Bryggbänk - Bygge
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Bryggbänk - Bygge
Hej
Jag har funderat ett tag på att sätta ihop en hyfsat genomtänkt bryggbänk för mina ändamål. (Brewcrafter 25/BK 35)
Om nån är intresserad så kanske ni kan få inspiration eller idéer från mitt lilla bygge.
Funderade först på att leta på blocket efter gammal köksinredning etc. Men som fd. hantverkare så tog jag överblivet virke som jag hade hemma och platsbyggde bänken efter egna behov.
Först lite förutsättningar som jag satte upp:
- Det är lämpligt om hyllorna kan rymma röda backar.
- Bryggverket ska stå lågt för att kunna laka smidigt.
- Bryggverkets yta ska vara stadig och tåla många kilos vikt
- Det är bra om en jäshink kan få plats i ett av skåpen.
- Det är också bra med en plåt bakom bryggverket om det stänker.
- Det är bra om ytorna är täckta så att man kan torka av.
- Hyfsat stora bänkytor behövs, min patina 16l ska värmas på induktionshällen nära bryggverket.
- Man ska kunna väga humle/malt utan att ta bort 16l patinan
- Man ska kunna tappa bryggverket utan att behöva flytta det.
Utöver bänken så kommer jag sätta upp en Paxfläkt eller en köksfläkt samt överskåp och krokar för förvaring av ytterligare utrustning + en digital väggklocka.
Utrymmet i garaget är begränsat så jag fick hålla det komprimerat - För mina ändamål så tror jag att det kommer att fungera bra
Bänken (klicka på bilden för att se större version): Jag kompletterar inlägget när allt är på plats.
Jag har funderat ett tag på att sätta ihop en hyfsat genomtänkt bryggbänk för mina ändamål. (Brewcrafter 25/BK 35)
Om nån är intresserad så kanske ni kan få inspiration eller idéer från mitt lilla bygge.
Funderade först på att leta på blocket efter gammal köksinredning etc. Men som fd. hantverkare så tog jag överblivet virke som jag hade hemma och platsbyggde bänken efter egna behov.
Först lite förutsättningar som jag satte upp:
- Det är lämpligt om hyllorna kan rymma röda backar.
- Bryggverket ska stå lågt för att kunna laka smidigt.
- Bryggverkets yta ska vara stadig och tåla många kilos vikt
- Det är bra om en jäshink kan få plats i ett av skåpen.
- Det är också bra med en plåt bakom bryggverket om det stänker.
- Det är bra om ytorna är täckta så att man kan torka av.
- Hyfsat stora bänkytor behövs, min patina 16l ska värmas på induktionshällen nära bryggverket.
- Man ska kunna väga humle/malt utan att ta bort 16l patinan
- Man ska kunna tappa bryggverket utan att behöva flytta det.
Utöver bänken så kommer jag sätta upp en Paxfläkt eller en köksfläkt samt överskåp och krokar för förvaring av ytterligare utrustning + en digital väggklocka.
Utrymmet i garaget är begränsat så jag fick hålla det komprimerat - För mina ändamål så tror jag att det kommer att fungera bra
Bänken (klicka på bilden för att se större version): Jag kompletterar inlägget när allt är på plats.
Re: Bryggbänk - Bygge
Tjusigt!
Längtar till den dag jag tar mig i kragen och fixar till en vettig lösning i mitt kaotiska garage.
Längtar till den dag jag tar mig i kragen och fixar till en vettig lösning i mitt kaotiska garage.
Tackar!
Det ska bli kul att börja använda den snart, och se om det funkar som förväntat.
Ska tilläggas att jag även har en skön 90-tals stereo och en massa bra cd-skivor - som inte är önskvärt i huset.
Musik är ett måste när det ska bryggas - så damma av era gamla Pioneer stärkare nu.
Det ska bli kul att börja använda den snart, och se om det funkar som förväntat.
Ska tilläggas att jag även har en skön 90-tals stereo och en massa bra cd-skivor - som inte är önskvärt i huset.
Musik är ett måste när det ska bryggas - så damma av era gamla Pioneer stärkare nu.
Snyggt!
Önskar att jag hade utrymmet för att fixa till.
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Önskar att jag hade utrymmet för att fixa till.
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Är inte bryggverket för lågt för att kunna tappas till en jäshink? Snyggt är det ju i alla fall!
Tack för lovorden!
Fluke12:
Ser ut så på bilden faktiskt, men nej jäshinkar går under kranen utan problem.
Fluke12:
Ser ut så på bilden faktiskt, men nej jäshinkar går under kranen utan problem.
Undrar om en köksfläkt/spiskåpa mest är i vägen eller om den fångar upp ångan mycket bättre än en paxfläkt.
Jag vill helst slippa köra med huv.
Jag har testat med både köksfläkt och pax (fresh-fläkt) men inget har funkat bra. Nu har jag byggt om en gammal lampskärm i rostfritt och satt fast en "drasut" , ingen ånga alls!Bobby skrev:Undrar om en köksfläkt/spiskåpa mest är i vägen eller om den fångar upp ångan mycket bättre än en paxfläkt.
Sent from my XT1572 using Tapatalk
Joco
Ja ånga är svårt att komma åt, jag får nog köra med huva och mjukt spirorör.
En fördel med det är att fläkten/genomföringen kan sitta högre upp.
Upplever inte du att den är i vägen hela tiden?
Jag behöver inte ens har fläkt kopplat till detta, röret hänger jag ut genom fönstret och allt funkar bra med "självdrag".Bobby skrev:Joco
Tycker inte alls att det är ivägen, jag har perfekt passform till mitt kokkärl, så det är bara att lyfta på huvan när man ska humla osv.
Sent from my XT1572 using Tapatalk
Nu har jag invigt bryggbänken, riktigt nöjd blev jag.
Enda som fattas nu är en huv+rör för att ta hand om ångan bättre.
Alla moment var ruggigt smidiga faktiskt: värmning av vatten, in-mäskning, lakning med hissad maltkorg, kok, tappning, städning
Enda som fattas nu är en huv+rör för att ta hand om ångan bättre.
Alla moment var ruggigt smidiga faktiskt: värmning av vatten, in-mäskning, lakning med hissad maltkorg, kok, tappning, städning
Jag har också funderat, eller man blir sugen på något sånt när man ser bygget...
Hur står sig trä jämfört med rostfritt för sånt här? Är det någon speciell ytbehandling man behöver för att klara värme och väta? Jag är notoriskt klantig av mig och det spills en hel del när jag brygger.
BTW är det byggt i ett stycke, dvs sitter allt ihop?
Hur står sig trä jämfört med rostfritt för sånt här? Är det någon speciell ytbehandling man behöver för att klara värme och väta? Jag är notoriskt klantig av mig och det spills en hel del när jag brygger.
BTW är det byggt i ett stycke, dvs sitter allt ihop?
Skyking:
Kul att bygget inspirerar.
Trä fungerar utmärkt, det är som en bänkskiva i ett kök ungefär. Bara att olja in med bänkskiveolja/parafinolja som är giftfritt.
Jag tycker att det ger en varmare känsla än rostfritt, sen är ju rostfritt lite jobbigt att måttanpassa.
Dessutom är ju trä billigt och hållbart. I mitt fall var det 100% överblivet material från olika projekt.
Ja den är platsbyggd i ett stycke. Den sitter även fast i väggen.
Kul att bygget inspirerar.
Trä fungerar utmärkt, det är som en bänkskiva i ett kök ungefär. Bara att olja in med bänkskiveolja/parafinolja som är giftfritt.
Jag tycker att det ger en varmare känsla än rostfritt, sen är ju rostfritt lite jobbigt att måttanpassa.
Dessutom är ju trä billigt och hållbart. I mitt fall var det 100% överblivet material från olika projekt.
Ja den är platsbyggd i ett stycke. Den sitter även fast i väggen.
Funderade på något liknande, och lägga billigt laminatgolv, som underlag, då är det lätt hålla rent
Inspirerande att se! Snyggt och stilrent bygge!
Håller själv på att rita på nåt liknande till mitt BK25. Jag funderar lite på hur och om jag ska dra rör och slangar samtidigt när jag ändå håller på.
Detta så man har nåt mer temporärt. Några snabbkopplingar bara så borde det gå att lösa.
Det vore kul att se mer bilder på hur folk löst det hemma med sina små microbryggerier.
Håller själv på att rita på nåt liknande till mitt BK25. Jag funderar lite på hur och om jag ska dra rör och slangar samtidigt när jag ändå håller på.
Detta så man har nåt mer temporärt. Några snabbkopplingar bara så borde det gå att lösa.
Det vore kul att se mer bilder på hur folk löst det hemma med sina små microbryggerier.
På gång
Saison (ingefära och citron/apelsin)
RIPA
Pekanstout
Saison (ingefära och citron/apelsin)
RIPA
Pekanstout