Drake skrev:Jag tror fortfarande att det var för lite jäst. Har ungefär samma erfarenhet från när jag snålade på jästen och inte rehydrerade. Det kanske är det som menas med att dom är i dåligt skick iofs? Det sägs ju att hälften av jästcellerna kan stryka med när man häller dom direkt i vörten istället för att rehydrera och ju högre og, desto fler som går åt. Sen är det det där med syret, experterna säger ju att man behöver komma upp i runt 10 ppm för normalstarka öl och ännu högre för starkare öl. Vet inte om enbart syrenivån är ett problem men i kombination så kan det säkert påverka utjäsningen. Det jag vet däremot är att rejäla doser rehydrerad torrjäst i kombination med syresättning ger riktigt bra utjäsning. Sen kan man ju vara ute efter estrar etc och därför väljer att underpitcha men inte för en dipa väl?
Dåligt skick kan betyda lite olika, precis som för människor, men det innebär att jästens förmåga att reproducera och fermentera är kraftigt nedsatt. Oftast beror det på gammal jäst eller jäst som har utsatts för dåliga förhållanden, och det sammanfaller ofta med många döda jästceller, och därmed med lågt antal levande celler.
Men ett lågt antal celler i bra skick har inga problem med att jäsa ut ordentligt. Westmalle exempelvis kör med 1/4 av den normalt rekommenderade jästmängden. Det finns massa experiment som stöder detta också. Jag har nyligen sett ett där man testade såväl för lite, normal mängd och för mycket jäst, med en faktor 7 ungefär fel åt båda hållen. Jäsningen med normalmängden jäste ut något sämre än de två övriga.
Rehydrering och syresättning kan möjligen ha något att göra med saken, men jag skulle gissa på att det var något problem med själva paketet från början. Min och mångas andra erfarenhet är att US-05 går utmärkt att jäsa väl med utan rehydrering eller särskild syresättning. SM-medaljer - inklusive totalguld - har vunnits på detta sätt.
Edit: för övrigt har vi väl inte fastslagit huruvida jästen rehydrerades eller ej?