Utjäsning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Utjäsning

Inlägg av Drake »

Rotsac skrev:
Hur går det till?

I BeerSmith anges för denna jäst: Attenuation: 76,50 %
Ingen aning!
Men om man läser på nätet så verkar det vara väldigt vanligt att den är uppe och nosar på 90-strecket. 94% tror jag är det högsta jag läst om, själv har jag nog aldrig varit över 85 typ. En rampad jästemperatur ska tydligen öka utjäsningen också men det gäller väl de flesta jäster? Sen är väl det där med attenuation bara en riktlinje? 76,5 % låter som svårt att pricka varje gång. :wink:
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Ingen aning!
Men om man läser på nätet så verkar det vara väldigt vanligt att den är uppe och nosar på 90-strecket. 94% tror jag är det högsta jag läst om, själv har jag nog aldrig varit över 85 typ. En rampad jästemperatur ska tydligen öka utjäsningen också men det gäller väl de flesta jäster? Sen är väl det där med attenuation bara en riktlinje? 76,5 % låter som svårt att pricka varje gång. :wink:
Jo, det brukar ju anges saker som t.ex. "76-83%".

Intressant nog, så har jag dock ej funnit någon sådan uppgift om förjäsbarheten för denna jäst hos någon av de leverantörer (där jag alltså har kollat) som säljer denna jäst. Den anges endast som "medel".
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jo jag vet, men det här verkar vara en frifräsare som gör lite som den vill. :lol:
https://www.google.com/search?client=sa ... ewtalk.com
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Vi kanske ska sluta att ha BeerSmith som någon slags orakel för allt möjligt. Vad gäller utjäsning för US-05 så kan man ju faktiskt se vad tillverkaren själva säger:

http://www.fermentis.com/wp-content/upl ... A_US05.pdf

Skenbar utjäsning 81 % alltså. Sedan måste man förstå vad denna siffra innebär också. Beroende på vörtens sammansättning så kan man med vilken jäst som helst få i princip hur hög eller låg utjäsning som helst, åtminstone om det är tillåtet med tillsatser av socker. De siffror som anges av tillverkaren kan säkert variera men de gäller väl för en typisk basmaltsvört vid normal mäsktemperatur.

Det är alltså inga problem att få 90 % utjäsning med US-05 om man mäskar lågt och kanske också har i lite strösocker.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Drake skrev:Jag tror fortfarande att det var för lite jäst. Har ungefär samma erfarenhet från när jag snålade på jästen och inte rehydrerade. Det kanske är det som menas med att dom är i dåligt skick iofs? Det sägs ju att hälften av jästcellerna kan stryka med när man häller dom direkt i vörten istället för att rehydrera och ju högre og, desto fler som går åt. Sen är det det där med syret, experterna säger ju att man behöver komma upp i runt 10 ppm för normalstarka öl och ännu högre för starkare öl. Vet inte om enbart syrenivån är ett problem men i kombination så kan det säkert påverka utjäsningen. Det jag vet däremot är att rejäla doser rehydrerad torrjäst i kombination med syresättning ger riktigt bra utjäsning. Sen kan man ju vara ute efter estrar etc och därför väljer att underpitcha men inte för en dipa väl?
Dåligt skick kan betyda lite olika, precis som för människor, men det innebär att jästens förmåga att reproducera och fermentera är kraftigt nedsatt. Oftast beror det på gammal jäst eller jäst som har utsatts för dåliga förhållanden, och det sammanfaller ofta med många döda jästceller, och därmed med lågt antal levande celler.

Men ett lågt antal celler i bra skick har inga problem med att jäsa ut ordentligt. Westmalle exempelvis kör med 1/4 av den normalt rekommenderade jästmängden. Det finns massa experiment som stöder detta också. Jag har nyligen sett ett där man testade såväl för lite, normal mängd och för mycket jäst, med en faktor 7 ungefär fel åt båda hållen. Jäsningen med normalmängden jäste ut något sämre än de två övriga.

Rehydrering och syresättning kan möjligen ha något att göra med saken, men jag skulle gissa på att det var något problem med själva paketet från början. Min och mångas andra erfarenhet är att US-05 går utmärkt att jäsa väl med utan rehydrering eller särskild syresättning. SM-medaljer - inklusive totalguld - har vunnits på detta sätt.

Edit: för övrigt har vi väl inte fastslagit huruvida jästen rehydrerades eller ej?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Snow skrev: Jag bara hällde i den och skakade om rejält, hade vispat och skakat rejält innan oxå.
Jag fuskar också ibland och rehydrerar inte och visst blir det bra öl ändå. Är lite dålig på att anteckna alla bryggningar men jag har bestämt för mig att utjäsningen blir lite bättre när jag dubblar jästen eller åtminstone rehydrerar. Får väl bli bättre att för bryggbok helt enkelt. Vad gäller gammal jäst har jag inga större erfarenheter förutom en gång när jag drog igång ett 2,5 år gammalt smack pack, tog över en vecka innan det började svälla men gav väldigt god öl.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Tycker nog att det blev rätt ok tillslut, landade på typ 1,018.
Vräkte i torrhumlen idag, vi får se hur det blir.
1,018
1,018
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

@Drake Nu vet jag inte hur du gör, men själv så skriver jag ut ett bryggprotokoll från BS varje gång. Sen ligger det framme tillsammans med en penna under bryggningen. Där skriver jag ner alla värden och förändringar/avvikelser på en gång. Sen är det lätt att skriva in allt i BS igen. Har använt mobilappen tidigare men papper och penna funkar bäst för mig. :-)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jo, det låter ju som en bra ide. Ibland brygger jag på en höft utan recept och ibland blir det lite mer seriös bryggning med antingen ett lånat eller egenkomponerat recept och några gånger kommer anteckningsblocket fram. Men alltför ofta så kommer det också fram några bryggöl och då blir det lite si och så med anteckningarna. Får väl skärpa mig på den punkten. :oops: :lol:
Skriv svar