Nybörjare, lite receptfhjälp?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Carl
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Nybörjare, lite receptfhjälp?

Inlägg av Carl »

Den första batchen blev väl ok. Dålig kolsyra dock, föga förvånande. Högt FG antar jag berodde på hög mäsktemp. Svårt att reglera tempen exakt på spisen. Kanske spelar in att malten var gammal?

Jag gillar Centennial, gör man inte det smakar väl en smash enligt ovan inge vidare...

I batch nummer två hade jag samma fast fem procent av malten var karamellmalt. Crystal amber om jag minns rätt. Den blev riktigt bra, tyckte jag. :D

I batch tre hade jag både havregryn och grahamsmjöl i maltgivan också, men då hade jag glömt att köpa ny Centennial, så det fick bli lite blandad humle jag hade hemma. Den blev inte lika bra...

Alla gånger har jag placerat maltpåsen i ett ikea durkslag, idealiskt tror jag det heter, över en 30 liters jäshink och sedan hällt vatten genom maltpåsen från två pastagrytor till önskad volym, maxi-biab alltså. Nu har jag dessutom ett vattenkokarelement monterat i jäshinken och kokar vörten i den. Bara en gång hitills har jag bryggt så, då en sats på 15 liter i jäskärlet, och då vart mäsken väl tjock i tiolitersgrytan. Så mycket större volymer blir det inte i den lösningen. Men så bygger jag ju, om än i sakta mak, på ett större bryggverk:
https://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=12912
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Om du isolerar mäskkärlet så behöver du ju inte hålla på och värma under mäskningen. Borde gå att hålla tempen inom en grad eller så på det viset. Att försöka hålla tempen med hjälp av plattan är ju hopplöst. Bättre att låta BS räkna ut rätt trmp på vattnet för inmäskning och bara låta det vara sedan. Går att få riktigt bra noggrannhet med den enkla metoden.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carl »

Jag har isolerat grytan med ett liggunderlag, dock inte locket. Senast infussionsmäskade jag med bara försockringsrast och då går det ju att göra som du säger. Men man kanske behöver göra det ett par gånger för att få grepp om hur många grader man tappar på att värma grytan t.ex.

Sist värmde jag inmäskningsvattnet i jäshinken med vattenkokarelement, men inte mkt nog och landade på 58 grader.

Jag gjorde också ett veteöl med denna utrustning då jag försökte stegmäska med flera raster. Det gick väl, men knappast med exakthet, men då är det svårt att inte använda spisplattan för värmning.

Jag tror att jag kommer trivas bra med ett hermsbryggverk med tämligen överdimensionerad värmeväxlare. :D
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Stegmäska är knepigare men det går om man rör om, men annars är BS ett perfekt verktyg som sagt för att träffa rätt, speciellt om man mäter temperaturen på malten noga. Och locket är nog viktigast att isolera! Lägger du dessutom över en filt eller liknande så klarar du dig nog under 1 grads minskning på en timme.
Skriv svar