Jag gillar Centennial, gör man inte det smakar väl en smash enligt ovan inge vidare...
I batch nummer två hade jag samma fast fem procent av malten var karamellmalt. Crystal amber om jag minns rätt. Den blev riktigt bra, tyckte jag.
I batch tre hade jag både havregryn och grahamsmjöl i maltgivan också, men då hade jag glömt att köpa ny Centennial, så det fick bli lite blandad humle jag hade hemma. Den blev inte lika bra...
Alla gånger har jag placerat maltpåsen i ett ikea durkslag, idealiskt tror jag det heter, över en 30 liters jäshink och sedan hällt vatten genom maltpåsen från två pastagrytor till önskad volym, maxi-biab alltså. Nu har jag dessutom ett vattenkokarelement monterat i jäshinken och kokar vörten i den. Bara en gång hitills har jag bryggt så, då en sats på 15 liter i jäskärlet, och då vart mäsken väl tjock i tiolitersgrytan. Så mycket större volymer blir det inte i den lösningen. Men så bygger jag ju, om än i sakta mak, på ett större bryggverk:
https://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=12912
