokkärl och brygger man svagare mindre.mike85 skrev:Halloj!
Snart ska jag börja brygga igen efter en paus på 2 år eftersom vi byggt hus. Jag har gjort en hörna i garaget där jag tänkt ha bryggeriSom mäskkärl har jag en kyltunna på 10gallons (38 liter?) och planerar nu att köpa större kokkärl för att få 2 fyllda jäskärl. Vad skulle ni rekommendera för kokkärl? 50 eller 78? Jag har ju sett att Gustav Lindh kokat med 50 även om det är på gränsen, men 78 har ingen tappkran (är det jävligt att montera?) Tänker också att man eventuellt kan få ut 3 fyllda jäskärl med 78 om man vill göra mer öl nån gång, eller går det mäska tjockare och bara satslaka fler gånger?