Tips på volym på kokkärl!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mike85 »

Halloj!

Snart ska jag börja brygga igen efter en paus på 2 år eftersom vi byggt hus. Jag har gjort en hörna i garaget där jag tänkt ha bryggeri :) Som mäskkärl har jag en kyltunna på 10gallons (38 liter?) och planerar nu att köpa större kokkärl för att få 2 fyllda jäskärl. Vad skulle ni rekommendera för kokkärl? 50 eller 78? Jag har ju sett att Gustav Lindh kokat med 50 även om det är på gränsen, men 78 har ingen tappkran (är det jävligt att montera?) Tänker också att man eventuellt kan få ut 3 fyllda jäskärl med 78 om man vill göra mer öl nån gång, eller går det mäska tjockare och bara satslaka fler gånger?

/Micke
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Tips på volym på kokkärl!

Inlägg av Ceder »

Hej, har du funderat på värmekälla? Att koka 45-46 liter med hyfsad* "boil off" borde funka med. 3500 watt (230v/16A) om kärlet är isolerat.

Tror dock att större volymer kräver 3-fas

*det var ett tag sedan jag kokade dom volymerna, så därför törs jag inte uttala mig tvärsäkert.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Eller du kanske tänkte köra med gas eller något annat?

Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

Ceder skrev:Hej, har du funderat på värmekälla? Att koka 45-46 liter med hyfsad* "boil off" borde funka med. 3500 watt (230v/16A) om kärlet är isolerat.

Tror dock att större volymer kräver 3-fas

*det var ett tag sedan jag kokade dom volymerna, så därför törs jag inte uttala mig tvärsäkert.

Jag kokar 70 liter i oisolerade kärl med 9 kW element, när koket väl är uppnått måste jag ändra effekten till 40% för det inte ska spåra ur totalt. Så det borde inte vara något problem att koka de mängderna med 3,5 kW!

Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

I stand corrected:)

drankefuten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av drankefuten »

Mulig det går å holde vørteren kokende med 3,5 kW, men jeg tror du kommer til å bruke flere timer på å øke fra 90 grader til 100

Sent fra min D6503 via Tapatalk
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mike85 »

Ja det skrev jag ju aldrig. Jag har tänkt använda en induktionsplatta (funderar på Ikeas nya) samt den 3,2kw doppvärmare som Humlegården säljer. Däremot kommer jag ha tillgång till 3-fas om det skulle behövas. Det jag är mest nyfiken på är om det är svårt att få på en kran på 78 litaren. Jag har ju sett att de svetsar en mutter på insidan, men det kan ju börja rosta om man gör det själv på fel sätt. Kanske isåfall lättare med genomgående rördelar och en mutter för att dra åt på insidan bara. Sen är ju frågan om man verkligen behöver 78 eller om man ska nöja sig med en 50 litare :)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Med en bra stegborr är det inte svårt att borra ett hål, sedan kör du enklast med en "weld be gone" genomföring (finns bl.a. på humle)

Om 50 liter räcker för dig är svårare för mig att svara på ;)

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

drankefuten skrev:Mulig det går å holde vørteren kokende med 3,5 kW, men jeg tror du kommer til å bruke flere timer på å øke fra 90 grader til 100

I så fall har man nog illa isolerat kärl. Det går att räkna ut hur lång tid det bör ta att nå kokpunkten och hur mycket bortkommen man kan få. När man inte i närheten så har man nog ganska illa isolerat eller andra effektförluster.

Några timmar att nå kok skall det inte vara frågan om. Då har man nog för dålig effekt/isolering för att kunna ta bra bok ändå. Det skall vara typ en halvtimme mellan laktemp och kok.

3.5kW bör kunna räcka till de volymerna.
drankefuten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av drankefuten »

Ja det er riktig, jeg har ikke isolert kjele, og jeg bruker en halv time fra 90 til 100, med ca.30 liter og 4,5 kW

Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Jag har inte använt ikeas induktion, men tror att den är onödigt vek både på kw och vikttålighet. Jag skulle istället välja Hendi, som också säljs på t.ex. humle http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... ndi-3-5-kw
Ärlans hembryggeri
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Ska man vara kinkig så är det inte någon nämnvärd skillnad att gå på 60-70C som från 89-99c, det där fasförändringen som kräver kopiöst mycket mer effekt än själva höjningen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

mike85 skrev:Halloj!

Snart ska jag börja brygga igen efter en paus på 2 år eftersom vi byggt hus. Jag har gjort en hörna i garaget där jag tänkt ha bryggeri :) Som mäskkärl har jag en kyltunna på 10gallons (38 liter?) och planerar nu att köpa större kokkärl för att få 2 fyllda jäskärl. Vad skulle ni rekommendera för kokkärl? 50 eller 78? Jag har ju sett att Gustav Lindh kokat med 50 även om det är på gränsen, men 78 har ingen tappkran (är det jävligt att montera?) Tänker också att man eventuellt kan få ut 3 fyllda jäskärl med 78 om man vill göra mer öl nån gång, eller går det mäska tjockare och bara satslaka fler gånger?
Jag skulle nog vilja göra en annan approach än de andra (som fokuserar på ifall du kan koka med någon påhittad värmekälla). Jag skulle vilja utveckla ett balanserat volymförhållanden mellan mäskkärl, kokkärl och jäskärl. Tanken är att en visst mäskkärl har kapacitet att producera en viss mängd vört och efter kok blir det en viss mängd stamvört - därför kan man vilja ha att kokkärl och jäskärl är lagom stora för detta. Detta beror givetvis lite på vad man brygger, brygger man starkt så behöver mäskkärlet vara större i förhållande till kokkärl och brygger man svagare mindre.

Jag börjar räkna utifrån mäskkärlet. Om man kör med en medeltjock mäsk med 2.75L/kg så kommer 1kg malt göra att mäsken tar upp 3.42L (jag utgår alltså från att varje kg malt tar upp .67L). Detta gör att varje liter på mäskkärlet räcker till 0.3kg malt.

Nästa är att uppskatta hur mycket sötvört man får ur detta. Detta beror givetvis på vad och hur du brygger, men jag räknar här med att man får ut 5L sötvört per kg malt (baserat på en tumregel att man bör mäska+laka med högst 6L/kg vatten och det blir 1L/kg kvar). Då innebär det att för varje liter ditt mäskkärl är på så kommer du få ut 1.5L sötvört. Till detta skall du räkna med att du kanske inte vill fylla ditt kokkärl till bredden. Räknar man med att fylla till 90% så blir det alltså att kokkärlet skall vara 67% större än mäskkärlet.

Sen när det gäller jäskärl så kokar du kanske bort 10%, sen tillkommer dravförluster också, säg 5%. Då hamnar man på knappt 1.3L, men sen vill du kanske inte fylla jäskärlet helt heller och räknar då kanske med att du vill ha 15% marginal för kröjs. Ja då hamnar du igen på 1.5L, dvs 50% större än mäskkärlet.

Tar man det ett steg längre så kan man räkna med att man sen förlurar 5% i jästfällning vilket gör att man kommer ner till drygt 1.2L efter jäsning.

Nu kan ju iofs invändas mot mina siffror att de kanske inte stämmer överlens med andras erfarenheter. Det kan så vara - en del siffror har jag tagit lite ur luften, andra beror som sagt på vad och hur man brygger. Man kan också som du skriver trixa lite för att tänja på gränserna här och var.
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Jag skrev ett blogginlägg för en tid med tips och rör kring volym på kokkärlet som kan vara intressant för dig att läsa:
http://fearwolf.blogspot.se/2016/06/bry ... r-jag.html

Mvh

Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mike85 »

Tack för bra input! Weld-B-Gone verkar ju vara ett smidigt sätt att få dit en kran på. Jag får räkna lite få vad jag vill få ut, men det verkar ju sluta med 78 liters kokkärl och det är ju trots allt bara 200kr dyrare om man räknar bort kran. Problemet kanske blir att det inte räcker med min 25 liters Biltema för att värma lakvatten :) Vi får se! Den där Hendiplattan är nog inget alternativ sett till hur dyr den är per watt. 3500w för 2300kr mot Ikeas induktion (2000w för 400kr) + Humlegårdens doppvärmare (3200w för 900kr) som man totalt får 5200w av för bara 1300kr :)
Skriv svar