Glögg

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Glögg

Inlägg av Snow »

Rotsac skrev:
Inget vin?
Då blir det ingen glögg....

Wikipedia:

Glögg är en nordisk varm dryck baserad på kryddat vin (vanligtvis rött) eller sprit.
Ordet glögg kommer av det äldre ordet glödg, bildat av verbet glödga 'värma upp' (jämför glöda).
I andra språk förekommer varmt kryddat vin under namn som vin chaud (franska), Glühwein (tyska) och mulled wine (engelska).
Glögg kan även vara alkoholfri, baserad på saft eller alkoholfritt vin.
:mrgreen:

Ps Frugan har gjort dunderglögg i 10 år, alla som smakar den tycker den slår allt annat i glöggväg, i år får vi oxå veta ABV på den :D
Plyschbjorn
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Plyschbjorn »

Jag håller också med om att dunderglöggen är fin, jag har en sats som har stått och bubblat i några veckor. Du får hålla oss uppdaterade på vad ABV:n hamnar på, det vore kul att veta.
BryggeriX
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av BryggeriX »

Gillar också dunderglöggen, men har bara följt gamla receptet med potatis och bakjäst en gång, då frugan propsade på att vi skulle följa receptet hon fick av sin mormor.

När jag ändrat i receptet är det vinjäst istället för bakjästen, skippa potatis, minska sockret från 2,5 till 2 kg och öka från 5 till 6 liter svagdricka(4x1,5L).

Gjorde en sats baserad på blåbärsdryck istället för svagdrickan och det blev riktigt bra. Honung hade jag i den också.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Tappade upp den nu , känns lite svagare i år, kan bero på att vi blandade ihop allt på en gång och inte syresatte flera ggr första veckorna.

9,3 % landade den på
Skriv svar