The Electric Brewery, 3 x 98 liter.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Re: The Electric Brewery, 3 x 98 liter.

Inlägg av Fredrik Nivert »

Charlemagne skrev:Kul! Jodå, det är alldeles riktigt. Var bara mindre sugen på att skala allting när jag väl var klar, så plasten fick följa med på testmonteringen!

Låter bra det. Ser bara lite jobbigt ut att få bort plasten nu när den är så snyggt ihoprullad :D
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Litet tips. Jag har en liten dränkbar pump (230V) från akvarieaffären i HLT:n som står på hela tiden och cirkulerar vattnet däri för att förbättra värmeöverföringen.
Björn Petersson
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

assistredo skrev:Litet tips. Jag har en liten dränkbar pump (230V) från akvarieaffären i HLT:n som står på hela tiden och cirkulerar vattnet däri för att förbättra värmeöverföringen.

Klarar den såpass varmt vatten? Vet du vad den heter? Skulle behöva just en sån.
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

assistredo skrev:Litet tips. Jag har en liten dränkbar pump (230V) från akvarieaffären i HLT:n som står på hela tiden och cirkulerar vattnet däri för att förbättra värmeöverföringen.

Jag hade faktiskt tänkt cirkulera det vattnet under mäskningen också!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

Nu har bryggeriet äntligen fått sig en bänk. Blev less på att leta bänkar i fredags, så åkte och köpte stål och ägnade helgen till att svetsa...
Bild

dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Snyggt. Följer med intresse. Har just fått alla delar som behövs så jag väntar bara på triclamp-svetsningen i kokkärlet nu. Sen blir det att försöka bygga om kontrollpanelen med trefas. Jag har tre st värmeelement. 1st 3500W i MLTn och 2st 3500W i kokkärlet. Då klarar jag mig (förhoppningsvis) på 16A...
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

dernebo skrev:Snyggt. Följer med intresse. Har just fått alla delar som behövs så jag väntar bara på triclamp-svetsningen i kokkärlet nu. Sen blir det att försöka bygga om kontrollpanelen med trefas. Jag har tre st värmeelement. 1st 3500W i MLTn och 2st 3500W i kokkärlet. Då klarar jag mig (förhoppningsvis) på 16A...

Finns ju rätt fina 3-fas SSR-relän på Aubers hemsida! De kommer jag köra på iallafall! Jag räknar på att aldrig köra elementen samtidigt iallafall, så då ska inte 16A fara någon fara!

Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Charlemagne skrev:Nu har bryggeriet äntligen fått sig en bänk. Blev less på att leta bänkar i fredags, så åkte och köpte stål och ägnade helgen till att svetsa...
Bild

Inte illa? Blir nyfiken. Var köpte du rostfritt? Kostade? Blev det mer eller mindre jämfört med att köpa en färdig bänk förutsatt att man svetsar själv förstås? Du svetsat pinne ihop det där?

Dessutom ni som tittat mycket på värmeelement nu. Vad har ni för storlek på fästen/triclamp? 2"? Jag har ett liggande 9kw poolelement som jag spånar på att använda. Med effekt reglering givetvis. Det är 3" fäste så blir kanske en stor klumpig ferrule (dyr). Vad tror ni?

Med vänlig hälsning, Daniel
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

niklas_n skrev:[quote="assistredo"]Litet tips. Jag har en liten dränkbar pump (230V) från akvarieaffären i HLT:n som står på hela tiden och cirkulerar vattnet däri för att förbättra värmeöverföringen.

Klarar den såpass varmt vatten? Vet du vad den heter? Skulle behöva just en sån.[/quote]

Tycker mig se att du redan har två "riktiga" pumpar i bänken. Varför vill du ha en till cirkulationspump då?
Brukar man inte köra vattenpumpen för att cirkulera HLT under mäsk tills det blir dags att pumpa lakvatten med den? Med ett inlopp och snedställt utlopp i kärlet!
Mvh
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

magnda skrev:
Tycker mig se att du redan har två "riktiga" pumpar i bänken. Varför vill du ha en till cirkulationspump då?
Brukar man inte köra vattenpumpen för att cirkulera HLT under mäsk tills det blir dags att pumpa lakvatten med den? Med ett inlopp och snedställt utlopp i kärlet!
Mvh

Vem pratar du med?
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av magnda »

Ah my bad. Såg fel. Det var inte TS som skulle ha akvariepump. Sorry!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

magnda skrev:Inte illa? Blir nyfiken. Var köpte du rostfritt? Kostade? Blev det mer eller mindre jämfört med att köpa en färdig bänk förutsatt att man svetsar själv förstås? Du svetsat pinne ihop det där

Intressant fråga! Jag har turen att ha en Tig, så allting är svetsat med den.

Fick pris på 5.000kr+moms för en bänk i den där storleken av ett lokalt företag som sysslar med rostfritt. Jag köpte allt rostfritt på NordSamVerk i Östersund!

Det som användes till bänken var: 18 meter profilrör 1.800kr, plåten hade jag sen innan, men säg att den nog går på en 1.000kr för en lika stor bit, formplywood 400kr, och lim 100kr. Så drygt 3.500kr då, om man inte räknar med t.ex. svetsgas, sliptrissor osv!

Helt klart värt att göra själv om man har möjligheten, dessutom får man ju den precis som man vill ha den!

Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

niklas_n skrev:Klarar den såpass varmt vatten? Vet du vad den heter? Skulle behöva just en sån.

Den har hållit hittills i alla fall. Vad den heter vet jag inte (är på landet fn). Billig standardmodell i akvariesammanhang dock.
Björn Petersson
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

assistredo skrev:Den har hållit hittills i alla fall. Vad den heter vet jag inte (är på landet fn). Billig standardmodell i akvariesammanhang dock.

Ok, har du tid och lust får du gärna kolla om den har någon beteckning eller lägga upp en bild om du har möjlighet, jag skulle behöva en liten cirkulationspump.
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Charlemagne »

Idag färdigställdes kontrollpanels utsida, så nu väntar jag bara på min elektrikerkontakt som ska börja dra alla el.

Under tiden har bryggrummet målats om och jag har kollat på sista kompletterande beställningen från humle, där det även ska byggas ihop ett ställ med 2 st mottrycksfyllare!
Bild

Skriv svar