Nybörjare, lite receptfhjälp?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Carl
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carl »

Hej!

Jag tänkte ge mig på att brygga öl. Har inte hållt på med extrakt eller delmäskat, men tänkte ge mig på att helmäska direkt då jag inte ser någon tjusning i de andra alternativen. Kanske för att farsan brukar brygga cooper-satser med en massa extra socker, med dåliga spritiga öl som följd som han spetsar sin folköl med...

Jag har en 10l gryta och en damejeanne på 10 l jag tänker använda. Jag har lite jäshinkar också, men inget större kokkärl. Jag tror dock inte att de första batcherna kommer bli de bästa, så då kanske det är bra med lite mindre batcher till att börja med. Har byggt en liten vörtkylare av 5 meter bromsrör och lite slang och kopplingar från biltema. Billig lösning, och borde duga i mitt lilla kokkärl tänker jag.

Jag tänkte brygga enligt BIAB-metoden, eller lite mer åt maxi-BIAB-hållet. Tänker att om jag slår några liter vatten på BIAB-påsen i en jäshink när mäskningen är klar kan jag väl få ut total volym till att fylla damejeannen iaf.

Jag har tänkt mig att som första öl brygga något i APA-stil, även om jag helst håller antalet ingredienser lågt så att jag kan lära mig något om vad som bidrar till vad i smaken hos det resulterande ölet.

Jag tror jag gillar centennial-humle så jag har köpt en påse jag tänkte singelhumla med.

Jag har köpt 3kg pale ale-malt (och lika mkt pilsnermalt för ett kommande projekt).

Också lite Tettnanger- och Hersbruckerhumle för framtida projekt.

Vad tror ni? Blir det ett ok öl på bara pale ale-malt och centennial? Eller borde jag skaffa lite karamellmalt eller annan specialmalt att tillsätta?

Jästen jag köpt är Safale US-05.

Hur fullt vågar jag fylla jäskärlet? Kan jag sikta på typ 8 liter i ett 10 literskärl utan att det skummar över?

Till 8 liter slutvolym, hur mkt malt går åt för ca 5.0 % ABV? Hur mkt räcker 3 kg basmalt till? Är det rimligt att anta 75% effektivitet? Hur mycket vatten till mäskningen?

Hur mycket humle? Två givor, bitter och arom? Hur fördela humlen mellan givorna? Centennialhumlen är märkt alfasyra 9.0 %. SHBFs stildefinitioner säger IBU 20-40 för APA.

Vissa av frågorna kan väl ett beräkningsprogram som beersmith svara på, men jag slipper gärna lära mig riktigt allt på en gång och beräkningsprogram har jag inte kollat på än. Jag antar också att det inte avslöjar hur mkt aromhumle jag bör tillsätta t.ex. Någon annan kanske kan köra beersmith eller leverera ett recept ur minnet?

Jag vet inte riktigt vad jag gillar heller, med det är väl en av poängerna med att börja brygga själv, att man bör få lite bättre koll på det.

Många frågor, jag hoppas ni ursäktar detta och om någon har lust att svara, om så bara på någon av frågorna, är det mkt tacknämligt...
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Hej! Ska försöka svara lite kortfattat på dina frågor. Först och främst kommer alla mått att variera beroende på utrustning, teknik, kylning etc, så ta det med en nypa salt. Du måste själv lära känna din utrustning. 8 liter tror jag blir svårt att få ut som ett färdigt öl med den begränsning du har i kokkärlet på 10l, då får du späda med vatten under kokets gång. 7 liter kanske är rimligt. Det blir säkert ett helt ok öl med de ingredienserna. Det bör ju finnas lite karamell i en APA om den ska vara riktig men jag tycker inte du behöver springa till affären om du bara ska lära dig brygga. Ett misstag många nybörjare gör är att krångla till receptet för mycket. Möjligtvis att din öl kommer bli lite ljus för att vara en stilriktig APA, men du ska ju inte tävla med den så det spelar mindre roll. Jag hade gjort såhär: 1,5-2 kg pale ale malt, humle 10g på 30 min, 10g på 15 min, 20g på 0 min. Torrhumla med några tiotals gram men inte överdrivet mycket i en APA. Det är nog rimligt att anta något lägre effektivitet än 75% första gången. Använd någonstans 2-2,5 liter vatten per kilo malt vid mäskning.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Nybörjare, lite receptfhjälp?

Inlägg av Falkens »

Här är en bra sida att börja på :-)

https://shbf.se/wiki/index.php?title=Huvudsida
// Jonas
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Carl skrev:Hej!

Jag har iofs inte bryggt BIAB men väl i ett 10L-kärl och jag har kunnat få ner drygt 7-7.5L i hinken.
Ett väldigt enkelt sätt att komma igång och beräkna recept är med Brewersfriend som är webbaserat:
http://www.brewersfriend.com/homebrew/r ... alculator/
(Klicka på knappen "more" i den grå "sammanställningslisten" och välj "specific gravity" så får du SG (OG/FG) istället för Plato.
Det är egentligen bara en skärm.

Räkna hellre på lite lägre effektivitet och späd i hinken än var för optimistisk för att för sent inse att du bryggt folköl..

Erics humleprogram låter ganska vettigt. 30min, 15 min, 0min (alltså så snart du börjar kyla) där man har mest humle på slutet för mycket smak och inte överdriven beska.

För egen del hade jag nog skippat torrhumlingen då jag inte är överförtjust i att torrhumla med just centennial, upplever den som lite för "sträv" i brist på bättre ord trots ganska kort period i jäskärlet.

Det jag överaskades av första bryggningen var mängden vattens om försvan.

Skall du få ner ~7 liter i jäskärlet kan du räkna ungefär som följer:
7.5 L i jäskärl
1L kvar i grytan (druv & humlegegga)
2.5L avkok
2L kvar i malten
= 14L Total vattenmängd

Jag har maxat grytan när koket börjat och sedan spätt på med vatten ur vattenkokaren för att kompensera för avkoket. (Fram till sista kvarten)

US-05 är en skottsäker jäst som aldrig svikit. Jag har haft bryggningar då jag underpitchat och/eller jäst för varmt med oönskade/oväntade smaker som följd men den har alltid jäst ut snabbt och bra.

Ett bra sätt att lära sig navigera bland recepten är att lista ett par favoritöler man har, typ två-tre favorit-pale ales, tre IPA, tre brown ales och tre stouts.. Därefter googlar man fram klon-recept. Ganska snabbt kan man se tydliga mönster när det kommer till maltkombinationer och humlevarianter i de olika ölstilarna vilket gör det lite enklare att få en bild av vad man söker och en uppfattning om vad ett recept skulle ge för karraktär..

Framförallt slabbar man och labbar man och lär av sina misstag och förädlar de saker man lyckats göra rätt.

Ölbryggning är lite som foto som hobby. På samma sätt som när man köpt sin första systemkamera kommer man upptäcka att första helmaltsbryggningen blir förvånatsvärt bra. Det man lika snabbt inser är att det finns tusentals saker man kan korrigera, förbättra och tänka på till nästa gång och en bryggdag kommer ge uppslag till två nya. En annan likhet är utrustningen, det blir bra med enklast tänkbara utrustning men den lilla djävulen på axeln kommer hela tiden försöka övertyga dig att köpa nya, större, bättre prylar för att förädla ditt bryggande.
Retsticka men ingen taskvört
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Om man vill ha typ 10 liter i hinken så skulle jag satsa på att koka i en Biltema, det är en bra första gryta och den är inte dyr men den kommer göra det så mycket mer värt.

http://www.biltema.se/sv/hem/kok/kastru ... 000028226/
// Jonas
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Falkens skrev:Om man vill ha typ 10 liter i hinken så skulle jag satsa på att koka i en Biltema, det är en bra första gryta och den är inte dyr men den kommer göra det så mycket mer värt.

http://www.biltema.se/sv/hem/kok/kastru ... 000028226/
Menar du att det skulle finnas några problem med att ha kokande "sockerlag" upp till en centimeter under kanten i en 10L-kastrull?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Vi låter den frågan vara öppen ett tag... eller ;-)
// Jonas
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Falkens skrev:Vi låter den frågan vara öppen ett tag... eller ;-)
Jag uppgraderade till en 23-liters då det kunde bli lite väl spännande när koket kommit igång och man skickade i en näve humlepellets..
Bilagor
safety_first.jpg
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carl »

Tack för snabba svar!

Om jag kör i maxi-BIAB-stil , dvs. inte tillsätter allt vatten på en gång, då kan jag väl vänta med att tillsätta vatten allteftersom att det kokar bort och på så sätt inte någongång behöva ha 10 liter i grytan om jag bara siktar på att få ut 7 eller 8.

Så jäsvolymen bestämmer jag hellre utifrån hur fullt jag vågar fylla min damejeanne om jag vill slippa att det skummar genom jäsröret.

Torrhumling undviker jag helst i min första batch iaf.

Med föreslaget humleschema räcker det då med 30 min koktid?

Om jag använder vatten i mäskningen för att få en lagom lös mäsk. Då borde jag kunna anpassa mängden extra vatten jag lakar ur biabpåsen med efter vilken effektivitet jag fått i själva biab-mäskningen. Hur förhåller sig en SG-mätning vid koktemp? Är FG och OG vid rumstemp eller annan temperatur?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Carl skrev:Tack för snabba svar!

Om jag kör i maxi-BIAB-stil , dvs. inte tillsätter allt vatten på en gång, då kan jag väl vänta med att tillsätta vatten allteftersom att det kokar bort och på så sätt inte någongång behöva ha 10 liter i grytan om jag bara siktar på att få ut 7 eller 8.

Så jäsvolymen bestämmer jag hellre utifrån hur fullt jag vågar fylla min damejeanne om jag vill slippa att det skummar genom jäsröret.

Torrhumling undviker jag helst i min första batch iaf.

Med föreslaget humleschema räcker det då med 30 min koktid?

Om jag använder vatten i mäskningen för att få en lagom lös mäsk. Då borde jag kunna anpassa mängden extra vatten jag lakar ur biabpåsen med efter vilken effektivitet jag fått i själva biab-mäskningen. Hur förhåller sig en SG-mätning vid koktemp? Är FG och OG vid rumstemp eller annan temperatur?
Koktiden skall vara densamma, det är bara humlen du kan tillsätta senare för mer smak utan mer beska. I praktiken skulle du kunna lägga i 5g vid 60min istället för 10g vid 30 min.. Jag vet inte hur stor skillnaden skulle bli.

Du bör koka 60 minuter och använder du stor andel pilsnermalt bör du koka 90. Orsaken till koktiden är att du vill koka bort otrevligheter(DMS) som kommer från malten.
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Dimetylsulfid

Tar du SG-prov på varm vört måste du räkna om för temperaturen. Det finns omräknare på nätet.
http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
Ju svalare desto högre pålitlighet.

Alla BIAB-frågor överlåter jag till de som har bättre koll än jag men genrellt sett är det inga problem att späda rätt sent under koket så länge man vet att man fått tillräckligt högt SG. Brasklappen är att IBU från humlen påverkas av vörtens densitet så IBU blir lägre om humlen får koka i vört med väldigt hög densitet jämfört med om den kokat med allt vatten på plats.

OM du i receptkalkylatorn anger en lägre "boil size" så kommer du se att IBU anpassas. Du skulle ju utan problem kunna hålla dig till 8 liter i din 10L-gryta och sedan späda i hinken om SG är tillräckligt högt för att tåla detta. Du kan då enkelt ange t.ex 8L i boilsize och t.ex 10L i batchsize.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carl »

Nu såg jag typon i trådrubriken... Gick väl lite för fort där, ivrig att komma igång kanske... =)

Jag funderade på det här med vattenbehandling. Jag bor i en liten ort och har kommunalt vatten.

På kommunens sida kunde jag se att jag har mkt mjukt vatten (1,3 grader dH).

Jag mejlade de ansvariga för vattenförsörjningen på kommunen om min vattenprofil och fick ett exel-ark med lite data till svar.

Där kan jag utläsa följande:

Akalinitet: 73 mg/l
Kalcium: 7,4 mg/l
Magnesium: 1,3 mg/l
pH: 8,4 (vid 20 grader Celsius)

Samt en del andra saker (t.ex. olika kväveföreningar, Fe, Al, Cu, Mn) men jag kan inte hitta Natrium- eller sulfatjonhalt.

För Klor står det bara ett sträck: '-' Vilket jag antar kan betyda "nära noll", eller har någon en annan teori?

Är det något i detta som är extra akut att åtgärda för en ok öl? Illa att jag inte har koll på allt? Kalcium har jag för mig att jag lästa att det bör vara minst 50 ppm av, är det kritiskt? Jag har hört att mjukt vatten ska passa ljusa öl, stämmer det? Och ölet jag varit inne på här, är det ljust i den bemärkelsen?

Finns det någon större ort i (ölsammanhang) med vattenprofil i linje med det jag listat?
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carl »

Det tog nästan ett år innan jag kom till skott med bryggningen av olika skäl.

Men nu är första batchen bryggd. Jag skred till verket för en vecka sedan.

Det blev 2kg pale ale-malt, bara centennial-humle enligt eric's humleschema, ingen torrhumling och US-05-jäst.

Min stektemometer började spöka, började vid ett tillfälle t.o.m. koka i mitten av grytan under mäskningen. kanske kom det in lite fukt i den, har inte undersökt det sedan bryggningen. Insåg också att jag inte hade något bra att sätta hydrometern i så har ingen aning om vad OG blev, men har nu köpt ett mätglas. Vörten smakade sött iaf.

Jag tillsatte 5 liter vatten till mäskningen, och sedan la jag biab-påsen i ett durkslag över en jäshink och hällde igenom ytterligare 4.5 liter kokhett vatten. Spädde ytterligare under koket och någon halvliter extra i jäskärlet.

Jag rörde nog lite väl mkt under koket, framförallt med min lilla kylspiral av bromsrör för att kyla snabbare, så allt druv följde med ner i jäskärlet. Jag hade dock humlen i småpåsar i samma material som biab-påsen.

Jäsning har skett i källaren där det har varit 16-18 grader under tiden som gått. Verkar som att det jäst ut redan nu, har inte märkt något bubbel i jäsröret på ett par dagar. Jag är lite ivrig, så jag flaskar det nog till helgen. :D
Mäskning
Mäskning
Kok
Kok
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Carl skrev:
Jag tillsatte 5 liter vatten till mäskningen, och sedan la jag biab-påsen i ett durkslag över en jäshink och hällde igenom ytterligare 4.5 liter kokhett vatten. Spädde ytterligare under koket och någon halvliter extra i jäskärlet.
Ingen stress över att du inte kunde mäta og, pajat kökstermometer osv, sådana misstag gör alla (köp en fukttålig termometer).

Däremot skulle jag rekommendera att du inte häller kokhett vatten över malten. sikta på ca 75gradigt vatten.
Ärlans hembryggeri
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carl »

Jag flasktappade ölen igår. Borde kanske väntat lite mer men är ivrig att provsmaka. Hade inte märkt något liv i jäsröret sedan i tisdags eller så. FIck út ganska precis 8 liter. Mätte upp ett ganska högt FG på 1.018. Jag smakade lite på grönölet och det smakade också ganska sött. Kan dålig utjäsning det bero på att jag mäskade vid högre temp än jag tänkt? Eller borde jag väntat mer innan jag flasktappade?

Jag tillsatte bara 26 gram socker för kolsyra så det borde nog inte vara någon risk för flaskbomber, om nu jästen skulle jobba ner FG under 1.018, eller? Nu med det kallare vädret är tempen där ölet står 14-15 grader. Borde jag ställa den lite varmare för kolsyrejäsningen?
Thexps
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Thexps »

Carl skrev:Jag flasktappade ölen igår. Borde kanske väntat lite mer men är ivrig att provsmaka. Hade inte märkt något liv i jäsröret sedan i tisdags eller så. FIck út ganska precis 8 liter. Mätte upp ett ganska högt FG på 1.018. Jag smakade lite på grönölet och det smakade också ganska sött. Kan dålig utjäsning det bero på att jag mäskade vid högre temp än jag tänkt? Eller borde jag väntat mer innan jag flasktappade?

Jag tillsatte bara 26 gram socker för kolsyra så det borde nog inte vara någon risk för flaskbomber, om nu jästen skulle jobba ner FG under 1.018, eller? Nu med det kallare vädret är tempen där ölet står 14-15 grader. Borde jag ställa den lite varmare för kolsyrejäsningen?
Så hur blev ölen? :)
Skriv svar